Nightowls & Daywalkers

 
Jag har alltid varit en riktig nattmänniska. Jag tycker inte om att gå upp tidigt, hur många timmars sömn jag än har fått. Jag får dessutom en sån hemsk krypande känsla av att jag inte är klar med min dag om jag går och lägger mig tidigt.
 
Hela förra veckan bestämde jag och älsklingen oss för att vi skulle vända på dygnet. Vid den tidpunkten hade vi lätt kunnat sitta uppe till 4 på morgonen och bara spelat tv-spel, pusslat eller tittat på film, något vi egentligen gjort varje dag under hela julen! Men eftersom Jonne nu fått en fast heltidstjänst som började igår så tänkte vi vara lite smarta och vända på dygnet tills dess.
 
Lättare sagt än gjort. Jonne har inga problem att kliva upp tidigt och får snarare panik om vi vaknar senare än 10 för då känner han att hela hans dag går förlorad. Han har heller aldrig några större problem att bara koppla bort och somna oavsett hur kort hans dag varit. Jag är precis tvärtom, så när han har somnat jämte mig så ligger jag och stirrar i taket i flera timmar innan jag somnar. Trots att vi lagt oss tidigt i en hel vecka! Jag kanske inte stirrar i taket. Jag har radion igång, lyssnar lite på musik, försöker dagdrömma lite, planera dagen som kommer. Det brukar sluta med att jag ligger och grubblar på precis allt möjligt. Jag kan ju dessutom erkänna att jag har alla mina bästa idéer och "shots of inspiration" när jag ligger i sängen och ska sova!
 
Tror ni på att man kan vara så olika av naturen eller handlar det om att lära sig eller vänja kroppen vid att göra annorlunda? Jag jobbade ju kväll/natt i 4 års tid och då är det en svår vana att bryta. Jag kan helt klart ta mig upp ur sängen om jag måste men att somna tidigt är det svåraste som finns!
 
Har ni några tips på hur man ska lyckas vända sitt dygn?

Kommentarer
Postat av: Lina Tsutsumi

Ja, precis! Det är ju härligt med snö, annars skulle jag nog känna mig lite nere över vädret för det blir så mörkt och slaskigt.. ):

Det är ju det som är fördelen om man skaffar hund och kan ha någon som kan ta hand om den när man behöver det, men det blir ju lite svårt om din mamma är allergisk. Hoppas att det löser sig det där (: Det brukar det ju göra, finns ju alltid någon som kan ta hand om en hund ett litet tag!

Precis, jag pratade faktiskt med en min skolpsykolog om det när jag gick i gymnasiet. Jag hade en annan i min klass som hade gått till henne för att hon hade fobi för ormar och det hade tydligen löst sig. Men när jag pratade med henne så sade hon ju samma sak som du skrev att det inte är så lätt att bota mot något som jag tror folk gärna undviker. Så hennes tips var väl kanske mer att vänja mig vid bilder osv och det har ju hjälpt lite grann i alla fall (:

2013-01-15 @ 16:40:54
URL: http://linatsutsumi.com
Postat av: Anna

Jag är också mer utav en nattmänniska och hade det inte varit för att mitt jobb kräver att jag går upp tidigt, så hade jag suttit uppe hela nätterna och sovit längre in på dagen. Det gör jag så fort jag har semester. Det är ju mycket skönare att vara vaken på natten :)

Svar: Ja, men jag håller med. För även om jag tyckte om dem två som par, så är det ju inte kul ifall de inte längre trivs i det förhållandet. Då får hon hellre vara lycklig på annat vis. Om hon nu måste ;)

Oh ja! Det tycker jag med.. Är likadan när det gäller krockar, jag tycker alltid så synd om älgen eller rådjuret som blir påkört. Tänker inte lika mycket på personen/personerna i bilen. Lite knas kanske.

Man tycker det, ja! Det är ju så man alltid kommer föreställa sig dem, i varje fall för min del. Men hur gammal är din sambo?

Det är det jag har så himla svårt för! När de faktiskt kan ta fram bra produkter utan att testa det på stackars djur, varför gör man då inte det?!

