Jag var ingen stor seriefantast förut. Jag tittade inte mycket på tv och laddade inte ner någonting heller. Det enda jag följde var McLeods döttrar eftersom det ändå gick på tv runt kl halv 12 varje dag när jag åt min lunch eller frukost, beroende på om jag jobbat kväll eller natt. Efter att jag och älsklingen flyttade ihop blev det annorlunda dock. Vi började följa en massa olika serier och vissa har vi kollat klart på, vissa pågår fortfarande.
Dessa 10 serier här nedanför är iallafall de 10 bästa serier som vi eller jag själv följer JUST NU! De som inte är klara, som har uppehåll eller som vi inte hunnit se klart än. Detta är alltså inte mina största all time favourites, men det får bli senare, när jag är fullt medveten om vilka av dessa som hamnar på min lista!
1. The Walking Dead
Zombies!! Enda anledningen man behöver! Nej, jag är så otroligt nöjd med att vi började titta på denna. Jag har velat se den länge, och nu har vi dragit igenom 2 och ½ säsonger på bara några veckor och sitter just nu och bara väntar på att kunna ladda ner fortsättningen av säsong 3 efter deras uppehåll. I vanliga fall laddar vi ner hela fulla säsonger i taget istället för ett avsnitt men Walking Dead har fått vara undantaget! Den är blodig, grafisk och helt underbar! Även om vi alltid lyckas tima in de värsta avsnitten när vi sitter och äter! xD
2. Big Bang Theory
Jag är själv en stor nörd på alla sätt och vis, även om jag inte är lika extrem som dessa grabbar! Därför kanske jag är lite mer förtjust i denna serie än jag borde. Jag följer den inte slaviskt utan tittar på några avsnitt då och då när jag hinner, men jag har ändå lyckats följa serien väldigt bra! Jag tycker detta är hands down en av de roligaste serier jag någonsin sett!
3. Once upon a time
Jag kommer ihåg när min mamma berättade för mig att hon börjat titta på denna serie på femman under den tiden jag fortfarande bodde hemma och jag tänkte inte mycket om den just då. Jag och min mamma har nämligen väldigt sällan samma smak i serier eller filmer. Förutom Big Bang Theory då, men jag gav det en chans. Satt ju ändå bara hemma på torsdagar medan älsklingen pluggade. Jag fastnade direkt! När jag och älsklingen sen flyttade ihop så tvingade jag honom ladda ner hela första säsongen och så tittade vi på den tillsammans från början. Jag älskar alla små metaforer, alla kluriga karaktärer som de lyckats så bra med. Sen är jag en sucker för sagor och magi! So there! Säsong 2 är i full gång och samtidigt som jag älskar att de fortsätter lägga till fler avsnitt så tycker jag producenterna är jobbiga. Jag vill ha säsongen klar så jag kan börja titta!!
4. Game of Thrones
Jag har alltid en tendens att hamna på efterkälken med alla dessa stora serier. Jag och Jonne väntar ju alltid tills säsongen är helt klar innan vi tittar på dem. Men denna serie gick jag och väntade på faktiskt. Hade inga jättestora förhoppningar alls, men jag tyckte otroligt mycket om den redan från första början. Sean Bean upphör aldrig att imponera och fattar inte varför han väljer såna roller! Ska inte avslöja för mycket vad jag menar om någon vill se serien. Nu går jag bara och väntar på att säsong 3 ska sändas och bli klar! 31 mars sätter det igång. :D
5. Spartacus
Jag såg trailers för Spartacus på tv 6 men hann aldrig riktigt med att börja se dem på tv och tänkte egentligen inte så mycket mer om det. Sen vill älsklingen börja titta på den, så varje helg när han var hemma från skolan så laddade vi ner ett avsnitt och tittade. Det blev liksom vår grej när han var hemma och serien var så mycket bättre, även om de krånglat till det. Blood and Sand har nu påbörjat en 3:e säsong, medan Gods of the Arena inte alls var en säsong utan en Spinoff. Typ. Synd bara att de var tvungna att byta ut Spartacus till andra säsongen. RIP Andy Whitfield!
6. Sons of Anarchy
Min älskling försökte länge att övertala mig att se denna serie. Då hade han redan sett säsong 1 och 2 och ville fortsätta titta på säsong 3, men se om de andra två först. Jag tvekade länge, men fick till slut en liten knuff av fina Anna att jag skulle se den ändå. Jag tyckte serien var lite sådär i början men till slut började vissa karaktärer (typ tokiga Tig och härliga Chibs) att växa på mig! Nu tittar jag lika mycket för att jag är rädd att något ska hända dem! xD 5 säsonger senare liksom! Säsong 6 är i startgroparna så nu väntar jag bara på det med!
