Djurplågeri eller inte?

Jag var nyss inne och kommenterade i en diskussion om det här med kläder på hundar. Tjejen ifråga hade en chihuahua, och hade köpt en tröja till hunden så den inte ska frysa. För chihuahuan är ju en väldigt frusen hund. Och kommentarerna haglade om djurplågeri och liknande.


Jag förstår inte hur man kan räkna det som djurplågeri. Jag har själv haft en liten hund, en papillon/yorkie/tibetansk spaniel-mix. Hennes päls var jättelång och fin men på vintern tovade sig underullen ihop med täckhåren och det blev jobbigt både för hunden och för oss så vi var tvungna att klippa henne. Vilket då ledde till att hon frös ganska rejält. Så jag köpte både en tröja till henne och ett vanligt täcke. Men hon fixade inte tröjan, så det fick bara bli täcket. Och ingen anklagade någonsin mig för djurplågeri. Om jag däremot struntat i det och låtit hunden frysa... vad hade folk sagt då?

Klippt vovve
Så här såg min hund ut när vi klippt henne.
Inte mycket päls kvar som skyddade henne då.


Chihuahuan som vi diskuterade såg nöjd ut på bilden. Såg inte alls stressad ut över att ha kläder på sig och då är det helt okey. Jag kanske kan tycka det är löjligt med "människokläder" på hundar, men djurplågeri tycker jag inte att det är! Om en hund lider, då är det djurplågeri, och en hund lider oftast inte av att ha kläder på sig, framförallt inte om den fryser. Isåfall borde man ju ifrågasätta alla hästägare som sätter täcken på sina hästar i tid och otid, så fort det är lite regnigt ute, men det gör man inte. Samtidigt kan jag tycka att många ägare till små hundar som chihuahua ofta klär sina hundar i onödan, även när det är varmt ute och då kan man ju börja diskutera om man gör det för hundens skull eller sin egen. Men så länge hunden inte störs så är det inte djurplågeri!



Så vad tycker ni? Är det okej att ha kläder på hundar? Är det bättre att hunden fryser än att man klär på den?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Nej, min bästa vän har en yorkie som skakar av köld på vintern om hon inte har på sig sin "kappa". Det är snarare tvärtom då - att det vore elakt att INTE klä på hunden. Det är ju en sak att klä dem som små prinsessor för sin egen skull och gå över gränsen men det är ju faktiskt så att de har tunn, tunn, tunn päls och blir väldigt kalla utan något på sig!



Svar: Det gör det men det är det värt, det är roligt om än man blir lite väl passionerad ibland :)



Vad tråkigt, det är lite så där min kille bor med. Där går bussarna typ aldrig vilket innebär att om jag vill vara hos honom längre än till åtta typ så får man gå in till stan igen för att ta tåget.. vi bor en bit ifrån varandra :) Förstår att du gör det valet man vill ju inte gärna ödsla två timmar sådär.



haha det hade fan varit riktigt roligt egentligen, kanske borde köra en hämndaktion på honom snart ;) Men jag tror att många som jobbar på dagstidningar eller liknande är sådär.. som en vän till mig säger som jobbar som journalist är det mest skit med de där tidningarna du köper för 10 kronor varje dag typ. MEN du får vad du betalar för :P Journalister som jobbar för diverse magasin är ju inte alls lika påträngande eller jobbiga, de skriver för skrivandets skull inte för att skapa sensationella rubriker.



Man utvecklas absolut mest om man utmanar sig själv hela tiden och inte stannar vid det bekväma.



De är ju oftast inte så romantiska av sig killarna haha. Jag tror med de skulle känna sig rätt töntiga men det är ju fint egentligen med killar som visar sin mjuka sida med, det är manligt att våga :) Och så kommer min kille och skriver en sång, då blir han direkt "fienden" för att han höjer pressen på de andra haha. Rätt roligt egentligen :P Ja, jag tycker det är fint att han är sig själv och om han är en romantiker får jag ta det på köpet haha.