Scott var nog de flestas favorit tror jag :) Han och Abs :) Men jag skulle alltid gå emot alla och gilla den "man inte skulle gilla" i en grupp eller ett band. Gillade t ex Kevin mer i BSB, och Sara i A-Teens ;) Jag tycker faktiskt om 5ive väldigt mycket än idag, har en pojkbandslista på Spotify där dem har med en hel del låtar :)

Tio säsonger, ja. Ganska stört att det ändå var lika populärt alla säsonger igenom, annars är det ju lätt så att en serier är populär i några säsonger och de sista innan de tvingas läggas ner är mindre populära. Håller med dig om Alyson Hannigan, jag gillar henne i alla de tre rollerna :)

Så är det säkert! Kanske får ta och kolla på den när jag är klar med Vita Huset, eller åtminstone se några avsnitt och se ifall jag fastnar.

Okej, på så vis. Har säkert frågat det innan, men vad brukar du göra om dagarna när din sambo jobbar? Är det inte svårt att fylla ut all tid? Just för att ni kollar på era serier tillsammans och du inte kan fördriva tiden med dem.

Det ser ganska lugnt ut resten av veckan, inte mycket som händer. Ska försöka åka in till stan någon dag efter jobbet för att handla, men mer än så blir det inte. Väldigt action, eller hur? ;)

Kram på dig

2013-01-15 @ 16:56:08
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Anna Katana

Har en kollega som jobbade natt i många år och nu har hon jobbar dag/kvälls tid i fem år men hon har fortfarande svårt att komma till ro och sova på natten. Jag tro faktiskt att det beror på vad man är för sorts människa.

Aa förstår inte hur man kan säga fel på Foppa liksom, sjukt är det.

2013-01-15 @ 17:13:02
URL: http://annakatana.devote.se
Postat av: anniepiie

jag lägger mig runt kl 10 varje kväll, sen kollar jag på lite tv-serier till 11 halv 12. :P Jaa, det är säkert, jag skojar inte!!! Behöver sömnen och är precis som jonne, får panik om jag inte går upp innan 10, då har ju halvadagen redan gått... minus söndag, då får man sova hur läänge man vill! :D Ett litet tips är att inte äta sent innan du ska lägga dig, annars måste ju magen jobba. Försök gå upp tidigt så blir du tröttare till kvällen. ;) Krams

2013-01-15 @ 18:20:16
URL: http://anniepiie.blogg.se
Postat av: Julia

ja, jag älskar den koftan. men den är gammal, var säkert 4-5 år sen jag köpte den ;)

2013-01-15 @ 21:48:42
URL: http://juliasusanna.blogg.se
Postat av: Rinki

Jadu älskade vän, jag skulle komma med tips om jag själv visste hur! Jag och E vände ganska ordentligt på dygnet under jullovet, precis som dig och Jonne satt vi uppe och spelade till fyra på morgonen. När vi började vända på dygnet så gick det rätt bra för E som somnar så fort hans huvud landar på kudden i princip. För mig gick det inte lika bra.

Sedan var jag orolig över en skoluppgift tror jag och kunde inte sova på hela natten, inte en blund! Kvällen därefter somnade jag som en stock lite innan 9 och gick upp rätt så tidigt. Så det är ju en metod om du orkar...

Men nu är jag typ orolig igen, över en hemtenta. Jag skrev klart den nu på två dagar, den ska in på torsdag. Men kan inte riktigt känna mig nöjd, dels känns det lite luddigt och otroligt att jag skulle ha lyckats skriva hela på så kort tid (läs mer i senaste inlägget på bloggen). Känns som att det är för bra för att vara sant liksom...så nu sitter jag här igen, har varit uppe hela natten och klockan är just nu 05:15. Tror inte att det är någon idé att jag lägger mig, bara att bita ihop och vänta på kvällen. Jag som hade tänkt vara duktig och springa idag...suck! Och det är inte det att jag inte känner mig trött, men när jag väl lägger mig så ligger jag bara och vrider och vänder på mig.

Sv: Jo, men så tänker jag också med träningsmusik. Brukar ha en lista med låtar jag gillar, som är lite mer pepp och i lagom tempo. Fast ibland glider det in någon mainstream låt som jag inte brukar lyssna på, men som passar perfekt när jag tränar.

Ooh, det låter smart med plywoodskiva! Får införskaffa det vid tillfälle. Måste hitta ett fint pussel med bra motiv också. Hur stor måste plattan vara för ett 1000-bitars pussel?

Jag blir också arg och ledsen när jag hör om barn som haft det tufft när det växt upp. Oavsett om det handlar om lärare, föräldrar eller annat.

