Det där med respekt...

Respekt är något som alla vill få från sina medmänniskor, både nära och kära och även från folk man inte känner. Men jag tycker det verkar som att väldigt få faktiskt vet vad respekt är, eller hur man förtjänar det. När jag googlade respekt fick jag inte fram en enda bild som symboliserade det jag anser att respekt är. Kanske för att den respekt jag talar om inte går att sätta på bild, eller göra symboliskt.

Jag anser att man måste visa respekt för att få respekt tillbaka. Jag kan till exempel inte respektera en människa som förstör andras saker, eller kallar folk öknamn, eller som slåss. Inte heller kan jag visa respekt för någon som inte visar någon form av aktning eller respekt för mina åsikter eller för hur jag är som person. Dessa människor kan inte heller kräva den respekten av mig.

När jag gick i högstadiet var det många av killarna i min klass som talade om respekt. Hur de fick respekt från andra klasskamrater och andra på skolan. Denna så kallade respekt fick de genom att hota med stryk, vara allmänt stökiga och bete sig som svin. Detta är inte vad jag kallar respekt. Folk respekterade dem inte, de var rädda för dem. Det är en stor skillnad på dessa två. Att dessa stökiga killar inte förstod att man kurade undan för dem för att slippa få en hård knuff, eller att man bakom deras ryggar var överens om att de var de största rövhålen på skolan är för mig obegripligt. Vad trodde de att man skulle tycka när de betedde sig så? 

En del blandar även ihop respekt med kärlek. Att man automatiskt respekterar någon bara för att man bryr sig om den personen, men det är inte heller sant. Man kan älska någon men ändå samtidigt bete sig respektlöst mot denna person genom att ignorera deras viljor eller önskemål, eller att ta dem för givet och inte lyssna på vad de säger. Kanske gör man inte detta medvetet men om man respekterar någon kommer detta automatiskt. Nu kanske vissa anser att om man älskar någon på riktigt så respekterar man den personen men det är inte alls säkert. Jag har själv upplevt ett förhållande där jag behandlades totalt respektlöst även om personen faktiskt älskade mig. Men då handlar det oftast om att den personen inte lärt sig innebörden av ett respektfullt förhållande, eller hur man behandlar folk med respekt. Ett exempel är tonåringen som låter sin mamma städa upp eller som slänger sina smutsiga jeans i tvätthögen och säger att han/hon vill hade dem tvättade innan helgen. Tonåringen älskar ju fortfarande sin mamma men det där är exempel på totalt respektlöst beteende.

Ett annat vanligt område är personer som har makt. En person som har makt kan lätt tro att denne får respekt från människor runt omkring sig. Men detta sker inte heller automatiskt. Det handlar om hur denna människa utnyttjar sin makt, och även hur personen i fråga tog sig dit. En chef som behandlar sina anställda illa eller som inte lyssnar på problem får ju inte sina anställdas respekt. Man lyder för att det är chefen som talat och för att konsekvenserna kan vara för ödesdigra om man inte gör det. En chef som hamnat i sin position genom att trampa på andra och ljuga förtjänar inte heller respekt då han inte respekterat de han trampat på eller ljugit för.

Men vad är då respekt? För mig handlar respekt om att man lyssnar på varandra. Man accepterar varandra för de man är och man behandlar varandra rättvist. Man accepterar att man tycker olika och man låter den andra tala för sin sak oavsett om man håller med eller inte. Man ber om ursäkt om man gjort fel eller sårat någon. Man hjälper sina medmänniskor om det behövs, och man tänker på hur en person reagerar innan man säger eller gör något förhastat. Man ger lika mycket tillbaka som man tar och ännu mer därtill. Det innebär att man inte lassar över saker på någon annan och att man tar sitt eget ansvar för sina gärningar. Det innebär att man frågar om lov och tackar för sig om man får hjälp.

Respekt handlar för min del om att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad helt enkelt. Om man totalt trycker ner en människa kan man egentligen inte kräva att bli behandlad bättre än så själv.  

Vad är respekt för er? Vad är respektlöshet i era ögon? Kan man kräva respekt eller måste man förtjäna den?
 


Kommentarer
Postat av: Anna Terneborg

Håller med i det du skriver, till punkt och pricka :)



Svar: Det var inte hennes bästa film, har sett filmer med henne som är mycket bättre, men ändå sevärd. Enligt mig iaf. Två himla läckra boys är med i filmen med, bara det gör den ju värd att se på ;)



För min del brukar det oftast bli naglar utav det kortaste laget, inte alls bra på att lyckas hålla de långa en längre tid.



Ah, okej. Blir så himla mycket bloggar att läsa om man ska läsa allt ;)



Tack, det har jag! Hoppas du haft det med! Kram

2012-03-11 @ 21:13:21
URL: http://anna.favs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...