Oinspirerad dag

Jag har varit så otroligt oinspirerad idag så det är inte sant! Jag har bara loggat in på bloggen för att svara på kommentarer och funderade på att inte uppdatera alls eftersom jag själv inte tycker det är värt att lägga upp ett blogginlägg bara för att säga att man inte kommer på något att skriva. Liksom hur kul är det att ni får veta att jag kör tvätt idag med, eller att jag tagit ytterligare en promenad till affären... för att köpa mjölk? Dessutom blev min nageldesign som jag höll på med ett totalt fiasko så nu får man börja om från början och hitta på något nytt.  

Men  intet ont som inte för något gott med sig. Eftersom jag varit så oinspirerad så började jag läsa en bok som jag lånat av min älskling. Boken heter "Gryning över Kalahari - om hur människan blev människa" och är skriven av Lasse Berg. Jag har inte läst klart den än men har läst halvvägs på en dag för den är så otroligt intressant. Boken handlar om evolutionsteorin, om hur människan uppkom och Lasse Berg har själv följt en massa studier och teorier och vrider och vänder på dem på alla möjliga sätt och vis. Boken skrev han när han själv var bosatt i Rwanda.





Boken är intressant inte bara för att den behandlar ett intressant ämne utan man inser faktiskt att människans uppkomst fortfarande är ett stort nät av teorier och att man faktiskt inte vet ett smack! Dessutom blir man hänförd över Lasse Bergs tänkande vad gäller djur och deras intelligens. Han ifrågasätter hela tiden att människan skulle vara intelligentast på vår planet. Och när man börjar läsa om hur människan levde när vi fortfarande var grottmänniskor så får man en helt annan insikt på varför vi är som vi är idag också!

Något som jag läste som jag tycker är totalt tänkbart i alla möjliga situationer var den här meningen:

"Man får alltid tänka på möjligheten att det kan vara precis tvärtom!"

Och så är det ju. När vi tänker det värsta om en människa så borde vi alltid ha i bakhuvudet att det kan vara precis tvärtom! När vi tror att saker kommer skita sig, tänk att det kan bli precis hur bra som helst. Nu menade ju Lasse Berg egentligen vetenskapliga teorier,som tex varför människan började gå på två ben och så men jag tycker den meningen är väl tänkvärd. Med andra ord, tänk efter mer än en gång. Saker är inte alltid som de verkar. Ett exempel han faktiskt drar upp i boken är att forskarna fram tills ganska nyligen var överens om att människan utvecklades och lärde sig göra och använda redskap på grund av att vi var intelligenta, men numera finns teorier om att våran intelligens ökade i takt med att vi tillverkade redskap istället. Som sagt, det kan alltid vara precis tvärtom oavsett hur säker man är från början.


Kommentarer
Postat av: Thessan

Febern har kommit å tagit mig så jag kan inte sova

:( Mario på wii är bra å roligt men ganska svårt, eller så är det jag som inte är så duktig:) Hoppas du sover gott just nu iaf. kram

2012-03-07 @ 03:36:40
URL: http://amigurumiblogg.bloggplatsen.se
Postat av: Anna Terneborg

Haha, ja sådana inlägg är ganska meningslösa. Men nu fick du ju till ett bra inlägg ändå :)



Svar: Jag är inte vidare fotogenisk jag heller, men jag försöker så gott jag kan. Haha, inte ofta det blir något vidare bra resultat. Man får hoppas på det bästa helt enkelt! ;)



Exakt så brukar jag tänka! Har nämligen ganska svårt att säga nej om någon frågar ifall jag vill med ut, kan ibland ta till tvätten som en ursäkt. Bara för att slippa säga nej och bli frågad varför, så klen är jag ;)



Okej, lyckligtvis lyckas jag sova längre då. Brukar lägga mig tidigare på fredagar då jag är lite trött efter veckan, men på lördagen är jag oftast vaken till tidig morgon om jag bara är hemma. Då kan jag sova till 12 typ. Brukar inte bli längre än det nuförtiden, annat var det förr då man kunde sova till 14, 15 ibland.



Tack, det hoppas jag med! Och tack detsamma :) Kram

2012-03-07 @ 07:17:51
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Rinki

Det låter som en spännande bok, kanske till och med slår till och köper den, får se, har redan listat upp en lista med böcker som jag ska köpa för mitt presentkort. Nåja, den verkar väldigt intressant och egentligen är det skumt att han inte talat med etnologer/socialantropologer, men de kanske faller inom kategorin vetenskapsmän? Men i och med att han utgår från sina egna upplevelser också, så är det ju lite av en etnografisk studie. Är han själv evolutionist? För dem håller jag ju inte med, eller pickar han hål på dessa?



Sv: Tack så mycket, men jag vet inte om jag känner att jag har bevisat mycket. Bara för att jag fått ett riktigt bra studieresultat, men det känns i alla fall som att det är på rätt väg.



Nej, tvätt är inte det roligaste, E brukar vara schysst faktiskt och köra de flesta tvättarna, känner mig lagom bortskämd men å andra sidan så gör jag mycket annat, till exempel mat (oftast jag i alla fall). Hoppas att huvudvärken släpper, för det är klart att det mesta blir tråkigare/jobbigare när man har ont!



Jätteroligt att han får göra något annorlunda, din pappa, det måste kännas väldigt motiverande för honom också. Du skrev också, för ett tag sedan, att han möjligtvis skulle flytta tillbaka till Sverige eller att han hade funderingar på det? Tror du att han kommer det?