Ja, jag vet inte.. det är bara något av hela den här Stepford-känslan jag får med robotfruar, barn utan fläckar på kläderna, framgångsrika män och hus utan damm i syne. Det är något där som får mig att backa, jag vet att det säkerligen finns de som lever så och är överlyckliga men för mig känns det som en fasad.. och jag har kanske sett lite för mycket desperate housewives men jag får en känsla av skelett i garderoben :) Nej jag förstår inte heller varför man stannar när det inte är fungerande, jag har sagt det till min kollega gång på gång när han faktiskt påtalar hur han egentligen tycker och tänker men det är lite hjärntvätt där också. Det är så det SKA vara och då stannar de även om de inte trivs. De vill inte misslyckas för de är inte vana vid det OCH dessutom så måste de bygga upp en helt ny image.. för vem är dem utan allt det där? Utan paktet alla vill ha? Jag förstår inte heller, jag skulle hellre ta några sneda blickar och prat bakom min rygg om jag fick byta ut en miserabel vardag mot en lycklig sådan.

2011-10-24 @ 17:56:10
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: A N G E L I J N A

SVAR; det är bra :)

2011-10-24 @ 18:22:33
URL: http://angelijnas.blogg.se/
Postat av: KattaStrofen

Det är inget plågeri med det! Men det är ju alltid så på nätet! Så fort någon visar offentligt att de gör si eller så, då ska det kommenteras negativt. Kan inte folk skilja på att göra något onödigt och att plåga sitt djur är det deras problem. Jag såg själv hur mycket tindra frös när hon var ute. Täcket hon ahde var dessutom urgulligt!

2011-10-24 @ 19:50:50
URL: http://hestia.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jo, visst är det så. Så länge man kan vara anonym och inte behöva stå till svars för vad man säger så är det så lätt att skylla på att andra gör fel. Jag förstår dock inte ens varför folk skulle ens tänka tanken på att det skulle vara djurplågeri. Att klä en polarhund i en tjock stickad tröja mitt i sommaren, där är det plågeri, men en hund som faktiskt fryser?! Nej, jag blir aldrig klok på hur fördömmande vissa människor är.

2011-10-24 @ 20:24:06
URL: http://paraworld.blogg.se/
Postat av: johanna

haha nemen!:D vilken slump!;) kan jag ju säga tummen upp för din klädsmak också!:D helt klart:)

2011-10-24 @ 20:44:56
URL: http://lizajhnajnsn.blogg.se/
Postat av: Sofie

Vad skulle du göra om du vann en miljon? Kraam! :)

2011-10-24 @ 20:46:51
URL: http://shaakeit.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Jag älskar att komma till Danmark, det är alltid skönt att komma över bron. Blir alltid avslappnad.. fast vi åker ofta längre in än Kphm. Även om jag älskar huvudstaden.. men nej, köra bil är ingen hit. Överlåter det till dansken haha,



Nej det är verkligen fånigt och det finns inget belägg för det heller, det är okunskap. Det är inte djurplågeri att se till att sin hund inte fryser. Det är ju helt vridet. Ja, det är onödigt om man går till överdrift och hunden kanske inte är sååå lycklig då men.. ja, så länge den inte lider vilket den inte gör om nu inte kläderna är typ för små eller skaver.



Nej man vill ju gärna stanna så länge man kan och jag menar under sommaren var det väl okej att ta den där 15-20 minuters promenaden till stationen men nu när det blir kallare och kallare är det ju mindre roligt faktiskt. Bil funkar ju men jag tycker det är så smidigt att kunna hoppa på tåget till och från, när jag åker dit. Kollektivtrafiken suger dock rejält och det lär inte bli bättre med vintern nu.



Det är ju verkligen det, de är beroende av nyheter med sensationskraft. Det är inte magasin där du läser utav ett geniunt intresse för någonting. Jag köper dem inte heller men läser ofta dem i fikarummet på jobbet. Och radion ja, jag älskar radio haha.



Nej de gör ju inte det, nu var det ingen gulligull-låt utan en pepplåt när jag var lite nere, den är varken speciellt seriös eller överdrivet söt.. kanske därför jag gillar den så mycket haha. Jo, tjejerna var ju lite sura för att deras killar inte var så gulliga och då blev T inte så poppis bland grabbarna ;) Det finns så många sätt att visa det på coh det behöver inte alls vara materiellt!



