Topp 10! SciFi

SciFi är en kategori som passar in på nästan allt i dagens filmindustri. Finns det minsta lilla spår av framtid, teknologi och fysik i filmen så är det faktiskt en SciFi-film! Frankenstein är ett exempel, man använder fysik och teknologi för att återuppliva en död man. Jurassic Park är ett annat exempel, likaså alla filmer om superhjältar exempelvis Watchmen, Iron Man och Superman, samt Zombiefilmer!Men nästan alla tänker väl samma sak som jag när man hör ordet SciFi? Rymden, aliens, tidsresor, levande datorer, robotar och flygande bilar?
 
Jag är inte någon äkta SciFi-nörd det måste jag erkänna. Jag hatar Star Trek och jag har aldrig ens sett Star Wars. OMG! Jag har dessutom svårt för SciFi många gånger men ibland finns det några riktiga pärlor som jag måste dela med mig av! Ärligt talat finns det massor av bra filmer som kan räknas som SciFi!
 
 
1. Avatar
 
Folk får säga vad de vill om att Avatar är en efterapning av Pocahontas och Fern-Gully, det är så mycket annat än storyn som gör att jag älskar filmen. Första gången jag såg den for jag och bästa Ricard iväg till Gbg bara för att se den i 3D och spenderade många timmar på vägen eftersom jag körde fel på vägen hem, och vi pratade med en jätteschysst polis utanför Anderstorp kl 4 på morgonen om Avatar. Så det är mycket runt omkring som gör att jag sätter Avatar så högt! Effekterna är utomvärldsliga ;) , Zoe Saldana är en underbar skådis och musiken är FANTASTISK! Ingen är tuffare än Stephen Lang (Col. Miles Quaritch) heller. INGEN! Man har nu även meddelat att Avatar 2 ska spelas in och släppas år 2015!
 
 
 
 2. Minority Report
 
Minority report utspelar sig år 2054 och handlar om en speciell poliskår kallas "Precrime" som kan förutspå ett mord innan det händer tack vare 3 "profeter" som kallas "Pre-cogs". Chefen för hela PreCrime är John Anderton (Tom Cruise) som tack vare detta system lyckas hålla Washington fritt från brott genom att arrestera brottslingar innan de hinner begå brotten. John Anderton litar helt på systemet tills den dagen som profeterna förutspår att han själv kommer att begå mord. Anderton måste då fly och försöka hitta sanningen. Fantastiskt bra story och fantastiska detaljer! 
 
 
 
3. Femte Elementet
 
Femte Elementet är en ganska lättsam SciFi med flygande bilar, udda kläder och ännu mer udda frisyrer. Filmen utspelar sig under 2200-talet och jorden hotas av udda aliens från ett annat universum och man måste hitta det femte elementet för att rädda Jorden. Hjälten i filmen Korben Dallas (härliga Bruce Willis) är en lite misslyckad taxichaufför som hamnar mitt i alltihopa när den udda men perfekta flickan LeeLoo ramlar ner i hans taxi. Filmen blandar humor med action på ett fantastiskt sätt och Bruce Willis är aldrig fel eller hur? Släng in galna Gary Oldman och underbara Ian Holm i mixen med så är det en underbar bonus! Multipass!
 
 
 
 4. In time
 
In Time utspelar sig långt i framtiden där uttrycket "Tid är pengar" har blivit verklighet. Människan har genetiskt ändrats för att aldrig bli äldre än 25, men man får då bara 1 år på sig att leva om inte man jobbar ihop tid. De rika kan leva för evigt medan de som är fattiga får leva dag för dag. Man betalar genom att ge tid och tar tiden slut så dör man. Will Salas, som spelas av Justin Timberlake, blir anklagad för ett mord han inte begått och rymmer med en rik flicka han tagit som gisslan, allt medan han får försöka stjäla sig till tid. Filmen var otroligt mycket bättre än jag trodde, Timberlake visar sig vara en fantastisk skådis och för att vara en framtidsfilm så har man satsat så otroligt mycket mer på karaktärer, omgivningar och story, snarare än effekter vilket alltid är positivt. 
 
