Naturdemokraterna!?!

Jag läste på DN.se om det nya partiet som startats kallat Naturdemokraterna. När jag läste om dem blev jag alldeles kall inuti! Deras enda fråga just nu är att den svenska vargstammen ska begränsas! De gick ut med en nollrevision men har sedan dess yttrat sig igen och menar att folkets reaktione är överdrivna. Vaddå överdrivna. Det är väl snarare så att folk har vett!!

Partiet grundades av Gunilla Grönvall och Claes Bäck som båda påstår att de inte hatar vargen och inte alls vill se den utrotad. Men hela partiet grundar sig på Facebookgruppen "Våga vägra varg". Jag tycker det talar sitt klara språk redan där!

Nu tänker jag debattera emot Gunilla här på min blogg.

Gunilla: "Vi vill ha en nollvision i tätbebyggda områden på landsbygden, så kan man säga. Men att säga att vi skulle vilja skjuta alla vargar vore bestialiskt. Det har blivit en fråga om huruvida man älskar eller hatar vargen. Vi hatar inga djur. Men man kan inte ha vargen i tätbebyggda områden.

Mitt svar: Vargen är ett fruktansvärt skyggt djur, som dessutom väldigt få faktiskt ser varje år. Dessutom är den utrotningshotad så risken att de ens är inne i tätbebyggda områden är minimal.



Gunilla Grönvall menar att vargen har försämrat livskvaliteten på landsbygden på ett sådant sätt att människorna där inte kan leva som de behagar. Vargen är ett jättevackert djur, det är inte det det handlar om, att jag som person skulle hata vargen. Men däremot är jag mindre nöjd med situationen att känna sig otrygg i den miljö där man vill tillbringa sin fritid. Barnen har ofta en liten bit till skolbussen här och många föräldrar känner sig otrygga med det. Jag är själv uppvuxen på landsbygden och cyklade två kilometer till bussen. Men i dag vågar man inte släppa ut sina barn på det sättet.


Mitt svar: Det fanns fler vargar förr i tiden så anledningen till att folk inte vågar släppa ut sina barn hur som helst beror nog på helt andra förutsättningar. Folk vågar inte släppa ut sina barn i städer här nere i småland där det inte finns varg heller. Varför skulle vargen anfalla mer nu? Det har dessutom bevisats av Uppsala Universitet att vargar väldigt sällan anfaller människor eller ens människors boskap, om det inte är så att det är utstötta vargar som är lite vilsna. Och ska man nu som människa bosätta sig där man vet att det finns varg så kan man ha vargsäkra stängsel! Man vet ju alltid om förutsättningarna innan man flyttar dit. Man kan inte flytta ut där det finns varg och sen skylla på vargen! Helt absurt eftersom vargen fanns där först. Varför ska de anpassa sig efter oss och inte vi efter dem? 



"Att vargfrågan är partiets enda förklarar Grönvall med att det inte finns någon annan fråga som är lika viktig.  Vi uppskattar att det finns i runda slängar 500 vargar, även om officiella siffror säger runt 200. Det innebär att det kommer att växa med 200–300 vargar om året. Det går inte. Vi kan inte ha tusentals vargar när 500 stycken ställer till med så här mycket besvär."


Mitt svar: Om de officiella siffrorna säger att det finns 200 vargar kan man väl inte som partiledare komma med en ren gissning om att stammen skulle vara mer än dubbelt så stor? Och att den skulle växa med dubbelt antal varje år? Skojar hon? Vart har hon sin källa på detta? Och hon kan väl inte heller påstå att det är viktigare att få bort vargen än t ex arbetssituationen i Sverige? Eller äldrevården? Eller sjukvård? Skola? 

Och vargstammen i Sverige har varit så få att de hotats av inavel på grund av detta. Att minska stammen till hälften skulle ge samma problem igen. Man kan inte ha en hel flock på 100 stycken någonstans utan det kommer bli mindre flockar med inavel, utspridda över hela norra Sverige. Vi tog för sjutton in vargar från Sibirien för att få upp antalet och rädda stammen så att skylla på att det kommer vara för mycket varg är bara naivt och att smutskasta vargen!




