Vissa borde inte få yttra sig!

Här i Sverige brukar vi vara bra på att visa uppskattning för våra idrottsmän eller hur? Vi hyllar fotbollspelare, hockeyspelare, tennisspelare och till och med pingisspelare så fort de vinner minsta lilla match. Så fort man gjort några mål i Champions League är man en hjälte. Att åka skidor lite fortare än alla andra under några tävlingar så är man "bäst i världen".

Rolf-Göran Bengtsson vann Jerringpriset för sina insatser i svensk idrott och sport nu i veckan. Vi hästtjejer jublade och grattade och var glada över att en ryttare äntligen fick lite tid i rampljuset. Men då började kommentarerna hagla in!
"Vem är det?"
"Vad sjutton har han gjort för bra?"
"Ridsport är inte riktig sport!"


Varför ska folk nedvärdera så fort det handlar om ridsport? Tydligen så kan man inte ära en person med stora framgångar, så fort det handlar om en sport som inte har med en boll eller puck eller snö att göra... Kan man inte ha så mycket innanför pannbenet att man fattar att det finns andra sporter i världen utöver fotboll?! Hade en helt okänd fotbollsspelare vunnit hade ingen sagt något!!! Till exempel så skrev Lasse Anrell i sin krönika i Aftonbladet att man borde gett Jerringpriset till hästen istället, och undrade själv vem Rolf-Göran Bengtsson var...

Ursäkta mig, men borde inte en Sport-kommentator och sport-expert på Aftonbladet kunna hålla reda på en person som vunnit VM-guld!?!?! Även om man nu inte kan det så borde man väl åtminstone vara så sportslig att man kan säga grattis?? Det första man gör istället för att vräka ur sig att mannen inte är värd priset, bara för att idioten inte vet vem han är!



Vissa påstårt att det här inte kräver någonting?
Att hästen gör allt jobb! Gör det sjävla då!



Ja du, Lasse Anrell, och alla ni andra som inte tyckte Rolf-Göran Bengtsson skulle vinna. Har ni själva testat att sätta er på en häst någon gång?? Tror ni inte det krävs både kunskap, talang och lika mycket sportsanda för att få en 3-400 kg tung häst att hoppa 165 cm höga hinder?! Eller att dansa ett program till musik utan att göra minsta lilla tramp åt sidan? Skulle ni själva ens kunna få hästen att gå framåt?! Varför hyllar man människor som kan köra runt på motorcyklar och köra bilar i hög fart, men inte folk som kan få en levande varelse att göra precis som man vill och dessutom göra det snyggt!  


Jag tror att det handlar om att folk inte tyckte Rolf-Göran skulle vinna för ridsport är en sport de inte kan något om. De kan inte briljera med vem som vet mest om Jerringprisvinnaren år 2012, och bara för att de själva inte kunnat följa Bengtssons resultat så är han inte värd att vinna. Småaktigt!!! Jävligt småaktigt!!!


Det är inte första gången jag yttrar mig om medias och svenska folkets nedvärderande syn på ridsport. Mer om mina åsikter om ridsporten går att hitta >>HÄR<< och >>HÄR<<


Kommentarer
Postat av: Rinki

Jag måste erkänna att jag inte har varit insatt i hästsporter överhuvudtaget, någonsin. Men jag tycker att det är fel att säga att det inte är en sport och det är klart att Rolf-Göran förtjänar sitt pris!



Sv: Jag ska hålla ögonen öppna, annars lär det väl gå att köpa hem någon liten stickling någonstans ifrån.



Haha, no offense men han lät inte som den smartaste alls, vem kommer ens på idéen att klippa ner en lampa?



Ja, jag håller verkligen tummarna för att Poppy får influenser från andra håll också. Det är tragiskt, men det är så himla viktigt att passa in numera att pressen på de unga växer sig riktigt stor. Det där med att talangen glöms bort är riktigt tråkigt, jag tycker att det var hemskt när Idol-juryn var så extremt inriktade på utseendet när det var folk som var på audition.



Tack för stödet vännen, angående det där med lögnerna så har jag absolut lärt mig av dem och kanske så kommer de att förlåta mig, eller inte...egentligen så spelar det inte sådan stor roll längre.



Jag håller med, sådant där är så himla tråkigt! När man får läsare som verkligen inte engagerar sig i det man har skrivit och så får man bara "Bra, tack! Hur mår du?" tillbaka, när man har engagerat sig själv i deras texter. Jag har också börjat att ignorera sådana kommentarer.



Du är en jättefin tjej och jag uppskattar verkligen att du kommenterar och läser min blogg!



Kram

2012-01-17 @ 21:36:53
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: Rinki

Måste bara lägga till att min sambo håller med dig också och till och med han visste vem Rolf-Göran var ;) och att han hade vunnit något VM-guld.

2012-01-17 @ 21:39:37
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: Anna Terneborg

Jag håller med dig helt och hållet, tycker han förtjänar priset minst lika mycket som någon annan.



Svar: Ja, de är söta och mysiga. Men de har även en djävulsk sida ;)

2012-01-17 @ 22:05:59
URL: http://metrobloggen.se/annaterneborg
Postat av: anniepiie

Jag såg när han vann på tv:n! ;) Det han gör kan ingen annan som springer efter en boll eller åker efter en puck! :P hehe Träna en häst att göra som man vill måste ju vara svårt! :) Han var helt klart värt priset tycker jag. SV: Åhh va roligt att du har fått fler läsare genom våra bloggar! :D Jaa, jag fattar inte hur de kan! :/ Så onödigt och pinsamt bara att stjäla... amen desamma du, himla kul att läsa och diskutera olika saker sådär tycker jag. Än att bara skriva - hej vad görs!^^ :P haha Okej, det är bara att gissa på när du kan kändisen. haha nää verkligen inte!! mkr man inte fattar med modet som var när man var liten! XD Jaa, lite av varje. Ingen direkt bra kvalité på allt kanske men men, kul att jobba iaf. OJ, det var inte dåligt med så många koppar kaffe, kul att träffa vänner som man inte har sett på länge! :) Ha en bra kväll nu, själv ska jag se sveriges mästerkock strax! ;) Kram

2012-01-18 @ 19:51:13
URL: http://anniepiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...