 
 5. Looper
 
Looper handlar om att man år 2047 har hittat ett sätt att resa tillbaka i tiden men istället för att resa tillbaka använder man tidsmaskinen kallat "The Loop" till avrättningar genom att skicka tillbaka brottslingar till vår tid där de ska avrättas. I nutiden finns det ett gäng utvalda personer som kallas Loopers. Dessa Loopers är de som avrättar brottslingarna när de anländer. Joe (Joseph G-L) märker plötsligt en dag att den som skickas genom "The Loop" är han själv som äldre (Bruce Willis), som i sin tur har information om att maffian vill stänga igen The Loop. Filmen låter mer invecklad än vad den är. Den är inte alls svår att sätta sig in i och filmen är så otroligt välgjord!Bruce Willis är såklart som vanligt en stjärna och underbara Joseph Gordon-Lewitt är ja... jag vet inte hur han lyckas men på något vis tolkar han Bruce Willis lika bra som Bruce själv! Med hjälp av lite smink så har Joseph fångat Bruce Willis karaktär! Bara det är en anledning att se filmen!
 


 6. Hitchhikers guide to the galaxy
 
Jag vet att alla fans av Douglas Adams noveller om Arthur Dent kommer att hata mig nu, men jag tycker faktiskt om både böckerna och filmen! Jag tycker inte de gjorde ett så hemskt jobb även om böckerna är roligare och mer "filosofiska"! Det är så brittisk humor, vilket kanske är anledningen till att jag gillar den. ;) Vill man ha en fruktansvärt rolig film så är det här verkligen ett kanonval! Skådisarna är kanon och Marvin den deprimerade roboten kan få vem som helst att känna sig lite bättre till mods. :) Listan på underbara människor som haft del i denna filmen är lång: Martin Freeman, Alan Rickman, Helen Mirren, Sam Rockwell, Bill Nighy, Zooey Deschanel, Stephen Fry, john Malkovich... ja listan kan göras hur lång som helst på många av mina favvopersoner!
 
 
 
7. Demolition Man
 
Jag brukar inte tycka om renodlade actionfilmer som handlar om en Rambo-typ och en galen skurk, men Demolition man är ett undantag, trots Sylvester Stallone! Det är stort! Demolition Man blandar in en så stor portion humor i filmen att man inte kan annat än att gilla den! Framtiden är en total utopi utan brott, där man till och med får böta för att svära. Filmen i sig handlar dock om polisen Spartan (Stallone) och skurken Phoenix (Wesley Snipes) som båda två fryses ner år 1996, men ett misstag för att Phoenix återupplivas under 2000-talet och går bärsärkagång. Då inga brott existerar så kan inte heller polisen hantera Phoenix och man får återuppliva Spartan som inte bara måste stoppa Phoenix utan även lära sig att hantera framtidens udda samhälle där Phoenix blivit inplanterat ett chip som gör honom till datageni, medan Spartans talang blev något så användbart som stickning. Filmen bjuder även på ett härligt litet bråk för oss alla som såg den för länge sedan, om det är Taco Bell eller Burger King som de äter på. (Svaret är Taco Bell i originalversionen men i den europeiska ändrades det till Burger King). 
 
 
 
 8. Repo! The Genetic Opera
 
Jag brukar inte tycka om musikaler, speciellt inte när Paris Hilton är en av dem som står för musikunderhållningen, men samtidigt vägs detta upp av Sarah Brightmans underbara klockrena röst och en underbar story! Regissören råkar även vara samma man som regisserat Saw 2, 3 och 4 och det märks! Filmen utspelar sig år 2056 där en epidemi har gjort att människor dör när deras organ kollapsar. GeneCo, ett internationellt företag erbjuder organtransplantationer på avbetalning men de som missar sin avbetalning blir besökt av GeneCo's Repomen som tar tillbaka organen på sitt eget lilla sätt. I denna framtid finns det även de som är missbrukare, men de missbrukar operationer och smärtstillande, samtidigt som en liten ung flicka letar efter ett botemedel till sin egen ovanliga sjukdom och för att hitta svaret på vad som hände med hennes familj! Musiken är rock-opera och musikalen är ovanligt mörk och "smutsig" i jämförelse med andra musikaler. Troligtvis därför jag gillar den så mycket! Även Paris Hilton gör ett bra jobb i filmen och det är så tråkigt att folk ger den dåligt betyg bara för att hon är med i den.
 
