Topp 10! Äventyrsfilmer!

När man var liten ville man alltid ut på egna äventyr och lite så känner man väl än idag. Fast numera kanske äventyret består av att ta ett charterplan till Thailand och se om man överlever deras matkultur medan man gassar sol på stranden. Jag vet inte, men jag tycker det är förbannat kul att upptäcka, vandra och se saker jag inte sett förut. Självklart tycker jag då om äventyrsfilmer!
 
Jag bestämde att jag inte skulle ta med fantasyfilmer som Sagan om ringen, inte heller rena actionrullar utan mer lättsamma familjefilmer om upptäckter, resor och kanske lite mytologi och historia inslängt. Rättare sagt så är filmerna på denna lista snarare filmer som man fortfarande är lite mer barnsligt förtjust i, snarare än att de är bra! ;) Enjoy!

 
1. De tre musketörerna (1993)
 
Jag har längtat jättelänge med att få ta med den här filmen på en lista, men den har inte platsat någonstans än! Jag har älskat denna film sedan den kom ut och har nog sett den minst 2 ggr om året sedan dess! Filmen är baserad på Alexandre Dumas roman, men är mycket mer barnvänlig och inte alls lika dyster som boken! Det är ju trots allt en film som är producerad av Disney! ;) Just denna version har gjort karaktärerna så kärvänliga och skådislistan är inte alls dålig! Kiefer Sutherland, Charlie Sheen och Oliver Platt som Athos, Porthos och Aramis, Chris O'Donnel som D'Artagnan och fantastiska Tim Curry som den underbart ondskefulla Cardinal Richelieu.
 

 
 2. Pirates of the Caribbean-filmerna
 
Jag blev förälskad i Pirates-filmerna vid första ögonkastet! Jack Sparrows vimsighet, den suveräna musiken och spökpirater! Vad mer kan man begära?! Sen tycker jag tyvärr att den fjärde filmen inte alls är lika bra. Jag såg den i 3D på bio och kände hela filmen igenom att jag betalat pengar i onödan eftersom 3D-effekterna varken gjorde till eller från, men jag tycker fortfarande det är fantastiska filmer! Och gissa vad?! De har redan klargjort att det kommer att bli en femte film med Johnny Depp som galne kapten Jack Sparrow! 
 

 
3. Jurassic Park Trilogy
 
Jag kommer så väl ihåg när Jurassic Park kom ut 1993 och ALLA blev dinousarietokiga! Det var seriöst dinosaurier överallt och på allting. Jag blev aldrig dino-tokig men jag kommer ihåg att min bror köpte en massa klistermärksalbum och ett Tyrannosaurus Rex-skelett man skulle bygga ihop och guid vet vad. Jag tycker filmerna är förbaskat bra fortfarande! Dock gillar jag ettan bäst, sedan trean och sist tvåan. Jag fastnade aldrig helt för tvåan. Ytterligare en sån där film man kan vara barnsligt förtjust i! En fjärde film i serien är planerad att släppas år 2014 dessutom. 
 
 
 
4. The Mummy 1 & 2
 
 Ja, ni får säga vad ni vill, jag är säkert ganska ensam om att fortfarande gilla Mumien men jag är fortfarande helt barnsligt förtjust i denna film! Jag har nämligen alltid haft en förkärlek för filmer som blandar just historia, mytologi och arkeologi, speciellt om det är en lättsam film med många dåliga skämt inkastat! Däremot gillade jag inte tredje filmen. Jag tycker inte om att de bytte ut Rachel Weisz mot Maria Bello. De hade kunnat välja någon som åtminstone var mer lik till sättet! Men första och andra filmen tycker jag väldigt mycket om! 
 

 
 
5. Tomb Raider 1 & 2
 
Jag har alltid varit förtjust i Tomb Raider som spel och har nog spelat igenom 2:an minst 20 ggr! Men jag kommer också ihåg vilket rabalder det var bland Lara Crofts fans om hur dålig filmerna var, att Angelina Jolie inte gjorde filmen rättvisa bla bla bla. Så det dröjde innan jag såg filmerna, men när jag väl gjorde det så förstod jag inte alls vad de pratade om. Även om de första 4 spelen inte alls är som i filmerna egentligen så är filmerna baserade på konceptet! Dvs, inte bara springa runt och skjuta utan att lösa gåtor och mysterier! Tittar man på de senare Tomb Raider-spelen så är allting likadant som i filmerna. Jag gillade filmerna också, för den har med allt det jag kräver av en äventyrsfilm. Historia, mytologi och gåtor! Jag kan inte för mitt liv heller komma på en annan skådespelare som hade kunnat göra rollen bättre om inte man vill ha en helt okänd skådis och då hade troligtvis filmen hamnat i samma låda som alla andra okända B-filmer som reas ut för en tjuga! En ny version av Tomb Raider håller dessutom på att spelas in och ska komma ut i år.
 
 
 
 6. Wild America
 
Wild America var en av mina favoritfilmer när jag 15-16 eftersom den dels handlade om naturfilmare och djur, dels var min tonårscrush Devon Sawa med i den. ;) Filmen är baserad på den sanna historien om de tre bröderna Stouffer, Marty, Mark och Marshall som drömmer om att bli naturfilmare och få resa runt i USA och filma deras djurliv. Deras far är strikt emot det men när Marty Jr får en kamera i present åker de tre grabbarna iväg ändå över hela USA för att filma alligatorer, björnar och ilskna älgar! Väldigt söt fil och mycket bättre än man kan tro! 

