Top 10! Animerat

 Eftersom jag tittade på Madagascar 2 i helgen och det varit mycket prat om hur populärt animerat/tecknat är även hos oss vuxna så måste jag ju ha med en 10 i topp-lista på det! Men hur ska jag bara kunna välja 10 filmer?!?!?!
 
För att kunna välja bara 10 så har jag uteslutit Stop motion som Mary & Max, Coraline, Corpse Bride och ParaNorman även om jag tycker många av dem är kanon! Jag har även uteslutit anime, för det får kanske bli en helt egen genre så småningom eftersom det finns så många bra animefilmer!
 

 
1. How to train your dragon

Jag blev överförtjust i How to train your dragon från första stund. Kanske för att jag älskar drakar, kanske för att just denna film fyllde alla krav jag har på en bra film, men det här är en av mina absolut största favoriter inom alla genrer. Jag tror att jag som haft både häst, hund, katt och salamandrar kan skratta igenkännande åt hur draken Toothless beter sig. Filmen har dessutom några av mina favoritskådisar som gör rösterna (David Tennant, Craig Ferguson) och 30 seconds to mars gör A beautiful lie till filmens soundtrack. Filmen i sig handlar om vikingar på en liten kall ö mitt ute i ingenstans som terroriseras av drakar och unge Hiccup som aldrig kan lyckas med någonting. Tills dagen han lyckas fånga en av de värsta drakarna som finns och blir vän med denna istället. Fantastisk film! En uppföljare är även planerad och bör släppas sommaren 2014.
 
 
2. Upp
 
Filmen Upp fastnade jag för på en gång. Jag gillar att filmen börjar med att man får följa Carl genom hela hans liv tills han blir pensionär. En grinig pensionär dessutom som en dag får nog av att aldrig ha varit på äventyr så han knyter fast en väldans massa ballonger på sitt hus och flyger således iväg med hus och allt! Med sig på sitt äventyr har han en ung och ganska korkad scout, en gigantisk fågel och en talande hund. Jag tror jag gillar den här filmen av samma anledningar som Draktränaren. Jag skrattar igenkännande åt de talande hundarna och den har en hel del sorgsna och allvarliga scener. Filmen vann 2 Oscar (Bästa musik och Bästa animerade fullängdsfilm) och det kan jag faktiskt förstå! 
 
Pixar   Up   Wallpaper 13 by pwn247 (click to view)
 
3. Shrek-filmerna
 
Det är något jag tycker är underbart med Shrek. Han är bitter och sur och frustrerad men ändå så kärvänligt burdus på något sätt. Sen gillar jag väl sagotemat och att filmen är ganska vuxen i tonen. Sen är det något jag gillar med filmer som utspelar sig i äldre tider men som ändå har moderna inslag som exempelvis en Drive-through för flygande hästdroskor (2:an). Jag tycker även om att de ändå lyckats spotta ur sig hela 4 filmer utan att det faktiskt blir löjligt på slutet. Men det är kanske bara min åsikt. Men å andra sidan.... vem kan motstå dessa ögon?!
 
 
4. Lejonkungen
 
Ingen lista med animerade filmer utan en Disneyklassiker eller hur? Kära Lejonkungen har följt med mig sen jag var 11 och jag såg den på svenska första gången när jag var 29. :D Men i allafall, jag hade min Lion King-VHS innan filmen ens kom på bio här i Sverige. Saker var inte så snabba som nu och har man släktingar i England så har man. ;) Lejonkungen har därför hängt med länge och är lika mycket nostalgi som jag fortfarande tycker det är en förbannat bra, rolig och samtidigt sorgsen film. Timon och Pumba räcker nästan för denna plats på listan. ;)
 
 
5. Spirit - Hästen från vildmarken
 
jag hade ju med Spirit i min Topp 10-lista över hästfilmer som ni kan hitta >>HÄR<<, men det är ju en av mina favoritfilmer överlag så det är klart att den platsar här. som jag beskrev i den andra listan så tycker jag om filmen eftersom den behandlar flera djupa ämnen som misskötsel av hästar och nybyggarnas hets och förtryck mot indianerna. Det är en galet bra film oavsett om det är en tecknad film eller inte och även om den varit med förut!
 
 
 6. Madagascar 1 & 2
 
Anledningen till att Madagascar 3 inte är med på listan är så enkelt som att jag faktiskt inte har sett den än. :) Madagascar-filmerna är ju egentligen inte jättebra tecknat. Det är kantigt och väldigt typiskt tecknad barnfilm snarare än en animerad film, men samtidigt är det halva charmen med filmerna. Men så tittar man scenerna och naturen och det är så snyggt gjort! Jag älskar pingvinerna och lemurerna och båda filmerna har lite barnslig humor som jag kan behöva ibland. 
 
