Svar på tal till "Arga mamman"

Jag kan inte klaga, jag är skonad från elaka kommentarer och mail, men då och då dimper det ner så mycket konstigt och idag fick jag ett mail från en arg mamma så nu tänkte jag ge svar på tal till henne och till alla andra arga mammor som tänker likadant!

Mailet:
"Jag måste skicka ett mail till dig angående din blogg. Min dotter hittade din blogg och satt och läste den och när jag fick se detta så märkte jag att du skriver om alkohol och vilt festande och även svordomar. Din blogg har en design som lockar unga tjejer och du bidrar till att få dem att tycka att alkohol är något coolt som de vill hålla på med. Det är inget bra föredöme. Jag vet att du inte är ensam, det finns värre bloggare, till vilka jag också skickat såna här mail."

***********

Svar: Min blogg är MIN blogg, och jag tänker inte ta ansvar för vad din eller någon annans barn sitter och läser på internet. Det är DITT ansvar att kolla vad dina barn surfar in på! Det finns väldigt många sidor på internet som innehåller tusen gånger värre saker än vad jag skriver i min blogg, och det är ditt ansvar som förälder att se till att din dotter inte läser dessa sidor! Vad gäller min design så är det min smak som gäller på min blogg. Ska du stänga ner varenda sida som är rosa och som innehåller något barnförbjudet av någon sort så får du försöka stänga ner halva internet!  

Jag är tillräckligt gammal för att leva som jag vill, och att blogga om vad jag vill. Är din dotter tillräckligt gammal för att hitta bloggar och sitta själv vid datorn så antar jag att hon fattar att vuxna dricker alkohol. Är hon inte tillräckligt gammal för detta så kan man fundera på hur DU ska uppfostra din unge för att ha ett sunt synsätt till alkohol och fester. Och de flesta barn lär sig svordomar från andra barn, inte från en blogg de surfat in på en gång. Konstigt nog vågar du inte skriva hur gammal din dotter är, men jag bryr mig inte om det, för det är fortfarande inte på mitt ansvar att se till att min personliga blogg är anpassad för barn som inte ens ska läsa det här. Allting kan inte alltid vara anpassat för barn, så enkelt är det!!  

En blogg är någons personliga lilla hörn på internet och alla har rätt att uttrycka sig som de vill, och detta är enligt lag! Och har jag valt att vara ett föredöme för små barn? Nej, för då hade jag väl startat en blogg som är inriktad till barn! Jag behöver inte bekräftelse på att jag är ett bra föredöme för unga för min blogg handlar inte om det. Min blogg handlar om mitt liv, och jag är bra över 18 år gammal så jag har all rätt i världen att festa och även skriva om det. Jag har aldrig, aldrig någonsin påstått att min blogg skulle vara anpassad till läsare under 18. Väldigt få bloggar är det idag så är du rädd för att din dotter ska lära sig att alkohol existerar får du förbjuda allt vad bloggar och internet heter. Helt enkelt!

Låter du din dotter titta på precis vilka filmer hon vill? Låter du din dotter läsa vilka tidningar som helst? Troligtvis inte, så varför skulle du då tillåta henne att gå in på vilka sidor som helst på internet för att sen skylla på den som är ansvarig för själva sidan? Det är fullkomligt ologiskt att kräva att någons personliga space ska vara anpassat för någon annans unge. Lika ologiskt som att kräva att Stadium inte ska ha bilder på vältränade personer för att det ger folk komplex. Eller att kräva att alla matbloggar ska lägga ner för att folk går upp i vikt av att äta.

Återigen vill jag påpeka att det är ditt barn, då är det också ditt ansvar och ditt allena!! Precis som det är ditt ansvar att se till att du ger ditt barn rätt uppfostran i livet utanför datorn också. Min blogg och framförallt jag, ska inte tvingas vara en del av andra ungars uppfostran. Jag tänker fortsätta skriva om mitt liv med mina egna ord och jag tar inte ansvar för vilka som råkar hamna här. Internet har funnits tillräckligt länge för att de flesta ska veta att det alltid finns en risk att man råkar hamna på en kontroversiell sida och hade jag varit du hade jag varit jävligt glad över att det bara var en blogg med lite svärord och alkohol som hon råkat gå in på, snarare än något riktigt, riktigt hemskt.

Men det är lätt att skylla på den lilla människan när man sitter vid en dator, helt anonym. Det är ganska sjukt när föräldrar själva inte kan ta ansvar för sina egna barn utan måste skylla ifrån sig på alla andra!


Kommentarer
Postat av: Ricard med bara C

Väl rutet, Jenny! Jävligt väl rutet, faktiskt! Som alltid. :D

2011-12-23 @ 09:52:43
URL: http://casselhag.wordpress.com
Postat av: anniepiie

Tänkte bara kika i och säga hej såhär eter jul! ;) hihi Allt bra med dig? :) Seriöst, jag upplever inte din blogg som att den innehåller mkt om alkohol och festade, och det var ju inte så att du tänkte locka hit unga tjejer när du valde designen väll?? XD hahah Om den här personen inte vet vem kissie är så borde hon ta reda på det, hennes blogg borde ju vara barnförbjudet om något isf för hennes unge! :P haha Självklart är det hennes ansvar att ta reda på vad hennes barn går in på för sidor, och som du säger, annars skulle ju halva internet stängas av! ;) Kram kram

2011-12-28 @ 17:25:27
URL: http://anniepiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...