Det är klart att Desperate housewives överdriver det för att göra bra tv men det där är ändå karaktärer man kan känna igen ifrån verkligheten. Jag skulle t.ex. säga att jag är Susan.. vimsig och knäpp haha. Nej man kan ju hoppas att de inte mördar folk som de gör i serien men det finns nog en hel del andra hemligheter, det vet man ju bara själv om saker man varit med om som ingen ser utifrån, de ser ju trots allt bara en yta och dömer utifrån den. Jag tror med det, ju mer man vill dölja ju mer skrubbar man för att det ska se clean ut liksom. Ja det tycker jag med för han är en jättetrevlig och smart man men han är nedtryckt av sin fru och det är som om de växt ihop, sen med det sagt betyder det inte att han inte älskar henne men det har liskom blivit en olycksam relation och de pratar inte om någonting, vilket jag tycker är hemskt. Kommunikationen är så viktig!

2011-10-24 @ 22:07:08
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: johanna

ja precis!:D

2011-10-24 @ 23:16:52
URL: http://lizajhnajnsn.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Ja Danmark är nära men bra :) Det är galet, danskarna kör verkligen som tokar hela tiden. Det gör dem även när de är i Sverige men då är dem inte lika många haha. Plus att det är rätt krångligt inne i city. Kör man längre in i landet så blir det liiiite lugnare kan jag säga, Köpenhamn är riktigt illa ;)



Jag tycker med det, men så är det med allt har jag märkt extremt mycket via mitt jobb där hälften av allt man hör ang. vad vi gör är anonyma människor via internet. Folk älskar helt enkelt att klaga på andra och på sånt de inte gillar, att de slipper stå för det gör det bara ännu enklare. Det finn SÅ mycket värre saker än att göra såhär, det är ju som sagt bra för hunden om den slipper frysa. Men ja.. man SKA klaga här i Sverige. På allt. Och alla.



Nej jag gillar promenader men kvällspromenader på 20 minuter när temperaturen står på minusgrader är inte alltid vad man önskar sig! Det är en av fördelarna med bilen att man kan höja volymen och köra på med bra musik.



Man ska verkligen ta det med en nypa salt, det skrivs så otroligt mycket skit. Nej jag lyssnar med på nyheterna.. eller på några såna där morgonprogram typ :)



Nej men jag gillar den mer just för att den inte är en smörig låt. Jag gillar den för att den är personlig och med glimten i ögat. De kan ju göra något lika sött mot sina tjejer, men de är lite för macho för det torr jag haha.



Aha, lite Susan & lite Bree :) Nej men jag tycker att de gjort bra karaktärer som även om de som med alla andra serier är dragna till det överdrivna så kan man ända hitta saker hos dem man känner igen hos sig själv. Jag är verkligen INTE pedant, jag är bara klantig. Sen är jag inte lika kass som Susan på att laga mat haha. Nej men det är väl så, de är som sagt kära i den här personen men tjejen/frun tar liksom kontrollen och de känner på något sätt att de blir otillräckliga och inte är bra nog för den här perfekta tjejen som de har. Och de tjejerna vet om det vilket gör att de känner att de kan skulbelägga dem och till slut blir det bara tungt tyvärr. Jag tycker också det, när man slutar prata med varandra så känner jag att det inte finns så mycket hopp. För hur kan man lösa problemen man har om man inte pratar om dem? Det är bara att förskjuta och hoppas det ska lösa sig på egen hand men med så omfattande problem är det en omöjlighet!

2011-10-25 @ 08:24:51
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Sofie

sv: Jasså! Kul svar :D hihi. Jag hade nog shoppat en massa, sparat till framriden och åkt till USA! :D kraam

2011-10-25 @ 15:54:32
URL: http://shaakeit.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Allt bra med dig idag? =)

2011-10-25 @ 16:00:01
URL: http://nathalies.nu
Postat av: Sofie

sv: Ja skitcoolt är det! :) Aa måste prova dom ;)



Kul att du skrev det för jag skrev det nyss till en annan att drömmen var att åka på en roadtripp genom hela USA ;) !

2011-10-25 @ 16:21:19
URL: http://shaakeit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...