Bråkat med bussarna!

SJ, eller Statens järnvägar som det hette förr, startades 1856. Då byggdes de första järnvägarna. Så vi har alltså haft tågtrafik i 156 år... Och vi har snö nästan varje vinter och det är kallt största delen av året! Då tycker man väl att tågtrafiken borde vara så pass utvecklad att det inte blir kaos så fort temperaturen halkar under nollan, eller så fort det ligger lite frost ute? För att inte tala om busstrafiken som inte ens kan gå rätt under sommaren, trots att vi hade hästdragna bussar mellan Stockholm och Uppsala redan 1722. Borde man inte utvecklat detta resande sen dess?!

Men, nej. Idag när jag skulle ta bussen hem så är det packat med folk på stationen! Flera tåg är nämligen inställda och försenade. Så det ska komma en ersättningsbuss som ska ta dessa personer vidare. Men jag behövde inte bry mig. Min buss skulle gå 18:05 som vanligt. Det står inga meddelanden någonstans om att det skulle vara försenat på något sätt. Så jag står en bit bort och väntar. Den enda bussen som kommer och går är en Hallandsbuss som det inte står vart den ska till, men det är ju inte min buss eftersom jag ska med en Jlt-buss inom Jönköpings län. Sen kommer ersättningsbussen för tågresenärerna, och så hinner den åka också. Helt plötsligt blir klockan 18:20 och fortfarande har inte 201:an till Smålandsstenar synts till. Jag och en tjej till tittar på klockan och stampar av köld och irritation.

18:30 får jag iallafall nog och ringer till Jönköpings Länstrafik för att höra vad sjutton det är som händer. Då visar det sig att den bussen som skulle använts hade varit med om en älgolycka, och därför användes en ersättningsbuss från... Hallandsbussar! Jag blir förbannad och säger att jag bara såg en enda Hallandsbuss och det stod inte någonstans att det var en ersättningsbuss för 201:an och dessutom avgick den inte ens från rätt hållplats, utan tre hållplatser bort! Han jag pratar med kontaktar då bussen och chauffören berättar att han var tvungen att ställa sig längre bort ifall ersättningsbussarna för tågen skulle komma, och att han hade stuckit ut huvudet och frågat de som stod där om de skulle åka med 201:an?

Jaha!! Men jag och den här andra tjejen stod ju vid den vanliga hållplatsen och hörde alltså inte detta. Jag fick en ursäkt och fick höra av han jag pratade med att det var tråkigt att det blev så. Ja, det hade ju varit för jävligt att busschauffören inte kunde gå ut i kylan som alla vi andra för att kolla ordentligt så att alla kom med! Det var bara för mig och den andra tjejen att gå tillbaka in i stationen och vänta till nästa buss som skulle gå först kl 20! Om inte stationshuset varit öppet hade vi fått stå ute i 2 timmar och frysa!

Sen visar det sig att tjejen bor bara några gator bort från mig och att jag känner hennes syster sen skoltiden. Och hon får tag på sin bror som kör 2 mil från Bor för att hämta oss och köra oss hem!

Tur att det finns änglar när kollektivtrafiken inte pallar trycket! Nu kommer jag verkligen lägga energi på att fixa min bil så jag slipper ha något med buss eller tåg att göra mer!


Kommentarer
Postat av: Anna Terneborg

Alltid samma visa varje år!



Svar: Snodde den, och har nu publicerat mina svar :)



Ja, precis.. Man vaknar ju så sent, iaf jag, så då blir det ännu svårare att somna om nätterna.



Jag, jag är kär i mina små pojkar :) Kan inte tänka mig att inte ha dem nu.



Kram och godnatt.

2012-01-22 @ 22:47:34
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: sevve-Uppsalas sötase blogg

sv: Vad bra! Och taaack! :D

2012-01-22 @ 23:06:47
URL: http://sevve.blogg.se/
Postat av: Anki

Ja det känns riktigt bra. Annars är det ju lätt att ge upp efter ett tag. Man blir ju mer puschad att anstränga sig mer oxå när man berättar vikten varje vecka för någon utomstående, annars skulle jag nog inte ens väga mig.

Läste ditt blogginlägg, det är verkligen tur att det finns änglar. Fattar inte hur kollektivtrafiken fungerar. Det är dyrt att åka, det går dåligt med bussar och tåg och ändå vill de att man ska åka mer buss istället för att ta bilen. Men om jag skulle åka från rättvik till rörbäcksnäs skulle det ta minst 5 timmar inkl 1 timmes väntan, och kosta närmare 200 kr. Då är det ju mer lönsamt att ta bilen. Det är så irriterande..

Men som du skrev, tur att det finns änglar!

2012-01-22 @ 23:17:32
URL: http://baraanki.blogspot.com
Postat av: Anki

Ja det är riktigt kul faktiskt med utmaningen. Man blir ju mer peppad när man har ett mål och dessutom någon utomstående som håller koll på ens vikt varje vecka. Då känner man ju att man måste fortsätta kämpa. Annars är det lätt att ge upp. Nu får man ju lite mer koll på sin vikt dessutom, annars hade jag nog inte vägt mig så ofta alls..