 
 7. National Treasure 1 & 2
 
Det är som sagt något med mig och filmer som har historisk fakta och gåtor. Båda filmerna är en lång kavalkad av historia och problemlösning med hjälp av att använda huvudet. Sen att filmerna i sig inte är kanonbra men det behöver de inte vara heller! Några elaka tungor har yttrat att detta vad Nicolas Cages första steg till förfall men jag tycker han är charmig i det mesta han gör. kan man dessutom lära sig något av filmen, ja då ska inte jag klaga! En tredje film är planerad men än så länge är det bara rykten om den.
 
8. Inkheart
 
 Ytterligare en Brendan Fraser-film, med andra ord kan man förvänta sig lite dåliga skämt också. Jag var inte helt säker på om jag skulle ha med den här filmen. Egentligen är det en fantasy-film men jag lägger den här ändå eftersom jag vill ha med den. Filmen handlar om Mo (Brendan) och hans dotter Meggie som reser runt över hela landet för att leta reda på en speciell bok. Mo har nämligen en udda magisk kraft, han kan ta ut karaktärer ur böcker, men samtidigt måste dessa karaktärer alltid ersättas och 10 år tidigare försvann Mos fru. Meggies mamma in i en specifik bok som Mo nu letar efter för att kunna få tillbaka henne. Väldigt söt film och trots att den inte fick ett speciellt bra bemötande så är filmen charmig. Paul Bettany gör en kanonroll i filmen och Helen Mirren är alltid ett plus! 
 
 
 
9. Natt på Museet 1 & 2
 
Jag verkar vara ganska ensam om att uppskatta dessa två filmer men jag tycker de är hysteriskt roliga och lättsamt underhållande! Även om jag inte är förtjust i Ben Stiller annars. Det är historiska figurer och djur i ett museum som blir levande! Det räcker med ett stort levande T-Rex-skelett som beter sig som en hund för att jag ska tycka det är kul och jag går fortfarande runt och säger "You Dum-Dum, you give me Gum-Gum!" :D Andra filmen var inte alls lika bra men duger fortfarande som underhållning! :)
 
 
 
10. Indiana Jones-filmerna
 
Ni trodde nästan jag glömt bort dem va? ;) Ärligt talat så tycker jag om Indiana Jones, men tycker att de är lätt överskattade så därför hamnade de längst ner. Sen kan jag erkänna att jag inte sett den senaste filmen och kommer knappt ihåg några av de andra, förutom första filmen då. Men det är ju äventyr när det är som bäst ändå, därför får filmerna en plats på listan iallafall!
 
 

Honourable mentions!

 
* City of Ember - City of Ember handlar om hur människan efter en apokalyps har flyttat ner i underjorden där man lever på ljus från en stor generator. När ljuset börjar bli allt sämre och generatorn börjar ge upp så vill ungdomarna Lina och Doon försöka komma undan från världen men resten av staden försöker hela tiden stoppa dem från att upptäcka sanningen om staden. Boken är kanonbra och jag tycker inte de fick med det djup som finns i boken i filmen. Men jag tycker filmen är ganska unik och förtjänar mer credit än den fick! 
 
* Jumanji - Oerhört bortglmd film med en ung Kirsten Dunst och Robbie Williams. Filmen handlar om Alan Parish som hittar spelet Jumaji som ung men sugs in i spelet och fastnar där i flera årtionden innan två barn hittar det igen och lyckas spela honom ut ur spelet. Jmanji är ett spel där alla djungelns varelser kommer ut ur spelet och in i vår värld om man inte avslutar spelet. Lite barnslig men rolig film. :)
 
*Guldkompassen - Guldkompassen handlar om ett parallelt universum där en ond organsation kidnappar barn och utsätter dem för experiment. Flickan Lyra måste resa norrut för att rädda barnen tillsammans med bepansrade isbjörnar! Precis som i City of Ember så är bokserien är galet mycket bättre än filmen och jag är fortfarande förbannad över att de inte ens tänker fortsätta göra filmer där den första slutade och göra den till en serie, eftersom böckerna är en bokserie. Men väl värt att se filmen ändå!
 
 
Vad tycker ni om såna här lättsamma äventyrsfilmer? Finns det några som är bättre? Vilken är er favorit?
 

Kommentarer
Postat av: ZOOFIE

SV: Ja det känns verkligen helt sjukt :) Jag är liksom en av de första scouterna på Spinnup NÅGONSIN. Det är meningen att det i framtiden ska köra igång i massa olika länder, men vi i Sverige blev utvalda att få testa det. :)

Alltså det är helt sjukt med folk som beter sig nedlåtande över en hobby, som sagt. Hästar är underbart fina djur (läs: frukter), så fattar inte vad folk har emot dem.. Ja, du får be någon kolla på de där fotona alltså :o hahaha

Ja men det är klart, man måste ju få shoppa nååån gång, och varför inte passa på på första lönen ;) haha.

Och jag åt en i förrgår med då jag svarade på din kommentar... HAHAHA. Det är ditt fel, alltihop ;) Så fyra på mer än ett halvår ;) NU ska jag ge mig. Den här gången var det min syster som ville ha en och inte kunde låta bli att retas och fresta mig... x'D

2013-02-08 @ 23:47:29
URL: http://zoofie.se
Postat av: Katta

De tre musketörerna! Så måååånga minnen!

Svar: Haha, typ en viss rödhårig gaphals och det misslyckade experimentet med att hoppa av Romeo i full galopp upp på läktaren?! ;)
Jenny

2013-02-11 @ 11:39:17
URL: http://hestia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...