Haha, bumbibjörnarna! Härligt. Det jobbiga känner jag ibland är att jag kollar tillbaka på saker jag älskade när jag var liten och inser att det inte är lika kul längre :/ vad betyder det liksom? Är man vuxen och tråkig nu? :P. Jag och E kollade avsnitt av Pokémon, jag gillade det väl helt okej när jag var liten, satt ofta och kollade det med min lillebror på mornarna. Men det kändes rätt löjligt efter ett tag...

Jag har också haft huvudvärk på sistone :/ tror att det har att göra med att jag är dålig på att dricka helt enkelt. Det är inte motiverande och det har varit så sedan jag var liten. Brukar vara bättre när jag har Pepsi Max eller något sådant hemma ;) men nu har vi inte haft det på ett tag.

Jag har säkert frågat det här förut, men du har inte sett på Covert Affairs, en underbar serie? :)

Puss och Kram!

2013-01-16 @ 05:29:41
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: ZOOFIE

Har exakt samma problem, ligger vaken i timmar efter Sam somnat här hemma. Jag kan ALDRIG vända dygnet rätt. Jag är verkligen nattmänniska. Jag brukar slå igång Harry Potter som ljudbok, i och med att jag redan läst böckerna så kan jag ofta somna till det, för då jag lyssnar på en bok jag inte läst vill jag vara vaken, och om jag lyssnar på musik vill jag sjunga med i huvudet, haha.

SV: Det tackar jag för! :) Älskar låten, satt och lyssnade på den och kände att jag verkligen ville skriva ett inlägg till den, även om det inte skulle till att bli så långt. Som bloggare (och som människa över huvud taget) får man verkligen höra om folk som dömer en bara efter hur man ser ut. Folk känner en inte, men de drar ändå så konstiga slutsatser utefter ens utseende. Nej, världen alltså..

Jag hade ju fått bestämma att det skulle bli skype, men jag lämnade det till honom, haha. Kände mig inte riktigt mogen att bestämma något sånt än, det kändes på tok för stort ;) haha.

Jo det har du kanske rätt i. Jag har väl inte tänkt på det på det sättet i och med att jag inte dricker vanlig mjölk längre, haha :) Vi testar laktosfritt även hemma hos oss då jag misstänker att min sambo kan vara laktosintolerant :) Ja, det är verkligen sjukt vad mycket allergier det finns egentligen. Då jag var liten (alltså typ ettan-tvåan i grundskolan) hade jag en vän som var allergisk mot ALLT. Alltså allt från ägg till banan till chips till pälsdjur. Det var sjukt.

2013-01-16 @ 10:40:49
URL: http://zoofie.se
Postat av: Anna Katana

Tack (:

Ja, vi är ju vanemänniskor säger dem ju så det går väl att vänja sig vi allt. Jag är dock mycket piggare nu sedan jag slutade med att jobba nätter, märks direkt på mig. Jobbade med sovandejour innan.

Aha Peter borde verkligen sitta i automatiskt i hjärnan.

2013-01-16 @ 16:47:55
URL: http://annakatana.devote.se
Postat av: Lina Tsutsumi

Nej, verkligen inte och jag tror som du säger att många förknippar det med att är psykopat om man går till en psykolog. Min mamma som är japan har den kulturen och tycker det är fel att gå till psykolog, lite av en svaghet och att man ska sköte det där själv.

Det är ju bra, man ska aldrig skaffa hund om man inte känner någon som kan ta hand om den någon gång då och då!

Nej, men jag har hört att hypnos inte funkar, men kroppen känner av att något händer.. men det där är ju olika såklart. Jag vill inte säga att in fobi är så stark att det påverkar min vardag och att det är ett problem så det är lugnt i alla fall (:

Jag var tvungen att slå upp emetofobi och jag visste inte att det fanns något sådant ord för det! Känns ju jätte skönt för jag tror att jag har det också. Kanske just "fobi" är lite väl starkt att uttrycka sig, men jag läste om det och det stämmer väldigt bra. Jag gillar inte att vistas bland fulla människor för att jag är rädd att de ska spy, jag har också fått panik innan jag ska spy och jag klarar verkligen inte av att se någon annan spy. Som jag läste i en blogg, om hennes barn spyr så springer hon därifrån och det är precis det jag också skulle göra tyvärr. Men det där var värre förr, men jag trodde bara att det var jag som var så. Att jag var lite knäpp.. haha (: Men har du jätte stark emetofobi?

2013-01-16 @ 17:30:35
URL: http://linatsutsumi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...