Läkaren sade att jag absolut skulle ha foten lindad, jag har också hört lite olika om det tidigare, men det var ett tag sedan, numera verkar det som att de flesta förespråkar att ha foten lindad och hålla den högt, samtidigt som man ändå måste försöka att gå på den också.



Hoppas att det går bra med era yngel! Jaså, så inte nog med att de vuxna kan äta upp sina yngel, men de kan äta upp varandra också? Shit, hoppas att det går bra för dem i alla fall, vore ju gulligt med salamanderbebisar.



Jo, men precis ibland är det skönt att få sträcka sig. Inte för att jag brukar känna den lusten vidare mycket under en biofilm, i alla fall inte om filmen är bra. Men det är skönt att vara hemma, slippa tänka kanske sitta och äta något gått framför filmen och slippa tänka på om det prasslar och sådär, chips till exempel ;).



Åh, det låter som att ditt hår blev jättefint! Kan tänka mig att det ändå ser naturligt ut på dig. Haha, skönt att du inte kastat ut mobilen då ^^ men jag tror absolut att du kan lyckas få till en bra bild, du ser ju jättesnygg ut.



Just det, min E har jag ju absolut berättat för också (om dig alltså). Mina föräldrar brukar kolla bloggen lite sådär, mamma mest dock. Och de brukar ibland fråga lite om det, därmed har jag tagit upp dig :) och jag tycker att det är jätteroligt att ha "träffat" dig såhär. Jag har också varit Internet-användare sedan 95, eller snarare datoranvändare sedan 95, just Internet blev väl senare. Och jag har väl fått vänner tidigare, mest i chattmiljöer inte såhär direkt. Jag har träffat några bloggvänner, men det är dig som jag verkligen har såhär långa konversationer med och som det känns riktigt, riktigt bra med! <3. Sandra är en superfin tjej, det håller jag med om, vi snackade väldigt mycket och utförligt tidigare, dessvärre är det väl inte riktigt samma kontakt nu -- men det kommer säkert att byggas upp till det igen.



Absolut finns det många, speciellt i USA som försöker lura människor (och även tjäna pengar på dem) att de har psykiska krafter, att de kan tala med de döda och allt vad det är. Min pappas vän, denna "trollkarl" har utlovat typ 100 000 USD om någon kan bevisa för honom att personen ifråga har sådana typer av krafter, än så länge är det ingen som har lyckats ;).



Nu hittade jag det där linnet på H&M som jag tänkte på (låg på REAN, kollade inte där först), dessvärre så fanns det som var i svart inte kvar utan finns bara i rosa: http://www.hm.com/se/product/95980?article=95980-C#article=95980-A

Men jag fortsätter att hålla ögonen öppna! :)



Det låter som superfina tatueringar, mitt ex älskade sagan om ringen också och även om jag gillar filmerna och var på premiären för den andra filmen! Så tja, det är inte en av mina favoriter. Men Alviska är grymt fint, hur ser tecknet ut? Jag kan tänka mig att det blir snyggt i alla fall, får jag fråga hur filmen är viktig för dig? Eller filmerna rättare sagt.



Det är jättebra att City Gross hos er anställer kvinnor i slöja, det är ju på det sättet som man normerar det hela mer och låter det bli en del av vardagen. Samtidigt som man - precis som du skrev - bevisar att de har minst lika bra kapacitet som "vi". Jo, det är bra att homosexualitet börjar bli mer okej i samhället, det går framåt i alla fall här i västvärlden. Även om det finns många extrema i USA och på andra ställen i världen.

Jag bloggade faktiskt om det för ett tag sedan, på engelska första inlägget någonsin på engelska och det var läskigt -- men ja...här är det ifall du skulle vara intresserad: http://rhulth.wordpress.com/2011/12/21/noh8/



Bra att ingen snor dig xD!



Yes, i den här kursen som handlar om kommunikation och estetik (konst/bilder/känslor/dans/ritualer) och så kommer det att vara hemtenta. Låter som att du kommer att ha en bra vecka i alla fall :).



Puss och Kram! <3

2012-03-07 @ 09:30:36
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: Anna Terneborg

Svar: Ja, men visst är det? Lillördag dessutom ;)



Det är en talang det med, att få med lite utav varje av båda världarna. Haha, ibland är det riktigt svårt att komma på något att skriva om kan jag tycka. Även om jag inte är den som brukar skriva långa, intressanta inlägg precis ;)



Tack så mycket! Jag har väl "övat in" vilka poser som fungerar och vilka som inte fungerar fullt lika bra, jag har ju inte mycket variation på uttrycken precis ;) Haha. Ska bli kul att se bilderna sen då!



Ja, det är ju lätt hänt att man vänder på dygnet vid sådana lägen. Inte bra att sova alldeles för länge heller, då kan man nästan bli ännu tröttare har jag känt av. För min del då :) Lagom är bäst, som det brukar heta :)



Tack detsamma! Några planer? Kram

2012-03-07 @ 16:40:15
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Thessan

Tack! Det är inte alltid det lättaste att avgöra vem som är sötast ;) alla har dom sin lilla egna personlighet. Har sovit nästan hela dagen, mår bättre nu än vad jag gjorde i natt. ska virka en stund. hoppas du har det bra. kram

2012-03-07 @ 16:44:44
URL: http://amigurumiblogg.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...