Min åsikt om 9/11

Jag tänkte inte ens nämna ett ord om terroristattentaten i New York för tio år sedan! Jag ville se den här dagen ur ett positivt perspektiv. Det är min pojkväns mammas födelsedag idag. Och det var så jag skulle se det. Inte ett ord under firandet om att Birgitta var född på "fel" dag, eller hur något om terrorism! Nu är klockan över midnatt och officiellt är den hemska dagen över, och då kommer jag med min åsikt! För när man får såna här idiotiska mail skickade anonymt till sig så kanman fanimej inte vara tyst!!

"jag läser din blogg nästan dagligen och jag tycker du skriver så roligt och varierat. man vet aldrig vad man får av dig. men nu ska jag sluta läsa din blogg.. jag tyckte du verkade vara en människa med vettiga åsikter men nu börjar jag tycka annorlunda. du skrev ett helt inlägg om pakistanier och hur vi inte brydde oss om dem i deras katastrof men idag är det 10årsjubileum för terroristattacken i new york och du har inte nämnt ett ord. alla andra bloggare har skrivit om detta hemska som hände och du bara ignorerar det. tycker du inte det var en tragedi också? sympatiserar du med folk som gör sånt hemskt?"

Mailet skickades in anonymt under smeknamnet CuutieBunniie. Mailadressen publicerar jag inte för jag tänker inte utsätta någon för att få hatbrev från läsare som eventuellt håller med mig.

Men när jag läste mailet första gången blev jag förkrossad! Riktigt sårad faktiskt eftersom det där inte är åsikter jag håller mig med alls, och jag hoppades och bad att jag aldrig skrivit ett inlägg som fått det att verka så. Sen blev jag istället förbannad. Kokande arg snarare! Att en människa i Sverige kan sitta och dömma mig och plantera åsikter på mig genom att läsa min blogg! Att läsa in att jag skulle sympatisera med terrorister för att jag tycker det är hemskt att folk far illa i Pakistan?! För att jag inte vill låta terroristerna styra mitt tänkande 10 år efter den hemska dagen?! Hur har en person mage att anklaga en annan människa för såna hemska saker när man inte ens känner människan!? Och vem ska styra vad jag skriver och lägger upp på MIN blogg?! Bara för att alla andra bloggare skriver om det måste väl inte jag det?! Måste man dra upp en massa hemskt om och om igen?! Jag vill omvandla detta förbannade datum till något positivt eftersom det är min pojkväns mammas födelsedag. Varför ska jag låta ondskan styra denna dag?!

Sen är jag dessutom av den åsikten att jag vill inte förhärliga den amerikanska sidan i denna historia. Jag tycker det var fruktansvärt att detta hände. Jag lider med alla som drabbades av denna horribla händelse! Men när ska vi sluta tycka synd om de förbannade amerikanerna. Vi snackar om ett land som är uppbyggt av krig, förstörelse och maktbegär! USA grundades av kolonisatörer som åkte dit och mördade och förslavade urinvånarna för att göra det till sitt land! Än idag är indianerna förtryckta människor som knuffats bort från ett land som var deras från början! Amerikaner fortsatte sin historia genom att kidnappa och förslava afrikaner som ända in på mitten av 1900-talet behandlades som djur! Så fort det är en konflikt någonstans i världen där det finns något för amerikanarna att tjäna pengar på så slänger de in militärer med vapen trots att det inte ens borde röra USA. Det förbannade allsmäktiga landet! Varför ska presidenten i USA få styra hur andra länder sköts om det enbart är amerikaner som får rösta?! Låt hela världen rösta fram den amerikanska presidenten om hans beslut ska påverka oss också!

