Drakens år!

Det var ju kinesiskt nyår i lördags. Jag firade tyvärr inte detta även om jag hade tillgång till det. Jag hade blivit erbjuden att få följa med min mamma till det buddhistiska templet i Gnosjö där de firade ordentligt. Det hade varit jättekul men jag hade andra planer med pojkvännen och så blev det så dumt med att ta sig dit. Men de hade slagit på stort med lejonmasker, massa gratis mat och till och med Drakdansen, då folk ställer sig under en "drake" och dansar. Hade varit häftigt att se.





Och bara för det så tänker jag vara löjlig och lägga upp bilder på mina och älsklingens egna "drakar"! De är svärdsvansade eldbukssalamandrar som vi har döpt efter kända drakar nämligen Smaug (från The Hobbit), Sapphira (från Eragon), Spyro (efter spelen Spyro the Dragon) och Onyxia (en drake från World of Warcraft).

Eldbukssalamander på vift!
Smaug tror att han är Spindelmannen.
Slappamander
Sapphira är en "slapparmander".

På pumpen!
Spyro och Smaug brukar klättra upp på pumpen.
Det är nog den röda lampan som är så fascinerande!


Eldbukssalamandrar är kanske inte de mest gosiga eller roligaste husdjuren man kan ha. Eller åtminstone tror man det tills man sett dem ligga och bubbla, klättra i taket och ramla ner från växter. De är nämligen roligare än man tror. :)





Kommentarer
Postat av: Rinki

Jag hörde från en annan bloggläsare att det var det Kinesiska nyåret nu i helgen, jag är faktiskt inte så insatt :) dock är det ju drakens år, precis som du nämnde och jag är själv född i Drakens år; 88:a nämligen, så det känns ju lite coolt.



Era Salamandrar verkar ju jättehäftiga, min kusin hade ett par när jag var liten, men kommer inte ihåg så mycket om dem.



Sv: Det är svårt det där med könsroller och barn, det är klart att man inte ska tvinga på en pojke rosa bara för att bevisa något, samtidigt så borde man absolut vara uppmuntrande ifall en pojke vill testa det eller tycker om det.



Sedan tror jag visserligen att denna bok inte behöver tolkas som så invecklad egentligen, deras försök handlar väl snarare om att de inte vill att barn hakar upp sig på Han och Hon, Kivi som tjej eller Kivi som kille, det handlar om barnet Kivi. Men det är klurigt att det där enligt mig.



Det är hemskt när folk reagerar på det sättet och tror att alla muslimska familjer är sådär, såsom jag har förstått det var detta en av anledningarna till att Mona Sahlin (efter att ha varit i kontakt med Fadime innan hennes död) hade svårt att få stöd från partiet eftersom att det var en känslig tid med Sverigedemokraterna och att lyfta fram detta kunde lätt få bilden av att socialdemokraterna i så fall försökte få ut den mediala bilden att alla muslimska familjer var sådär. Samtidigt så känns det så himla fel att det aldrig gick ut ordentligt, för absolut ska man inte stämpla alla muslimska familjer såhär, men de männen som är sådär måste komma fram! Det måste tas på allvar så att detta inte händer igen.



Hm, det låter ju lite konstigt men har du kollat med Bloggerfy? Det kan kanske vara så att de har börjat något samarbete med MyShowroom rätt nyligen?



Absolut, djur är jättefina och jag respekterar dem och det finns både katter och hundar som jag har kommit överens med så att säga. Men det kan ju vara lite så att djur, precis som småbarn kan märka av att man blir obekväm i närheten av dem och därmed agerar dem olika också. Det här med min "djurrädsla" startade med en hund som egentligen inte var dum...men ja, enligt min lillebror så blev han biten av hunden i ögonvrån. Ögat svullnade upp direkt och det rann blod istället för tårar ut ur ögat, det var obehagligt och jag var typ 8-9 år, så det blev lite traumatiskt. Vi vet dock inte ifall min bror ramlade ute i köket där han lekte med hunden eller ifall han blev biten, men enligt honom så blev han det. Men jag skulle ändå se mig som en djurvän :). Jag tycker också att Björnar är väldigt häftiga, samma sak med typ hajar även om jag verkligen inte skulle vilja gosa med en ;).



