Nu får det vara nog!

Jag snubblade nyss in på en blogg. Nu är jag sån att jag tycker alla har rätt till sin egen åsikt, men ibland undrar jag hur långt man får gå? Vartannat inlägg på denna blogg handlade nämligen om könsroller, om hur hemskt det är med disneyfilmer där kvinnorna alltid är underlägsna, hur könsroller förstör våra barn totalt och att hennes barn minsann är jämlikar. I nästa inlägg är det hon som lagar all mat. Nästa inlägg bojkottar hon affärer som säljer könsinriktade barnkläder, för att i nästa stolt visa att hon köpt rosa Hello Kittyskor... till sin son!! Ursäkta mig, men hur sjutton kan man ens komma och påstå att ens barn kommer bli bättre för att man behandlar dem som könslösa robotar? När jag var liten hade jag ett rosa rum och lekte med My little pony. Min bror hade ett blått rum och lekte med Turtles. Inte sjutton har jag blivit en hemmafru med tre små barn som bakar bröd och tar hand om hushållet med en man som jobbar och sen slänger sig i fåtöljen och kliar sig i röven. Inte sjutton har min bror växt upp och blivit en man som ser ner på kvinnor och behandlar dem som att de borde kedjas fast vid spisen! Min pojkväns rum är blått, typiskt killrum och han är en av de snällaste killar jag någonsin lärt känna! Hur ett barn blir i vuxen ålder handlar väl om uppfostran, inte huruvida man blir indelad i en könsroll som liten. Faktum är att de flesta barn, om de får välja själva, faktiskt väljer favoritleksaker, favoritfärg och favoritplagg efter sitt kön. Tjejer tycker om rosa, Barbie och glitter, medan killar tycker om motorcyklar, superhjältar och blått. Sen finns det självklart en massa undantag från detta också. Vad skulle vara så fel med det? Jag tycker snarare synd om den grabb som tvingas till skolan i en rosa tjejtröja bara för att morsan har problem med att folk ska definiera hennes barn efter de mallar som trots allt alltid har legat i människans natur.

Jag har aldrig tyckt om uttrycket feminism heller, vilket den här bloggerskan påstod att hon var. Det har blivit mer och mer ett skällsord, vilket i sig är fel eftersom grundtanken i hela feminismen är jämlikhet, men nu är det tyvärr så. Men dagens feminister bryr sig mer om att klanka ner på andra tjejer än de faktiskt försöker skapa jämlikhet. Är det bara jag som ser något otroligt fel i hela idén om att Barbie skulle vara ett hot mot tjejers ställning i samhället? På vilket sätt är det jämlikt om en tjej tvingas gå i killkläder för att få respekt? Och hur kommer det sig att de som påstår sig vilja ha jämlikhet ska bli kallade ett namn (feminister). Är det inte bättre att sätta ett öknamn på de som inte vill ha jämlikhet? Och är det inte jämlikhet att en tjej ska kunna operera brösten och sminka sig om hon nu vill det? Enligt många feminister (inte all, märk väl) så är det tydligen inte så. Om en tjej vill visa sin kvinnlighet så är hon ett hot mot jämställdheten.

I grund och botten är min tanke så här. Hur jämlika är vi kvinnor om vi måste klä oss som män för att få respekt? Hur kan man ens understå sig att kalla sig feminist och påstå att man vill ha jämställdhet om man själv nedvärderar andra tjejer bara för att de valt att leva sitt liv som de vill? Äkta jämställdhet har vi väl inte nått förrän det är lika för precis ALLA!

Är så trött på folk som försöker avsäga sig ansvaret för uppfostran av sina barn genom att skylla på könsinriktade normer. Ditt barn föddes ett visst kön, finns inget som säger att ditt barn kommer bli varken bättre eller sämre beroende på vad den får för kläder. Kan du inte sätta på din flicka en rosa klänning utan att hon kommer bli förstörd senare i livet så är det nog din uppfostringsteknik det är fel på.

Herregud!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tror du missuppfattat det där lite. Meningen är att könsfördelningen ska fasas ut så att det inte finns något typiskt kvinnligt eller typiskt manligt. Jämlikhet når man när vi alla är jämlikar och när killar kan ha på sig rosa utan att bli mobbad.

2011-03-01 @ 23:52:02
Postat av: Jenny

Jag har tydligen inte missuppfattat något eftersom du precis beskrev just det som jag tycker är problemet.



Kan du ens komma och påstå att vi skulle uppnått jämlikhet om alla ser likadan ut? Hur skulle det hjälpa att fasa ut det som är typiskt manligt eller typiskt kvinnligt? Självklart ska ingen bli mobbad för hur de ser ut. Men likväl som en kille ska kunna gå i rosa och högklackat ska även en tjej kunna göra det utan att hon ska ses som ett hot mot jämställdheten.



Enligt min åsikt har vi uppnått jämställdhet när man har lika rättigheter och lika villkor oavsett hur man ser ut, vem man är eller vilket kön man tillhör. Sluta se kvinnlighet/manlighet som ett hot! De som vill jämna ut könsrollerna och göra att alla ser likadana ut vet inte vad jämställdhet är.

2011-03-02 @ 02:14:42
URL: http://paraworld.blogg.se/
Postat av: Ricard med bara C

Jag är helt med dig, Jenny. Lär folk att hylla skillnaderna istället. Vi vill ju inte sluta som könlösa androgyna skyltdockor.

2011-03-03 @ 16:03:29
URL: http://casselhag.wordpress.com
Postat av: Jenny

Tack Ricard. Du förstod precis vad jag menade :)

2011-03-03 @ 16:52:49
URL: http://paraworld.blogg.se/
Postat av: Smorgosbord

Jag har hört att japanska tjejer gillar androgyna, tjejiga killar, och i Mauretanien (eller nåt) gillar man fetare kvinnor. Små bröst är en höjdare i Nairobi... och i alla dessa länder är kvinnor underlägsna männen enligt traditioner så Jenny... du har helt rätt. En vippig klänning och ett par höga klackar är verkligen inte grunden till kvinnans underkastelse. Var vi inte underlägsna när vi skulle klä oss i stora klänninar med korsetter och underklänningar och mamelucker också? En sexig kvinna är en kvinna med makt. Bara löjligt att behöva trycka ner sin egen kvinnlighet och sen påstå att kvinnorna ska bli jämlika på det viset!

2011-03-03 @ 17:32:14
Postat av: Diana

Problemet är ju faktiskt att kvinnor får makt av att vara sexiga och utmanande. Det är där problemet ligger. Inte i att vi ska vara manliga!

2011-03-04 @ 00:11:54
Postat av: Jenny

Jag ser inte problemet med en kvinna som har makt... är det bättre med en kvinna som skaffar sig makt genom att tyrannisera? Är det bättre att en man har makten än en kvinna med kjol? Kan inte en sexig kvinna fortfarande vara smart nog att skaffa sig makt genom sitt beteende? Och jag har då inte mött en tjej som klätt sig sexigt och utmanande och som haft makt mer än över killars penisar! Snarare blir de behandlade som skit av killar som tror att en urringning betyder lätt ligg och tillåtet att tafsa, samtidigt som tjejer ser ner på henne och sprider rykten. Lär dig vara stark i dig själv och att inte dömma hunden efter håren så kommer du längre än om du snackar skit om andra!

2011-03-09 @ 05:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...