 
 
9. Butterfly Effect
 
Butterfly Effect var en av de första filmerna där jag såg en mer seriös sida av Ashton Kutcher, en skådis jag inte alls tyckt om tidigare då jag tycker han är lite löjlig. Men i denna filmen är han jättebra och gör verkligen en otroligt bra story rättvisa. Filmen handlar om Evan Treborn (Kutcher) som lider av minnesförluster som barn, där han ofta vaknar upp någon annanstans utan att veta vad han gjort ellr hur han kom dit! Dessa försvinner lite när han blir äldre. När han går på universitetet hittar han gamla dagböcker han själv har skrivit om vad han gjorde under minnesförlusterna och han hittar ett sätt att resa tillbaka till den tiden och försöker förbättra eller fixa både dåtid och nutid, men istället skapar han olika verkligheter, den ena värre än den andra! Filmen har fått sitt namn av talesättet att en fjärils vingslag i öst kan orsaka en tornado i väst! Allt man gör har en reaktion och kanske inte alltid den man vill.
 
 

 10. Mr Nobody

 Mr Nobody är väl egentligen inte en SciFi-film på det sättet, men jag har jättesvårt att placera den någon annanstans och filmen är så underbar och konstig att den måste få vara med. Sen är det ju Jared Leto som spelar huvudrollen! <3 I allafall, år 2092 ligger Nemo inför döden, 118 år gammal. Han blir intervjuad av en reporter och ska försöka berätta om sitt liv, trots att han ofta rör ihop det. Han pratar dock om tre olika livsöden, alla från tre utgånspunkter i hans liv. När han är 9, när han är 16, och när han är 34, men i ena historien är han gift med Jean, i nästa är han gift med Elise.  Är han bara förvirrad eller berättar han faktiskt om tre olika liv som han faktiskt har upplevt? Filmen är onekligen lite svår att följa med i ibland då det är 3 olika liv som skildras, men samtidigt tyckte inte jag att den var jättesvår att följa. Filmen vinner dock massor på att den är väldigt visuell och har fantastisk musik som illustrerar hela filmen. Nämnde jag att Jared Leto spelar huvudrollen?! :D
 
 

Honourable Mentions!

Flash Gordon: Flash Gordon är en riktig kultklassiker från 1980 som jag växte upp med både som film och filmens soundtrack som är helt gjort av Queen! Kommer ihåg att jag som barn störtdök ner i soffan efter att ha sett The Hawkmen göra det i filmen. :D Filmen handlar om Flash Gordon som är fotbollspelare på Jorden men som får åka till planeten Mongo för att förgöra Ming The Merciless som kidnappat hans flickvän. Filmen är mer kult än bra, med lite halvkassa effekter men det är det som gör den bra! :D 

Terminator 2: Som jag sa innan är jag inte jätteglad i filmer som är ren action, men Terminator älskar jag! Tvåan är den enda av filmerna som jag sett mer än en gång och ett av få fall där en uppföljare är bättre än första filmen! Hasta la vista, baby!
 
Cubic/Equilibrium: Konstig film med två olika titlar, vet inte om det beror på en amerikansk och en europeisk marknad eller om folk klagade på att Equilibrium var för svårt att uttala! ;) Filmen handlar om en framtid där alla typer av känslor är förbjudna. Alla människor tvingas ta piller som förtrycker mänskliga känslor. Kanonbra film med Christian Bale och min favvo Sean Bean!
 
 
Vad tycker ni om SciFi? Gillar ni Star Wars eller finns det bättre? Några filmer jag glömt som ni tycker om?
 
 

Kommentarer
Postat av: anniepiie

åhh avatar r ju så himla bra! :D SV: Vi är oxå med och väljer så alla bli nöjda! ;) hehe Jasså är hon. Jag är mer besatt av TVD. Vad görs i helgen då? Hoppas att allt är bra annars! :) Kramis

2013-02-22 @ 21:26:48
URL: http://anniepiie.blogg.se
Postat av: Anna Katana

Jag är inte heller något fan av SciFi. Har inte heller sett Star Wars och kommer inte göra det heller kan jag säga.
Däremot är Butterfly en av mina favorit filmer. Tycker att In time lät som en riktigt bra film med måste jag säga. Den får jag ta o kolla upp.

Idag mår han i alla fall bättre som tur är. Är bara hans mage som krånglar. Så inatt fick jag sova, skönt.

Jag var likadan själv innan med muskmappar på datorn, men nu har jag typ ingen musik på datorn längre.

Skönt med en lugn helg för din del.

2013-02-23 @ 17:16:38
URL: http://annakatana.devote.se
Postat av: ZOOFIE

SV:Tackar ;D Ja det var himla gulligt :) han som hade sagt att jag bara skulle få middag och filmkväll i present ;) haha.