Och hur kan man rättfärdiga Afghanistankriget och Irakkriget med ursäkten att terrorister attackerade dem för 10 år sedan!? Ja, nästan 3000 människor dog i attacken eller på grund av bieffekter av attackerna, men hur många afghaner har dödats av amerikanska soldater? Varför använder man detta faktum som en form av acceptans för att amerikanska militärer skjuter ner oskyldiga kvinnor och barn och bombar skolor?! Vad har afghanerna gjort för ont?! Absolut ingenting för det var inte afghanerna som anföll USA, det var Al-Quida, en terroristgrupp som råkade vara baserad just där?! Ska vi skjuta av alla norrmän på grund av Anders Breivik?! Nej, det skulle aldrig ens vara på tal, men det är ju denna princip som amerikanerna lever efter i detta ögonblick! Och varför invaderade man då Irak direkt efter? Vad hade de med attackerna att göra? Ja, man kan skylla på att Saddam Hussein skaffat kärnvapen, men varför anfaller man då inte Ryssland? Eller Nord-Korea? Jo, för det finns inget amerikanerna vill åt i de länderna!

Är det rätt att man spenderar nästan 10 år i ett land och dödar deras befolkning för att rättfärdiga döden av 3000?! Ska man förstöra ett land på grund av något ett fåtel idioter från det landet gjorde?! Min åsikt är att oavsett vad Al-Quida gjorde så ska inte oskyldiga afghaner få betala för det! Det betyder inte att jag sympatiserar med terroristorganisationer eller terrorism på något vis. Jag anser snarare att det är för jäkla lätt att stämpla muslimer som terrorister men om en vit människa dödar en massa oskyldiga så skyddas han av det faktum att det är krig, han är militär. Det är lika mycket terrorism i mina ögon! Och hela deras förbannade "krig mot terrorismen" växte till rena rasist-propagandan!! Var man muslim var man automatiskt terrorist. Jag läste till och med en artikel i Time Magazine (en av de få tidningar som fortfarande kör med riktig undersökande journalistik baserad på fakta) om att antalet mord på muslimer i USA nästan fyrdubblades efter attackerna! Oskyldiga män som till och med fötts och växt upp i USA blev dömda som medskyldiga och nedskjutna av människor som ansåg sig ha rätten att styra över liv och död helt plötsligt!! Vad är inte det om inte terrorism?! Nej, det kallas inte terrorism om det sker mot ett folk som är av muslimsk härkomst, trots att det i grund och botten är samma jäkla sak!

Och varför ska just attackerna i USA förstoras?! Varför minns man aldrig terroristattackerna i London 7:e juli 2005?! Jag var där två veckor efteråt när ytterligare en terroristattack skedde, som inte var i närheten lika allvarlig, men jag såg skräcken, paniken, oron och den hopplöshet som engelsmännen kände! Varför minns man inte tågbombningarna i Madrid 2005? Gör man undersökningar på engelska Wikipedia så finns det hundratals terroristattacker som skett världen över efter 9/11. Bombningar på Bali 2005, terroristattacker i Damaskus 2006 och bombningar på Jakarta 2009 och det är bara en liten bråkdel av vad jag hittade! Men de nämns inte ens, de får ingen uppmärksamhet och det är inte synd om dem, för det hamnar ALLTID i skuggan av USA och deras tragedi!

Förstår inte varför hela världen måste dansa efter deras jäkla pipa, och som jag skrev i mitt inlägg om hur hemskt jag tyckte det var att katastrofen i Pakistan inte fick någon uppmärksamhet så är jag även trött på att den rika, vita, kristna människan ska daltas med och att det är så synd om dem när något händer! Sluta sätta större värde på vissa människor! Det är min åsikt! Håller ni inte med, så skiter jag faktiskt i vilket, för jag är trött på att folk ska dumförklara mig för att jag inte tycker synd om ett folk som gjort så mycket skit mot andra!



Kommentarer
Postat av: Åsa

Herregud vilken blåst brud!! Man undrar ju hur sjutton hon kom fram till den slutsatsen. ch jag håller med dig om att USA's krigsföring inte är något att acceptera.

2011-09-12 @ 17:40:03
Postat av: Jenny

Ja det kan man verkligen undra. Det måste ju vara något allvarligt fel på någon som kan anta något så hemskt om någon man inte känner. Jaja, hoppas verkligen hon inte fortsätter läsa min blogg.

2011-09-13 @ 03:17:31
URL: http://paraworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...