Turkiet!

Jag vet inte hur mycket jag egentligen påpekade i bloggen att jag skulle till Turkiet men ni kanske kommer ihåg att jag skrev lite snabbt att jag skulle dit 24-31 juli..? Om inte så kan jag ju berätta att jag fick resan i födelsedagspresent av min underbara pojkvän Jonne. Det var helt fantastiskt där. Visst det var otroligt varmt men det var så skönt att för en gångs skull inte behöva frysa.

Här kommer lite bilder från Side i Turkiet där vi var.




Hotellet vi bodde på hette Begonville och det låg förvisso en kvarts promenad från havet men det var ett fint hotell. Jag och Jonne bodde högst upp i en nybyggd del av hotellet så det var fräscht och lägenheten var stor och ljus.  


Vi hade även världens största balkong! Elva meter lång var den och med två dubbeldörrar, den ena in till "vardagsrummet" och den andra till sovrummet. Nästan onödigt stor och vi satt i stort sett bara där den korta stunden från att vi kom tillbaka från havet och hade duschat tills vi gick iväg ut på stan igen.



Det var jättemysigt vid havet. 30 grader varmt i vattnet och väldigt salt! Lite tråkigt med alla solstolar och parasoller precis överallt men det är ju trots allt ett turistanpassat ställe. Solstolarna var gratis och vi hade en grabb, Apo, som hela tiden sprang och hämtade allt vi ville ha från restaurangen en bit ifrån. Milkshakes, vatten och pizza! :)





Vi åt mycket god mat. Vi åt inte jättemycket traditionell turkisk mat. Detta beror bland annat på att de turistanpassade restaurangerna inte hade så mycket sånt och de restauranger som turkarna själva går till ligger så avsides så de är svåra att hitta. På bilden överst är det grillad ost med granatäppelsås. Side betyder granatäpple på turkiska så det är vanligt på de flesta restauranger. Bilden i mitten är en turkisk kycklingggryta. De flesta grytor serverades på det här viset, i en lerskål som är jättehet! På bilden syns det tyvärr inte, men det ligger salt under fatet som de tände eld på. Flammorna var så varma att de var blå, därför syns de inte. På nedersta bilden är det en kypare som knackar sönder lerkrus som används för att laga till vad som kallas Testi Kebab. Det är i stort sett en köttgryta och i lerkrusen gör de iordning gryta nog för två personer, sen kommer de och knackar sönder grytan vid bordet, för det går inte få ut maten på något annat sätt.



Side var väldigt vackert uppbyggt med mycket palmer överallt! Och moskéer. Moskén på nedersta bilden låg precis jämte hotellet i stort sett och vi hörde väldigt väl när de ropade ut från bönetornet.

 

Vi var och tittade på de gamla ruinerna i staden. Apollotemplet vid havet (längst upp) och ruinerna vid amfiteatern. På bilden längst ner står vi inne i ett gammalt bysantiskt sjukhus. Side byggdes upp av Alexander den Store och präglades senare av romarna men efter det flyttade alla invånare från Side över bergen. Inte förrän mitten av 1800-talet började folk flytta tillbaka och då använde man mycket material från de gamla ruinerna för att bygga upp allt igen. Väldigt spännande historia. Vi var även vid Athenatemplet och tittade. Små ruiner ligger i stort sett över hela staden.

Nu orkar jag inte lägga upp fler bilder. Kommer en del 2 senare i kväll men nu ska jag ta en paus från bloggandet och koppla in Jonnes Playstation som jag fått låna. Nostalgi! Kommer fler bilder sen och ännu fler historier från Turkiet! Promise!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...