Nej det är klart att det händer ofta, jag har bara aldrig varit med om det då jag varit iväg, och jag är ju rätt ofta på stora konserter, haha. Att detta skulle hända i lilla Sundsvall på Stiftelsen var inte vad jag väntat mig.. Tror inte det är helt brutet, antingen är det bara knäckt eller en spricka, för helt av känner jag att det inte är, då hade jag haft det svårare med allting. Jag har låg smärtgräns, men det skulle nog varit värre då. HAHAHAHAHAH jag känner mig lite så jag med, men armarna så llångt bort från kroppen som möjligt ;)

Jo men bilen är klart att man ska prioritera. Det ska man alltid göra. Ja men då är det ju rätt lugnt då. Får ta hem ljudboken och lyssna på den på nätterna då :)

Ja, jag läste HP böckerna då de kom, den första var jag 6 år gammal då jag läste, ahah. Så jag blelv väldigt besviken på filmerna. ^^

2013-02-23 @ 22:21:46
URL: http://zoofie.se
Postat av: Lina Tsutsumi

Hej! Antar att min kommentar har kommit bort igen :P Hur är det med dig? Gick det bra på arbetsintervjun?

2013-02-24 @ 15:35:49
URL: http://linatsutsumi.com
Postat av: Anna

Jag gillar också Looper och håller med om att de gjort Joseph G-L väldigt lik Bruce. Med näsan och allt! Har inte sett In Time men tänkt göra det ett tag, visste dock inte att den tillhörde denna genre.

Svar: Jo, man får väl det. Fredag är ju ändå alltid fredag, vare sig man är ledig dagen efter eller inte dessutom. Nu är det ju dock måndag igen, så får vänta snällt på nästa fredag i ordningen ;)

Tror inte det är något med portalen, för min sida på jobbets dator funkar lika bra som alltid. Det är någon knapp på tangentbordet som jag kommit åt, minns att jag satt och svarade på någon kommentar när det hände. Svårare att lista ut vad jag tryckte på :)

Hittade några få låtar av dem bara, men om den du la upp är i de lugnaste laget är nog inte de andra något för mig. Men den du postade tyckte jag mycket om.

Haha, precis! Ceasar och hans hundar är nog inget för mina pojkar!

Väldigt tråkigt när det blir så! Man vill ju att det ska vara fördelar med AF, lite synd att det inte funkar bättre med dem då. Du har inte hört något nytt från Draken? Håller som sagt tummar och tår för dig :)

Exakt vad jag har tänkt. Om detta är de bästa bidragen som skickats in så undrar man ju vad för skräp folk hoppas på. Jag antar att dem sållar och försöker hitta bra variation istället för bra låtar.

Ärren sätter sig djupt ;) Jag har väldigt svårt för det där med kött och se på. När jag var i Serbien på min bästa väns bröllop slaktade dem ett får på sin innegård. Bara sådär. Jag fick blunda och gå med ansiktet åt motsatta håll, kan inte med att se på även om jag vet att det händer.

Ja, dem är verkligen goda. Då är det inte samma märke, de jag syftar på är i blåa påsar. Men jag vet vilka röda du menar :) Nej, OLW köper vi inte. Estrella ligger ju dessutom här i Göteborg och Angered där jag växt upp. Så det känns mer hemma så ;)

Så sant som det är sagt. Dessutom kan ju någons högsta dröm vara en annans värsta mardröm. Man är ju så olika och kan inte "döma" någon p g a deras dröm eller vad man ska säga.

Ja, det låter som ett gäng helger ni har fullt upp. Förstår då att du bara vill ta det lugnt, jag är likadan när det gäller sådant. Jag vill alltid ha fredag eller lördag ledig, helst inga planer på båda dagarna. En kväll kan jag ägna åt annat och den andra är jag helst på hemmaplan :)

Tack, det hade jag! Hur var din helg, blev den lugn? Ha en fin start på veckan! Kram

2013-02-25 @ 22:13:52
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Anna Katana

Jag ska vara där tills på söndag så det blir några dagar.

Nu är han som tur är helt frisk och på jobbet igen. Gick kanon att jobba helgen. Men jobbade både idag och ska till jobbet snart nu med så är inte över ännu. Men känner mig pigg så det ska nog gå bra nu sista kvällen också.

Jag laddar ner musik från youtube som läggs in på itunes och därmed vidare till min Iphone, det är där jag lagrar all musik (: Plus lite spotify också, där det ordnat rejält efter olika listor.



2013-02-26 @ 10:54:43
URL: http://annakatana.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...