Läste ditt inlägg, det är verkligen tur att det finns sånna änglar här i världen, speciellt när kollektivtrafiken är som den är, dyr och opålitlig..

2012-01-22 @ 23:21:18
URL: http://baraanki.blogspot.com
Postat av: Sandra

SJ=SatansJävlar? Alltså, det går nästan aldrig smidigt att åka tåg numera =/ FY.



Svar: Ja jag blev lite sommarsugen efter de bilderna men åh vad jag saknade sommarfotbollen idag när man frös halvt ihjäl på konstgräset idag.



Oh ja dessa dammråttor. Måste vara Sveriges vanligaste husdjur :P



Det var riktigt roligt. Haha kan tänka mig att du var lagom mätt då, minns att vi gjorde likadant på den tiden när jag var sambo. I år vaknade jag hos min kille, såg julkalendern med honom och litade sen på den förädiska tågtrafiken för att komma hem igen :) Vad mysigt det låter som att ni hade det på nyår då, så det ska vara.



Tack tack, det har varit full rulle men väldigt roligt att komma igång med det nya. Nej jag tyckte med det var lite svårt att tacka nej till även om det är en tillfällig tjänst så känns det som att det är något som jag har nytta av vilket fall som helst. Att skriva chef i ett CV är aldrig fel. Nej det är svårt att få tiden att räcka till :)



Det är på gott och ont, ibland gör man mer skada än nytta när man går emellan. Och man riskerar ju att själv få en smäll.. men jag kan aldrig vara tyst när folk håller på. Det brukar förstöra en kväll när folk ska bråka och hålla på.



Jag tycker med det, man blir dock positivt överraskad när man kan småprata med okända människor utan att de ger dig en blick som om du vore ett pucko.



Det tycker jag också, men det där med erfarenheter är också förädiskt. För hur får man dem? Jo genom att jobba, någon måste ju våga vara den första som anställer någon. Eller hur? Annars får den personen som kan vara helt fantastiskt duktig aldrig en chans. Nej alla verkar vilja ha CV på mail numera, det är klart det är lättare än att bläddra igenom en hög med papper men samtidigt lite dåligt.



Det är ju så det är, om man skyddar någon tror man ofta att man hjälper dem men det är oftast tvärtom, de kan lättare hålla fast vid sitt missbruk för de har någon som backar det. Det krävs att man är stöttande men ändå hård. Jag kanske kan tro lite mer när det inte "bara" gått några månader utan kanske uppåt ett år av nykterhet. Då kanske vi kan bygga en vänskap igen. För jag vet själv att den misstro jag har och har haft den kommer inte bara försvinna. Och då är det inte lönt.



Nej inte så länge man är kvar på företagat. Det förstår jag.. man ska ju ha det. I alla fall om man är anställd till 75% och inte får betalt för att man jobbar extra utöver detta. Ofta är det ju inte pengarna som är viktigt utan själva principen, att man vill att det ska bli rätt... att de ska få betala för det de har ställt till med liksom. Haha man får vara ond ibland och det har du mer än rätt till att vara också.



Nej de ger sig inte och det är jobbigt men det visar mest hur läskigt lätt det är att få tag på telefonnummer alltså. Det är inte något obehagligt, mer typ "vad gör du ikväll?" och "vill du ses snart?". Liksom.. nej? :P Det tycker jag också, man ska vara försiktig med internetkontakter. Jag har träffat fina vänner via bloggen men det är också en risk. Jag menar vem som helst kan sno bilder och skriva rader dagligen under någon annans namn, Man får alltid tänka efter där. Och vara försiktig.

2012-01-22 @ 23:22:28
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Anna Terneborg

Svar: Precis, det är ju inte så att man inte klarar sig utan den informationen ;)



Jag behöver ju inte sitta uppe och jobba om nätterna, men att kolla på film/serier fram på småtimmarna är mer likt mig :)



Haha, nej vem vet de kanske är världens gosigaste? :D



Är inte så jättetrött just nu, men lär bli det under dagen ;)



Ha en fin start på veckan!

2012-01-23 @ 07:13:03
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Anki

Jo jag har tänkt att jag ska mäta mig också. Och prova ett par gamla jeans som jag vill komma i igen. De är 42 två så jag har det som ett litet delmål också. Jag vägde 87 kg sist jag hade dom så när jag kommer i dom igen är det samma sak som om jag nått 87 tänkte jag!

Ja det är idiotiskt hur dom tänker med bussar och bensin och allt. Kan dom inte höja priserna på bensin i städerna och säkna på mindre ställen där det inte finns så många bussar? Vad kul att du fick tillbaka bilen förresten! Grattis!! Hoppas du får den fixad snabbt!

Hoppas du fick sova gott! Ska göra mig i ordning för att gå till retaurangen och jobba lite.

Kramis kramis!

2012-01-23 @ 09:53:52
URL: http://baraanki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...