Missförstådda bloggare....

Jag lovade ju ett tidsinställt inlägg nu i helgen så här får ni det. Jag tänkte dra upp det här med hur människor som inte bloggar, ser på oss bloggare.


Ofta när jag kommer in i diskussioner om bloggare med folk som inte vet att jag har en blogg så får jag höra dem säga att alla bloggare är tjejer i 14-årsåldern som försöker bli nästa Kissie, eller ytliga tjejer som bara skriver om mode och smink, eller övervuxna bimbos som lever på föräldrarnas pengar för att kunna blogga, osv osv osv... Jag visste inte att vi bloggare hade blivit en stereotyp?





Men jag tror det handlar om att folk som inte läser bloggar regelbundet tar sina exempel från de få stora bloggar de känner till, dvs främst Kissie. Alla vet ju vem hon är, och de vet att hon är känd för att vara bloggare. Därför antar folk att alla bloggare är likadana och bloggar om samma saker. Ja, men ta en titt på min blogg då. Handlar den om hur mycket jag shoppar? Eller om mina skönhetsoperationer? Nej knappast. Och jag har läst tillräckligt med bloggar för att veta att det finns så många olika typer av bloggar och de flesta bloggar ju om det de tycker är intressant. Jag tycker det är lika vanligt med fotograf-bloggar som med mode-bloggar, men jag har hittat allt möjligt annat. Musikbloggar, emo-bloggar, bloggar som enbart handlar om välgörenhet, hästbloggar... ja det finns ju inga gränser för vad en blogg ska handla om.


Det är därför jag tycker det är lite tråkigt att vissa ska dra alla bloggare över en kam. Det är lite tråkigt att man måste försvara att man är en bloggare och verkligen behöva övertyga folk om att man inte bloggar om mode eller smink. Inte för att jag anser att det är något fel på att blogga om detta, har man det intresset så har man. Men jag har det inte och jag hatar dessutom fördomar. Att man då får höra att man måste vara ytlig och smått korkad för att ha blogg är faktiskt kränkande. Man drar inte slutsatser om folk som äger en egen hemsida. Man drar inte slutsatser om folk på twitter. Så varför ska man göra det om bloggare?

Just wondering...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...