 
 
 
7. Watership Down (Den långa flykten)
 
Den långa flykten är en tecknad film från 1978 som är baserad på en bok skriven av Richard Adams. Filmen handlar om en flock harar, då främst Fiver och Hazel. Fiver får en dag en hemsk föraning av de mytologiska har-gudarna och försöker varna resten av flocken som vägrar lyssna och förbjuder hararna i flocken från att ge sig av. Till slut lyckas de två och tre andra att fly undan men möter en massa grymheter på vägen för att hitta en ny koloni. Filmen är inte alls lika grym som boken men är fortfarande ganska sorglig och tuff att se. Animeringen i filmen är fantastisk men film är en lång kavalkad av grymheter mot djur. Hararna utsätts för katter, hundar, rovfåglar och framförallt grymma människor och filmen är ändå grafisk och visar blod och sår. Med andra ord är det egentligen inte en barnfilm alls! Art Garfunkels låt Bright Eyes var temalåt till filmen och den sätter verkligen tonen för hela filmen.


8. Aladdin
 
Aladdin är den andra filmen i raden av Disneyklassiker jag tycker är underbara. Både Lejonkungen och Aladdin kom väl i den åldern då man uppskattar desa filmer mest, nämligen när jag var 10-11. jag kommer ihåg hur otroligt välanimerad jag tyckte att filmen var då och hur jag älskade alla skämt och jag ska erkänna, jag drar många av dem än idag! xD Det är egentligen anden som gör hela filmen men han gör det så bra att hela filmen blir galet rolig! Robin Williams är aldrig fel i komedisammanhang!
 
 
9. Rango
 
Rango var väl kanske aldrig någon hit. Många förhoppningar men jag tror många glömde bort den lika fort. Inte jag dock. Det är Johnny Depp... som kameleont... som beter sig som Jack Sparrow! Förstår inte alls vad det inte är att gilla här. Filmen har dessutom så många referenser till andra Johnny Depp-filmer att det är rena godispåsen för oss Johnny Depp-fans. Sen älskar jag kameleonter också, men jag tycker ändå att filmen i sig faktiskt är bra med en rolig story om en liten kameleont som råkar hamna på fel ställe vid fel tillfälle.
 
 
10. Pagemaster
 
Pagemaster börjar som en riktig otecknad liveaction-film innan den blir tecknad. Macaulay Culkin spelar Richard. Han är harig, utan vänner och besatt av statistik. En dag fastnar han i ett bibliotek under ett oväder och dras in i en bok av The Pagemaster, och det är här filmen blir animerad. Richard måste genomleva en massa hinder från klassiska  sagor och berättelser för att kunna ta sig tillbaka till verkligheten.  Det är en riktigt söt berättelse och gillar man klassiska böcker bör man älska filmen!
 
 
 
 
Honourable mentions!
 
De filmer som inte riktigt gick hela vägen fram men förtjänar att bli nämnda ändå. Blir mååånga av dem den här gången!
 
Sagan om Ringen - Denna klassiska tecknade film från 1978 regisserades av Ralph Bakshi och Tim Burton fick sitt första jobb med att hjälpa till med animeringen på denna film. Varför en Sagan om Ringen-film inte är med på listan då?! Jo, för att filmen inte är så bra tecknad. Filmen är dessutom delad på två och Konungens återkomst som kom ut 1980 är galet svår att få tag på och därför har jag bara sett halva!
 
Balto - Likt filmen Pagemaster är Balto en film som börjar som en riktig live action-film där en mormor berättar historien om Balto för sitt barnbarn. Resten av filmen är tecknad, men filmen är baserad på en riktig händelse som skedde 1925 i Alaska. Den lilla byn Nome drabbades av en epidemi av difteri och för att skaffa medicin fanns det bara ett sätt, att åka med slädhundar 100 mil till staden Nenana i en iskyla som gjorde att inga flygplan kunde flygas. I filmen är dock Balto hälften varg, hälften husky och mycket av historien går igenom hur han ska tro på att han klarar av det, trots att han är hälften varg. Balto är inte en kanonbra film men den blir bättre när man vet att detta hänt på riktigt, att det årligen hålls ett race för slädhundar i Nome till Baltos ära och att det till och med finns en staty på Balto i Central Park i New York. :)
 
Ice Age - jag gillar Ice Age-filmerna. Jag älskar ekorren Scrat, det gör jag faktiskt, men jag tycker filmerna faller lite på målsnöret. Mest för at jag tycker 3:an och 4:an känns framkrystade. Det hade räckt gott och väl med de 2 första. Sen tycker jag inte resten av filmen håller bara för att Scrat och Sid är roliga.
 
