Alternative vs Mainstream

Jag har inte skrivit något vidare djupt eller meningsfullt i bloggen på sistone och sanningen är att jag har haft så mycket annat att tänka på IRL, saker som gjort mig arg och sur och även glad, så jag har inte velat lägga så mycket energi på det på just bloggen. Men nu kommer det en grej jag egentligen har funderat på i alla år! Det så kallade kriget mellan mainstream och alternativt.
 
Alternativa stilar är inget nytt, det har funnits i all evighet och det största kriget kom nog under 70-talet och 80-talet när Londons punkare slogs för att få se ut som de ville, trots att den sociala standarden sa att man troligtvis både knarkade, slogs och begick andra diverse hemska brott bara för att man hade en grön tuppkam! När jag var 20 var det nästan en trend att vara goth (vad hände med er gothare?) och idag kallas alla som klär sig helt i svart eller bara har en dödskalle på sig för emo! Samtidigt så går vissa som klär sig alternativt runt och kallar alla som klär sig mer vardagligt för mainstream och säger att dessa är fega och inte har någon fantasi.
 
 
Nu ska jag inte ställa mig på någon sida, för jag själv tillhör varken eller. Jag klär mig precis som jag vill och för vissa skulle det väl kallas mainstream, för vissa alternativt och det beror faktiskt helt på vilken dag man ser mig. Vissa dagar har jag nitarmband, dödskalle-tshirts, svart smink och tuperat hår. Andra dagar har jag jeans, en vanlig vit tshirt och är helt osminkad. Vad säger det om mig? Att jag är en person en dag och en helt annan nästa? Sorry, men jag har iallafall ingen diagnos på personlighetsklyvning!
 
Jag tycker man ska få vara sig själv oavsett hur man väljer att se ut. Jag tycker det är förbannat ytligt att döma någon beroende på vilken stil den personen har. Det är inte bara de alternativt klädda som får ta skiten heller, nej många är minst lika utseendefixerade de, eftersom vissa kan ta en titt på en människa och direkt tänka att det är en tråkig mainstream-människa. Men hur vet ni det?
 
Jag har kompisar och bekanta från båda sidor och jag kan bli riktigt konfunderad över hur vissa av dem beter sig eller hur de anstränger sig så. Bland annat en bekant som är så otroligt inställd på att vara så udda som möjligt att ALLT som är naturligt, som t ex att gå ut när det är soligt, blir ett hot mot hens självständighet. Hen blir så inställd på att vara unik och egen att det nästan blir löjligt istället. Säger man att man "måste träffas på en kaffe snart" till denna människa står det snart på facebook att hen minsann inte måste ta en kaffe med någon för det är ju på tok för mainstream. Hela konceptet att man vill träffa denna människa på kaffe går totalt förlorad. Denna person älskade dödskallar fram till typ förra våren när det blev trendigt med dödskallar på kläderna hos de flesta klädkedjor. Då åkte alla dödskallar ut, för det var för mainstream...

Men jag har även bekanta som är så rädda för allt som är alternativt och udda att det istället blir löjligt på det sättet. Dessa bekanta kan inte köpa ett klädesplagg om inte det synts i någon stor blogg först, och att ladda ner ett album med ett helt okänt band/artist är inte ens att tänka på. De anser att alla alternativa kids kan grupperas till emos och vill skära sig i handlederna, även om detta inte ens är en definition av emo. Dessa bekanta kan se en punkare på stan och dra de värsta slutsatserna och undra HÖGLJUTT varför man väljer att se ut sådär, samtidigt som det sitter fem andra tjejer i rummet som har exakt samma tröja och exakt samma stövlar och tänker exakt samma sak.
 
Ärligt talat är det ren mobbing från båda håll. Jag är trött på att höra från alternativt klädda människor att de aldrig blir accepterade när de själva inte accepterar folk för vilka de är! Jag är trött på att få höra att emo är något dåligt från människor som inte ens vet vad det står för! Ärligt talat, lägg ner och sluta slösa energi på andra och var er själva istället! Spelar ingen roll hur ni klär er eller hur många i rummet som har samma tröja som du, bara du trivs med dig själv! Trivs man med sig själv så berörs man inte av andra människors val! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nattah

du har helt rätt, men samtidigt tycker jag att du har helt fel så ör lite kluven.
Jag tror nämligen att lite hat mellan olika stilar kan behö

2012-10-21 @ 19:19:35
URL: http://nattstad.se/nattahs
Postat av: Nattah

Lite fördomm ar emot andra stilar kan behövas ska det stå.
Tänk dig själv en värld där ingen har fördommar, detskulle inte funka då det är dom som oftast räddar oss ifrån människr man i te borde umgås med.
Däremot så skulle en värld där folk acceptear att alla är olika vara att föredra.
Själv är jag också som du och ser annorlunda ut och tillhör inte riktigt någon stil alls.
Själv tycker jag mest att det är gulligt när mina vänner som är "mainstream" frågar om jag känner någon på stan bara för att personen i fråga råkar vara alternativ.

2012-10-21 @ 19:26:00
URL: http://nattstad.se/nattahs
Postat av: Johanna

Det ser kanske värre ut än vad det varm blev bedövad först med någon spray! :) Den smaka bläää och det vara värre än sitta med dem i en kvart. Det känns bra att fått bihålorna vidgade!

Min mor mår bra, hon är klar med sin behandling och skall börja jobba så smått nu igen 1nov, det har varit ett tung och jobbigt år, så 2013 får gärna bli ett år som vi kan få njuta av bra och positiva saker.

Lade till dig på bloglovin blev nr 3

2012-10-22 @ 21:16:05
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Natacha

Fin blogg! :)
Kika gärna in hos mig,vore kul :)
Ha en bra Måndags kväll :)

2012-10-22 @ 22:14:08
URL: http://atstorning.devote.se
Postat av: Anna Katana

Mycket bra inlägg måste jag säga. Låt alla få klä sig och se ut hur de vill. Ingen ska döma någon annan. Vill du vara alternativ så var det, vill du klä sig mer mainstream så gör det.

Kul att du håller med mig om mitt inlägg. Känns bra att inte vara helt ensam om de där tankarna.

2012-10-23 @ 10:55:23
URL: http://annakatana.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...