Turkiet del 2!

Jag lovade ju att visa fler bilder från Turkiet och här är de!




Det fanns många sådana här kryddbutiker i stan och just den här var faktiskt ganska speciell. Vi var inne lite snabbt bara och de verkade hur trevliga som helst. De bjöd på olika sorters teer och vi fick provsmaka en massa kryddor. Men sen visade det sig att de trodde vi var dumma turister. Jonne skulle köpa lite svart chili och typ två påsar te. Helt plötsligt packade kilo efter kilo av allt möjligt, bland annat ett äppelte som vi tackade nej till flera gånger men sen tog de med det ändå! Och priset hamnade på 800 kronor! Vi sa att vi aldrig i livet tänkte betala den hutlösa summan och gick därifrån. Två dagar senare var vi på den lokala marknaden och där köpte vi 4 påsar på 1kg styck medte i olika smaker, 250 g turkisk saffran, 250 g chili och lite annat smått och gott och slutpriset hamnade på.... 250 spänn! Så om ni åker till turkiet så låt er inte luras. Låter det dyrt så är det troligtvis för dyrt och det finns många affärer som säljer samma saker där man kan pruta. Marknaden är desto bättre för där gick det verkligen pruta! 



Jag och Jenny höll på att bli övertalade att rida kamel men tyvärr väntade Jonne, Kenneth och Jonnes föräldrar på oss så vi tyckte inte vi hann. Istället fick vi mata dessa urgulliga kameler med melon. 




 Vi tillbringade faktiskt en kväll hemma på hotellet också när de hade tacokväll och "underhållning". Underhållningen bestod av en väldigt "cheesy" trollkarl (se ovan) och en magdansös som jävlades med publiken mer än hon faktiskt dansade, även om hon var otroligt duktig. Jag själv skulle bryta alla ben i kroppen om jag försökte ens hälften av det hon gjorde. Det roliga var att Kenneth och Jenny blev uppdragna på "scen" (framför poolen) för att delta i två trolleritricks, medan Birgitta blev uppdragen i magdansen och Bosse fick till slut magdansösen i knät. Jag och Jonne kom lindrigt undan och i slutet av kvällen vann vi dessutom ett lotteri där vi vann en diamant. Bosse och Birgitta vann också en diamant. Diamanten var visserligen inte stor, 0,2 karat och värd ca 500 kronor i Sverige, men Jonne betalade 750 kronor så fick han den isatt i sin guldring och gick upp en storlek till 0,8 karat. Detta skulle kostat 2000 kronor i Sverige så han är nöjd och jag blev diamantlös men det gör inget :) Jag fick ju trots allt resan i present och hade jag tagit diamanten hade jag tappat bort den lika fort. Nu sitter den fint där den sitter.

Ja, så vad gjorde vi mer då?

Jo vi...


...poserade vid roliga skyltar.


...hittade en sköldpadda.


...gjorde lermasker.


...drack pråliga drinkar.


...och spenderade många timmar vid det vackra medelhavet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...