Det kom ett mail

Som jag kanske nämnt tidigare så får jag mail oftare än jag får kommentarer och att det är flera som hört av sig och faktiskt bett om hjälp. Dock hade jag inte kollat min mail nu på ett tag, men när jag kollade igår låg där ett mail från en tjej med en fråga som jag tycker känns väldigt viktig. Jag skrev tillbaka till henne och fick lov att publicera hennes fråga på bloggen.


”Hej! Jag heter *****, är 20 år, och jag hoppas du kan hjälpa mig för när jag läst din blogg så verkar det som att du och din pojkvän är så lyckliga tillsammans. Sen tycker jag att du verkar förstå kärleken på ett helt annat sätt än mina vänner som jag har försökt fråga om råd. Det är nämligen så att jag har haft förhållanden, men aldrig upplevt den där himlastormande känslan av att vara så förälskad. Som du själv skrivit, det gör ont i hjärtat på dig när du och din pojkvän är isär. Ni saknar varandra, och säger gulliga saker till varandra. Jag har aldrig upplevt det. Jag har varit kär men det har aldrig känts så där underbart. Det blir grått och vardagligt och till slut tröttnar jag på att killarna jag är ihop med knappt kan säga att de tycker om mig. Var är min prins som sveper mig av fötterna, säger att jag är vackrast i världen och slåss för min skull?”

Ja, vad ska jag svara på det? Kärleken är ett mysterium som vi aldrig kommer att förstå fullt ut. Däremot kan jag nog ge rådet att du inte ska leta efter den där himlastormande känslan, för det är inte alla som upplever kärlek på det viset. Kärlek handlar inte om att man ska bli svept av fötterna av någon prins som i sagorna, och definitivt inte att han ska slåss för en. Det är helt normalt att det blir grått och vardagligt efter ett tag. Det är då man väljer om man ska vara kvar i förhållandet eller inte. Jag personligen tror att om man verkligen älskar någon så trivs man även med det grå och vardagliga.  Då är kärleken mer mogen och stabil.

Komplimanger är väl något vi alla vill ha. Helst hela tiden! Men vill man ha komplimanger ska man inte bara vänta på dem. Säg en komplimang till din kille först så får du nog en tillbaka, och ju mer komplimanger man ger desto lättare blir det. 
 

Sen tänker jag nog vara lite elak och säga att ung kärlek faktiskt sällan är äkta kärlek. Många unga tjejer bildar sig en felaktig uppfattning om hur kärleken ska vara och hur det ska kännas genom hela förhållandet. Men när man är ung spelar hormonerna spratt med en och känslorna flyger fram och tillbaka som ett jehu. För jag tror verkligen att man som ung måste få "leka av sig". Man måste prova på kärleken, och alla de olika faser den kan erbjuda, allt från smärta till lycka. Men det är först när man blir äldre som man kan förstå den, och även uppleva den på riktigt. 20 kanske inte känns så ungt. Man är myndig, man får gå på krogen, man kanske till och med jobbar och har lägenhet eller kanske barn. Men när det gäller kärlek är man fortfarande bara barnet som tar sina första stapplande steg.  Den kärleken jag upplevde när jag var 18-20 är ingenting mot den kärlek jag känner nu.

Det är så vanligt att vi tjejer uttrycker oss med ”Jag har aldrig varit så kär som nu.” Du kanske själv känner igen den. Och det finns sanning i det. Ju mognare man själv är och kärleken är, desto starkare blir den. Mitt bästa råd jag kan ge till dig nu det är att inte ha bråttom. Du behöver inte hitta kärlek, du måste inte ha en pojkvän. Låt känslorna komma till dig istället för att jaga dem. Det är då du helt plötsligt finner kärleken, när du minst anar det, och det är det jag anser vara att bli svept av fötterna.


Det du måste göra innan du går in i ett förhållande är att känna efter. Tycker du om killen? Är du kär? Glöm bort det där med att vara redo eller att det är en bra plats i livet för ett förhållande. Kärleken struntar fullständigt i vart i livet du är. Glöm aldrig bort att det INTE är viktigt att ha pojkvän. Man är inte sämre som människa för att man är singel och ett förhållande betyder ingenting om inte känslorna finns där redan från början. Jag är övertygad om att du kommer att känna av den där kärleken så småningom. Du kommer att få en massa komplimanger och så länge du är villig att jobba för det så kommer inte förhållandet bli grått och tråkigt.

Lycka till! <3


... Mi - Sparkle


OBS! Jag är inte på något sätt utbildad som terapeut eller psykolog, utan jag ger bara min synpunkt på det hela. I slutändan måste alla själva lära sig att känna efter när saker känns rätt eller fel och veta vad som är bäst för en själv.




Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag är nog beredd att hålla med på flera punkter här.



Ja du har definitivt en bra syn på hur kärleken ska vara. Inga måsten och skan och jag håller även med dig om att kärleken aldrig är densamma som när man var ung. Den är bättre nu! Önskar tjejen all lycka till.

2012-05-29 @ 23:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...