7. How I met Your Mother
How I Met Your Mother är ytterligare en serie jag följer i stort sett själv och jag följer den inte slaviskt heller. Det blir ett avsnitt då och då och oftast om det råkar vara på tv. Trots det har jag lyckats följa serien någorlunda och som gammal Vänner-fantast är det ju självklart att jag gillar denna serie. Den är, om man nu får säga det, Legend - wait for it- ary!
8. True Blood
Jag och Jonne började följa denna av en ren slump egentligen. Vi hade inget annat att tita på och fått många rekommendationer om den från framförallt Jonnes syster. Sen är det aldrig fel med vampyrer! Vi gillade den egentligen inte alls i början. Vi tyckte Sookie var jätteirriterande, och jag klarade inte riktigt av Bill överhuvudtaget! Men precis som med så många andra serier så fastnade vi nog för de karaktärer som inte var irriterande och nu måste vi ju följa den! Säsong 6 ska starta någon gång nu under året. Bara att vänta lite till...
9. Terra Nova
Terra Nova är en serie som olyckligtvis bara blev en säsong och just nu hamnar den så lågt ner eftersom vi precis börjat titta på den, mest för att ha något att titta på medan vi väntar på alla andra. Det jag sett hittills gillar jag jättemycket! Serien handlar om hur jorden blir allt mer obeboelig och på 2100-talet har man hittat en tidsreva, så att man kan skicka människor 85 miljoner år tillbaka i tiden, till ett alternativt jordklot där man kan börja om på nytt. Mitt bland dinosaurier! Gillar man Jurassic Park ska man kanske inte förvänta sig för mycket på dino-fronten, men hittills gillar jag det jag ser!
10. Sharpe
Sharpe är en gammal brittisk klassiker med Sean Bean i huvudrollen som soldaten som på något vis lyckas komma upp i rank hela tiden, genom varje avsnitt. Eftersom Sean Bean är en av mina favoritskådisar, och eftersom vi hittade alla säsonger jättebilligt så köpte vi hem den. Nu blir det mest så att vi tittar på ett avsnitt lite då och då, när vi inte har något bättre för oss. Serien är nämligen lite långdragen och det är egentligen Sean Bean och alla små dåliga skämt som gör att vi inte ger upp den. Sen finns det faktiskt inga fler serier vi följer, därför hamnar serien automatiskt på tionde plats! :D
Tv-serier jag vill följa!
Eftersom jag inte har fler serier jag följer just nu så blir det inga Honourable Mentions utan istället en lista på tv-serier jag är intresserad av att följa!
* Merlin - Jag har alltid älskat legenden om Arthur och Merlin och vill gärna se denna serie, även om den numera är helt avslutad. Det blev iallafall 5 säsonger man kan titta igenom. :)
* Revolution - Serien utspelar sig en bit in i framtiden där all elektronik helt plötsligt slutar fungera! Flygplan faller, ingen har ström och ingen kan få någon information om hur det hände. 15 år senare lever all som man gjorde under den industriella revolutionen och en diktatorisk militär styr samhället och för bort alla som ifrågasätter varför detta hände. Låter spännande och jag hoppas att det blir mer än en säsong. Första säsongen är i full gång just nu!
* American Horror Story - Jag är en total sucker för det paranormala och skräckfilmer och även om jag tvivlar på att American Horror Story är bättre än Walking Dead så vill jag fortfarande titta på den. Serien är mitt uppe i andra säsongen och en tredje är planerad. Serien utspelar sig både i ett spökande hus och på ett gammalt mentalsjukhus.
* Arrow - Arrow handlar om superhjälten Green Arrow, och jag tycker det är spännande och unikt att man har valt att göra en tv-serie om honom istället för en superpushad långfilm som man gjort med så många andra superhjältar. Än så länge är man bara inne på halva första säsongen och vi får se om den utvecklar sig till mer.
* Firefly - Jag kommer ihåg hur alla scifi-nördar grät när Firefly lades ner efter bara en säsong år 2003. Det var så orättvist för alla verkligen älskade den! Seriens skapare var ingen annan än Joss Wheadon som även gjort Buffy och Angel. Jag har aldrig sett ett enda avsnitt och skulle därför vilja se om serien faktiskt var så bra. Sen gillar jag Nathan Fillion som är ubernörden i Hollywood, utan att skämmas och han gör en kanonroll i Castle!
Vilka serier gillar ni? Håller ni med mig? Har ni några tips på andra bra serier som jag borde följa?