Jag håller med dig, egentligen är jag emot vilka åsikter som helst ifall de är för radikala, då har det ju liksom gått för långt.



Jag tror jag förstår vad din pojkvän menade och tack för dem orden :) får mig att må lite bättre. Även om jag inte skulle kategorisera mig som varken vältränad eller vidare smal, typ normala är väl det ordet folk skulle använda för att beskriva mig; även om jag inte gillar ordet vidare mycket.



Här har det snöat massor också, det här är typ första gången vi har fått snö härute, ett par stationer in mot Stockholm har det legat snötäcke innan, men en havsstad som detta..jag vet inte, det har mest smält direkt, men nu verkar vintern ha bestämt sig för att komma hit också. Enligt mig så är jag mest trött på det, jag vill ha vår! :)

Tack, pluggandet har gått rätt bra, har ett kapitel kvar att läsa som jag hade tänkt sätta tänderna i nu.



Kram

2012-01-23 @ 13:34:36
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: Anna Terneborg

Vilka charmörer :)

Svar: Ja, och inte går det att lägga sig tidigt någon kväll. Har jag semester eller är det helg kan jag ligga uppe till fyra, halv fem och kolla på avsnitt efter avsnitt eller film efter film. Eller både och :P



Tack detsamma! Kram

2012-01-23 @ 15:41:13
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Rinki

Sv: Ja, hehe man kan ju i alla fall hoppas på att detta är mitt år ;).



Det är coolt med salamandrarna, jag har en kompis som har en orm och henne behöver man inte heller sköta om vidare mycket.



Jag håller med dig, det är självklart inte okej att säga åt en liten pojke att han inte får leka med bilar för att det bidrar till en könsnorm, man kan väl vara jämställd när det gäller sådant också?



Jag håller med dig även här, invandrarpolitiken får det absolut inte sättas lock över bara för att det kan kopplas till SD. SD gör ju det fula att de går runt begrepp som rasism och ras, genom att använda sig av mångkultur och lyfter fram att det minsann är synd om alla de invandrare som kommer hit, eftersom de ändå sedan hamnar i segregerande områden. När de bara säger sådant publikt, då är det klart att många hakar på och tänker att ja, men så är det. För det är ofta så, dessvärre. Men SD vill ju inte heller förbättra detta direkt, de vill stoppa invandringen och menar på att Sverige inte kan ta in så många -- jag tycker att det är hemskt!



Jag vet inte ens vad Bloggerfy är om jag ska vara ärlig. Använde blogg.se tidigare men har inget minne av Bloggerfy.



Men så kan man säga att jag är, djurvän även om jag inte alltid är så bekväm i djurs närhet. Jag är också allergisk mot katter, mitt ex hade katt och det fungerade visserligen om jag tog allergitablett men sedan märkte jag också att jag vande mig typ lite. Visserligen snörvlade jag kanske lite extra och nös, men inte sådär jättefarligt. Men när jag sedan var ifrån honom ett tag och kom tillbaka, då blev symptomen värre än någonsin :/



Precis, det är hemskt när det finns dem som direkt skjuter ned en och ens åsikter och vägrar att ens samtala om det. Då kommer man ju ingen vart här i världen.



Det där med vikt är jättejobbigt och klurigt med ideal hit och ideal dit, men du har rätt, det är "bara" att försöka bli nöjd med sig själv och hjälpa och stötta andra :).



Ja, hoppas att snön vill ge med sig :)

Lite kyliga "vinterdagar" med sol kan jag tänka mig, utan snö, typ is istället -- ja inte på gatorna då, men på sjöar och sådant. Det är vackert. Frost på sin höjd och sådär.



Kramar!

2012-01-23 @ 16:55:51
URL: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...