Terapi åt två håll

Jag är ingen storbloggare, inte på något sätt. Det märks ju ganska tydligt. Har inte speciellt många läsare varje dag, får nästan aldrig kommentarer och jag gör ju själv i stort sett inget för att synas. Men ändå får jag en hel del mail från personer som läst min blogg. Och det intressanta med dessa mail är att det oftast är från personer som läst min blogg och tycker att jag verkar ha vettiga åsikter och därför vill be mig om råd eller hjälp med problem.

Jag är inte här för att be er sluta med detta, absolut inte. Jag tycker det är bra att någon som är lite vilsen kan hitta hjälp på ett oväntat håll. Jag har absolut inget emot att hjälpa dessa personer, så gott jag kan iallafall. Jag får oftast mail från personer med kärleksproblem som läst mina åsikter om det här med kärlek. Men det kan även vara annat och jag tar det som en komplimang att folk tycker jag har sunda åsikter och ett bra sätt att se saker och ting på. Att jag lyckats förmedla något. Jag ska inte ljuga och säga att allt är perfekt i mitt liv, det är snarare långt därifrån, eller att jag har alla svaren, men jag kanske kan ge någon ett annan perspektiv. Och jag vill ju gärna tro att de svar jag ger kan hjälpa på något sätt.  

I samma veva så känner jag mig inte ett smack utnyttjad heller även om vissa kanske skulle det. Jag får också ut något av detta. Jag känner att jag kan ge något tillbaka till någon. Jag känner att jag kan vara till nytta och genom att försöka hjälpa andra kan jag även själv hitta nya infallsvinklar på mina egna problem. Genom att hjälpa andra hjälper man sig själv.  

Jag trivs i den här rollen också. Jag ger ofta råd till mina vänner när de ber mig, och jag hjälper dem till den mån jag kan. Att detta skulle sprida sig till helt okända människor trodde jag aldrig när jag startade bloggen.

Någon annan bloggare som upplever samma sak, eller är det här ett fenomen som bara händer mig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...