7. National Treasure 1 & 2
Det är som sagt något med mig och filmer som har historisk fakta och gåtor. Båda filmerna är en lång kavalkad av historia och problemlösning med hjälp av att använda huvudet. Sen att filmerna i sig inte är kanonbra men det behöver de inte vara heller! Några elaka tungor har yttrat att detta vad Nicolas Cages första steg till förfall men jag tycker han är charmig i det mesta han gör. kan man dessutom lära sig något av filmen, ja då ska inte jag klaga! En tredje film är planerad men än så länge är det bara rykten om den.
8. Inkheart
Ytterligare en Brendan Fraser-film, med andra ord kan man förvänta sig lite dåliga skämt också. Jag var inte helt säker på om jag skulle ha med den här filmen. Egentligen är det en fantasy-film men jag lägger den här ändå eftersom jag vill ha med den. Filmen handlar om Mo (Brendan) och hans dotter Meggie som reser runt över hela landet för att leta reda på en speciell bok. Mo har nämligen en udda magisk kraft, han kan ta ut karaktärer ur böcker, men samtidigt måste dessa karaktärer alltid ersättas och 10 år tidigare försvann Mos fru. Meggies mamma in i en specifik bok som Mo nu letar efter för att kunna få tillbaka henne. Väldigt söt film och trots att den inte fick ett speciellt bra bemötande så är filmen charmig. Paul Bettany gör en kanonroll i filmen och Helen Mirren är alltid ett plus!
9. Natt på Museet 1 & 2
Jag verkar vara ganska ensam om att uppskatta dessa två filmer men jag tycker de är hysteriskt roliga och lättsamt underhållande! Även om jag inte är förtjust i Ben Stiller annars. Det är historiska figurer och djur i ett museum som blir levande! Det räcker med ett stort levande T-Rex-skelett som beter sig som en hund för att jag ska tycka det är kul och jag går fortfarande runt och säger "You Dum-Dum, you give me Gum-Gum!" :D Andra filmen var inte alls lika bra men duger fortfarande som underhållning! :)
10. Indiana Jones-filmerna
Ni trodde nästan jag glömt bort dem va? ;) Ärligt talat så tycker jag om Indiana Jones, men tycker att de är lätt överskattade så därför hamnade de längst ner. Sen kan jag erkänna att jag inte sett den senaste filmen och kommer knappt ihåg några av de andra, förutom första filmen då. Men det är ju äventyr när det är som bäst ändå, därför får filmerna en plats på listan iallafall!
Honourable mentions!
* City of Ember - City of Ember handlar om hur människan efter en apokalyps har flyttat ner i underjorden där man lever på ljus från en stor generator. När ljuset börjar bli allt sämre och generatorn börjar ge upp så vill ungdomarna Lina och Doon försöka komma undan från världen men resten av staden försöker hela tiden stoppa dem från att upptäcka sanningen om staden. Boken är kanonbra och jag tycker inte de fick med det djup som finns i boken i filmen. Men jag tycker filmen är ganska unik och förtjänar mer credit än den fick!
* Jumanji - Oerhört bortglmd film med en ung Kirsten Dunst och Robbie Williams. Filmen handlar om Alan Parish som hittar spelet Jumaji som ung men sugs in i spelet och fastnar där i flera årtionden innan två barn hittar det igen och lyckas spela honom ut ur spelet. Jmanji är ett spel där alla djungelns varelser kommer ut ur spelet och in i vår värld om man inte avslutar spelet. Lite barnslig men rolig film. :)
*Guldkompassen - Guldkompassen handlar om ett parallelt universum där en ond organsation kidnappar barn och utsätter dem för experiment. Flickan Lyra måste resa norrut för att rädda barnen tillsammans med bepansrade isbjörnar! Precis som i City of Ember så är bokserien är galet mycket bättre än filmen och jag är fortfarande förbannad över att de inte ens tänker fortsätta göra filmer där den första slutade och göra den till en serie, eftersom böckerna är en bokserie. Men väl värt att se filmen ändå!
Vad tycker ni om såna här lättsamma äventyrsfilmer? Finns det några som är bättre? Vilken är er favorit?