Toy Story - Jag vet att Toy Story blev en gigantisk hit bland alla i min generation och det är inte det att jag inte tycker om filmerna. Det är egentligen riktigt bra filmer, även om det dröjde många år innan jag såg första. Men jag har inte fastnat som så många andra har gjort utan det finns många andra filmer jag tycker är bättre.
 
Skönheten och Odjuret - Ytterligare en Disneyklassiker som kom ut när jag var 9-10 någonting. Jag kommer ihåg att jag såg den hur många gånger som helst och att jag verkligen tyckte den var underbar, men då hade ju inte Aladdin eller Lejonkungen kommit ut än! ;) Men det är fortfarande en bra film, som är fantastiskt tecknad och jag saknar faktiskt den i min filmsamling!
 
Simpsons-filmen - Jag älskar Simpsons och tröttnar aldrig på Homers upptåg. Men den gjorde absolut ingen skillnad som film alls. Jag tycker den är hysteriskt rollig och animeringen är mycket häftigare, men även om jag är Simpsons-fanatiker så hamnar den inte på listan.
 
Who framed Roger Rabbit - Jag älskar denna filmen. Den har hängt med länge! Det finns bara en anledning till att den hamnar här nere. Jag kan inte räkna den som animerad eftersom allt är riktigt i den förutom några tecknade figurer. Då är den ju inte animerad! Eller?
 
 
Många många bra filmer...
 
Jag skulle kunna skriva en Topp 100 med animerade filmer och jag vet att jag inte har tagit med alls så många filmer som jag skulle vilja. Finns ju så många bra som Trassel, Dumma mej, Modig, Hajar som hajar, Hitta Nemo, Wall-E och ja... listan kan göras lång.
 
Men vad tycker ni? Vilken animerad film är er favorit? 

Kommentarer
Postat av: Anna Katana

Jag skulle haft med Toy Story på tio i topp listan kan jag säga, den är nog faktiskt tillock med min favorit. Eller också den långa färden, eller kanske Micke & Molle.
Haha, svårt att välja ju.

Aa precis vad jag tänkte också. Fundera skarpt på att göra den hämnsaktionen kan jag säga :P

Nej jag tänker inte heller säga aldrig till någon färg mer för man vet aldrig vad framtiden har att säga.
Jag kör blandat, eller aa korten blir ordningen de tagits liksom. Förutom utomlandsresa för de har jag särskilt album till.

2013-01-11 @ 18:27:57
URL: http://annakatana.devote.se
Postat av: ZOOFIE

SV: Tack så himla mycket :D Är dönervös och döpepp, haha. Har inte fått någon dag eller om det blir över email eller skype än (jag sade att de fick bestämma då de undrade) så jag har egentligen inget att vara nervös över ÄN, haha.

Tycker ärligt talat att laktosfritt är godare än vanliga mjölkprodukter i många fall :) Så länge man inte blir mjölkallergiker tror jag man klarar sig rätt bra. Min bästa vän är laktosallergiker OCH mjölkallergiker. Hon kan inte äta någonting typ. Gluten och mjölkprotein går tydligen hand i hand, så jag hoppas jag slipper det..
Ja jag tror aldrig jag kommer vänja mig alltså..

2013-01-11 @ 23:28:54
URL: http://zoofie.se
Postat av: Anna

Oj, vad svårt! Det är som du säger väldigt svårt att välja ut en bland så många bra. Men den du listar som nummer ett är väldigt, väldigt bra! Det håller jag med om :)

Svar: Tack ska du ha! Känner mig redan bättre faktiskt :)

Samma här, har alltid haft H&M's nagellack som en favorit. Tråkigt när man får reda på sådana här saker.. Samtidigt måste jag bli bättre på att kolla upp sådant här innan jag köper en ny produkt.

Ja, men det är det som är så kul. Ens musiklista är lite som en godispåse, massa olika och något som passar alla :) Jag har allt från Tommy Körberg till Nightwish och Snoop Dogg till Britney liksom ;)

New Yorker handlar min syster mycket på, det finns en butik vid Frölunda Torg där hon bor. Själv blir det väl mest H&M och Gina Tricot i stort sett. Någon annan affär då och då, men de är väl dem två vanligaste.

Precis! Jag har jättesvårt att se t ex folket från Vänner och Will & Grace i något annat, just för att jag sett alla dem avsnittet och säsongerna så många gånger. Även om jag tycker att Matthew Perry är kanon i sin nya serie Go On. Men han kommer ju ändå alltid vara Chandler Bing för mig :)

Låter som en fin helg det! Ska försöka plocka bort julen jag med, även om det bara är en julstjärna :P Får se om jag orkar, haha.

Kram och godnatt

2013-01-12 @ 00:56:09
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Julia

Jag älskar lejonkungen & den lilla sjöjungrun, sen så är ju hitta nemo alltid rolig :)

fin blogg du har btw!

2013-01-12 @ 16:34:53
URL: http://juliasusanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...