"Tidigare i år tvingades regeringen avskaffa licensjakten på varg, sedan EU hotat att dra Sverige inför domstol. Man tog också bort ”taket” som begränsade antalet vargar i Sverige till 210 stycken. Politikerna gör för lite, menar Grönvall. – Jag har försökt att påverka lokala politiker här i Österåker, men de säger att de inte äger frågan, att det är riksdagen som gör det. Men ska de inte företräda kommuninvånarna? Av den anledningen så vill vi polarisera det här ännu mera. Som regeringen nu beslutat så kan det bli hur många vargar som helst. Inom en femårsperiod kommer den här frågan att vara så stor att det redan är för sent. Vargen kan alltså få finnas. Men inte där det bor människor. Om vi har 100 vargar med bra gener som lever i skogen på rävars vis, och som äter sina rådjur och sina sorkar. Och om de håller sig från tätbebyggt område. Då får de väl leva där. Vi hatar inte vargen så att den inte får existera. Men om fem år har vi så många vargar att det inte finns en kotte som vill bo på landsbygden."

Mitt svar: Ja, hur kan det komma sig att EU hotade dra Sverige inför domstol? Jo, för att hetsjakten på varg var olaglig och moraliskt fel!! Att halvera antalet på ett utrotningshotat djur är ingen lösning. Det kommer inte garantera att de stannar där de är. Och de rävar jag har sett har minsann varit lika mycket inne i storstäder som de är ute i skogen och springer. Vargar dras inte in i tätbebyggelse för att det finns för många av dem. De vargar som träffats på bland bebyggelse, eller som vandra hit ner till Småland och Skåne är ensamma vargar, inte stora flockar, alltså skulle det kvitta om det fanns 100 vargar eller 1000 vargar.

Och om folk vill eller inte vill bo på landet är upp till dem. Det finns nog massor av människor som förstår att vargen är ett fint, vackert och underbart djur som kan tänka sig bo där,så varför ska folk som inte ens tycker om vargar envisas med att bosätta sig bland dem? Kan de inte hitta lämpligare boende där vargen inte finns? För tro det eller ej, vargen håller sig gärna borta från människor i allra största mån. Väljer man då att bo i ett ensligt hus mitt bland vargar ska man kanske tänka efter innan man öppnar munnen och påstår att vargen ska flytta på sig.

Än så länge har partiet fått 1200 underskrifter. Kan ni tänka er att det finns så många idioter i det här landet? De  behöver 1500 underskrifter för att kunna registreras som parti och få vara med i valet. Man kan hoppas att de inte hittar de 300 andra idioterna!

Hatet mot varg här i Sverige grundar sig på gammalt jäkla skrock och rädsla. Precis som varför vi hatar ormar fast ormarna här i Sverige knappast kan göra någon skada. Det är gamla rädslor som lever kvar hos icke utvecklade människor!

UPDATE!

Ja, ni kanske fattar att detta är en brinnande fråga hos mig. Och efter att ha läst en kommentar från en av mina läsare och bloggare som jag följer så kom jag på ytterligare ett motargument till detta dumma parti.

Det är nämligen så att jag har släktingar uppe i Dalarna. De bor i ett område där det finns en vargstam. Eller snarare så är det så att det finns ganska gott om varg just där. På gården där mina släktingar bor brukar de hitta en del vargspår ibland och de ser även varg ganska ofta. Och ändå har de aldrig störts av vargarna. De har haft hästar, kor, ankor, hundar, katter, ja det mesta på den gården och hos grannen och vargen har aldrig ens varit framme och försökt ta några av dessa djur. Så hur kan det då vara ohållbart för människor att leva bland vargar i andra områden?

