War Horse

Jag såg ju War Horse i lördags och tänkte lägga in min egen lilla recension av den.


Jag tyckte War Horse var en kanonfilm, och förstår varför den blev nominerad. Men jag kan också förstå att den inte vann några statyetter i slutänden. Hur bra jag än tyckte filmen var så var den väldigt lik många andra hästfilmer. Jag tänkte bland annat på Black Beauty. Det var lite samma stuk, och samma starka historia om hur hästar misshandlades och behandlades som redskap.

 

War Horse handlar om kärleken mellan människa och häst. Det kanske kan vara något som är svårt för vissa att förstå, att det kan finnas starka band mellan människa och djur, och under den tiden som filmen utspelar sig så var hästen ett arbetsredskap. Jag själv som har sysslat med hästar sedan jag kunde gå i stort sett har nog därför en djupare förståelse för vissa saker i den här filmen.

Men det finns så mycket annat i War Horse som är bra och får en att reagera och tänka så man måste inte vara hästälskare för att se War Horse. Om man gillar krigsfilmer kommer man säkert också gilla filmen. Filmen är bitvis väldigt sorglig men har också humoristiska inslag mitt i allt det mörka. Och jag gillar hur scenerna är filmade.  



Ett varningens ord dock. Har man någon form av kärlek till djur så kommer man att reagera starkt på filmen. Jag var helt förstörd under filmen och all min tro på mänsligheten försvann! Bara så ni vet! :P


Kommentarer
Postat av: Anki

Hmmmm vågar man se den? Jag höll på att börja grina av trailern! haha! Men nån gång måste jag nog se den ändå, men tack för varningen!

2012-02-29 @ 11:41:21
URL: http://baraanki.blogspot.com
Postat av: Sandra

Den vill jag se, bara för att jag är hästtjej och älskar det där samspelet men håller med, tror inte det är så många som förstår sig på det om de inte själv hållit på.



Svar: Ja det är faktiskt rätt skönt att vara ledig dagar när andra jobbar också. Hade turen att ha min kille hemma igår med så det var super. Han hade väl egentligen en lektion men den var inte obligatorisk så han tog lite time-off :)



DJs gör mycket för en bra kväll. Sen kan man väl säga att jag är nååååååågot partisk till just den duon på dansgolvet. Men jag tycker de är så himla duktiga killarna och jag får sån energi av att stå där framför båset och se dem hellyriska.. det är en lycka som sprider sig. De älskar det de gör så jag älskar att dansa när de spelar :)



Absolut, hår gör så mycket. Samma här. Osminkad är jag ofta men en dålig hårdag då är mössan ens bästa vän minst sagt :) Det gör du nog rätt i. Man ska ju inte göra något bara för att göra det liksom, det ska kännas bra också och man ska vara säker på vad man verkligen vill.



Jag är absolut stolt över honom, det är jag. Men det var nog mest nu i veckan med alla affischer och jag är inte van vid den biten men det är himla roligt för honom så absolut!! :) Nej men precis, det är absolut personligheten som avgör. En snygg men tråkig kille.. nejtack! Ja men det är ju så man dras till somliga människor, de som man får energi av att vara nära. Det finns något visst som gör att man blir intresserad, ganska kul ändå för det går inte riktigt att sätta fingret på vad det är.



Jadu 2 mil är lite värre att gå om man missar bussen ;)



Nej men precis, det handlar ju om att tänka efter men samtidigt inte vara överdrivet på sin vakt heller. Jag tror att om man är FÖR försiktig här i livet så missar man nog en massa härliga människor & stora chanser. Man måste våga lite. Sen ska man såklart inte vara dum och oförsiktig för det.



Tabletter är absolut en bra hjälp för att BÖRJA jobba med problem, men förr eller senare måste man klara sig utan tabletter. För de helar inte eller gör någon bättre de bara dämpar ångesten så att man faktiskt kan ta det första steget att jobba med det som är jobbigt. Jag tror med det, vi vill ha det vi är vana vid och är man van att må dåligt är lycka så ovant och man går mest och har ångest för att den ska ta slut istället för att njuta av den, så istället för att slippa ångesten så gör man något för att man ska få må dåligt. För det är något man kan hantera, jag var expert på att kämpa men inte på att slappna av. Jag visste att jag klarade av att ta mig ur situationer som var jobbiga så jag var tvungen att sätta mig i dem konstant för det var det enda jag visste hur man gjorde. Men förr eller senare är det ett mönster man måste bryta för det är otroligt självdestruiktivt och ju mer man håller på ju värre grejer gör man bara för att det blir en slags drog att känna den där känslan.. men man uppnår den inte av de vanliga grejerna efter ett tag för man blir ju så avtrubbad av det också. Så man trappar upp det hela. Ja men precis så är det, rädslan är väl inte lyckan i sig utan att man hela tiden går och funderar på när den ska ta slut!



Vad skönt att du slutat i alla fall, även om det är jobbigt att vara arbetslös så är det inte givande på något plan att ha ett sådant arbete. Ibland måste man släppa saker man jag är sjukt dålig på det ska jag erkänna. Skönt att du får lite "revansch" via dem som är kvar i alla fall. Och ja jag tror med på det.. karma's a bitch :)



Alla hjärtans dag är komersiellt och tråkigt, kärlek bör inte ha en dag. Småsaker i vardagen eller att man firar en årsdag, det är härligt. Men att en sådan dag mest får de som inte har ett förhållande att må dåligt - då har det gått för långt!



Nej men facebook är ju härligt på så sätt, kan sitta & skratta åt allt som förskönas ibland. Själv är jag nog den som mest skriver när det hänt något pinsamt och bjuder på det ;) Det är mer min grej än att skriva att min pojkvän är underbar som gjort trerätters, köpt blommor och masserat mig.. det är liksom som att "jaha..? vad vill du få ut av det?". Det är något jag skulle berätta för en tjejkompis på en fika kanske men inget som alla facebookvänner är intresserade av. Men det handlar om bekräftelse. Man vill vara den perfekta mamman, frun, tjejen.. och på internet har man chansen att få allt att verka så mycket bättre än vad det är. tyvärr. Klagomålen är också en hel del, sant. Men det är ju en bild av hur hela samhället ser ut i Sverige. Man klagar på det man inte har, eller så skryter man om det man har. Det är skrattretande.

2012-02-29 @ 16:57:27
URL: http://lilleput.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...