Och jag har tidigare nämnt att Uppsala Universitet gjorde forskning om vargen som bevisade att de inte störde människan speciellt ofta. I den här forskningen följde de en vargstam under ett år (eller om det var fler år, kommer inte ihåg), och under den här tiden visade det sig att vargarna i flocken jagade och dödade älgar eller rådjur, och då främst svaga eller vilsekomna kalvar och kid. Bara en enda gång råkade de vara framme och döda en tamko, eller snarare en tamkalv. En enda gång på ett elelr till och med flera år? Och troligtvis hade de då följt spåret av en tamhund för att komma så pass nära bebyggelsen. Så är vargen ett blodtörstigt djur som dödar våran boskap så fort de får syn på dem? Knappast. Kanske jägarna blir avundsjuka för att vargarna tar de älgar de hade hoppats på att skjuta?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Förstår inte, jag menar vargar som attackerar är som du säger inte vanliga. Om de inte känenr sig hotade. Det är klart det inte är optimanlt att de befinner sig bland människor men även det - sällan. Dessutom är det inte alltid djuren som ska behöva offra sig för att vi ska kunna leva våra liv som vi vill. Varför ses människan alltid som mer värd? Som om vi har rätt till allt och djur, växter etc. ska bara offras för att vi ska kunna leva så bekvämt som möjligt?



Svar: Det ska bli skönt, har käkat med killen & nu ska han jobba så då ska jag ta det lugnt hemma på soffan och bara vara :)



Det är sant, det är ofta de lite udda invidierna som är de mest kreativa. De som lyckas se det speciella.



Det är ju det, det är alltid lättare att skylla på andra än att ta en titt på sitt liv och var det gått fel. Att ta ansvar! Det är först då man kan göra en rejäl förändring.



Nej det är klart det är tungt och jag är glad att han försöker förändra sitt beteende för jag blev förbannad när han ställde sig och skällde på killar på 16 år som faktiskt ser upp till honom och betedde sig illa mot de han jobbar med. Men ja det är bra att han försöker och känns bra att han lyssnar. Han har redan förlorat så mycket så han ska inte förstöra sin karriär med, det går snabbt att förstöra ett varumäkre. Haha ja det är så sjukt äckligt med blutsaft så det finns inte, usch! =/ Nej jag fick inte ta järntabletter eftersom de tyckte jag redan tog tillräckligt med medicin under den perioden och ville testa saften men FY! Haha plommonpudding låter inget vidare nej.



Ja ska man gå ut är det roligast på sommaren helt klart, nu orkar jag knappt ens borsta håret :P Yup, bästa stället innan man går vidare. Och ibland blir vi kvar där hela kvällen det är hur bra som helst. Det lär svida rätt rejält och inte helt bra skulle jag tro. "Jag är trött på att vaxa", sa han och frågade om klorin var en bra lösning om man ville bleka benen. Haha det måste vara något speciellt med tyskarna :P



Nej visst är det inget fel med att visa sin uppskattning för den man är tillsammans men när det hela tiden är så uppenbart att man bara vill "skryta" om hur bra man har det. DÅ är det störigt. Ja läser han bloggen borde han ju förstå att du inte är död trots fb-frånvaro. Ja det är lite läskigt att det blivit så beroende med facebook, en del lever ju ut hela sina liv där. Eller hur? Att man kan se vad de skriver, till vem och allt annat? Snacka om att det verkligen gått till överdrift.



JAg tycker nästan det vardagliga är trevligare och mysigare än det romantiska. Egentligen. Man måste kämpa lite ibland :)



Jag mår jättebra verkligen som sagt :) Det känns toppen!

2011-11-18 @ 19:33:03
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Annelie

Usch så hemskt!!! Förstår ej hur dem tänker. Jaja, så underbart skönt med helg. Har du några helgplaner? Kram

2011-11-19 @ 11:01:29
Postat av: Jenny

Anneli: nej jag har fruktansvärt svårt att förstå deras argument de lägger fram. Hatet mot vargen är så överdrivet. Man anklagar dem hela tiden trots att det inte finns underlag för det. Lodjur dödar också får. Järv och räv dödar höns men ändå så talar man inte om att minska de stammarna.



Jo visst är det superskönt med helg! :D Är tyvärr pojkvänslös denna helg så är hemma hos min mamma och har bakat lussebullar och ska göra julgodis och äta tacos! Mumsigt! Vad har du själv för planer under helgen?



Kramar

2011-11-19 @ 15:23:13
URL: http://paraworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...