Topp 10! Fantasyfilmer!

Jag kan erkänna att jag är en nörd och den väldigt typiska nörden med! Jag älskar Sagan om Ringen, jag älskar fantasyböcker, fantasyfilmer och fantasy-spel. Jag kan mer onödiga fakta om Sagan om Ringen och Tolkien än jag kan om hästar som jag ändå sysslat med hela mitt liv.... Jag är storläsare av fantasyförfattare som Tolkien, Eddings och Brooks och har till och med inrett mitt sovrum i en lite alvisk stil inspirerat av scenerna i Sagan om ringen-trilogin!
 
Från början tänkte jag publicera denna lista förra fredagen, innan jag sett The Hobbit, men jag bestämde mig för att lägga upp den efteråt för att se om The Hobbit platsade! 
 
Men jag tycker själv att fantasy är ett så brett koncept numera att det finns element av det i många filmer och böcker idag. Det är inte längre bara till för übernördar som spelar rollspel hela dagarna utan ALLA kan hitta någon fantasyfilm de gillar. Harry Potter-serien är ett exempel på fantasy som många tycker om. Däremot räknar jag inte Pirates of the Carribean, skräckfilmer eller vampyrfilmer. Visst det är fantasifigurer i alla dessa filmer men nu försöker jag tänka rent fantasymässigt.
 
Enjoy!



1. Fellowship of the Ring
 
Första delen av trilogin är så klart även min favorit i trilogin om Sagan om Ringen. Visst, Peter Jackson klippte bort en bit ur boken som egentligen hade en ganska stor betydelse, men jag tycker att han lyckades lösa det på ett bra sätt. I denna film bygger filmen upp en stämning som jag älskade från första stund jag såg den, vilket faktiskt (skämmigt värre) dröjde ända fram till år 2008! Världens bästa film!!! ALLA kategorier! Någonsin! Jag tänker inte ens ge er en motivering till varför för det går inte förklara det mer än jag redan har. :D
 
 
  
2. Return of the king
 
Del 3 i Sagan om ringen-trilogin är mina andra favorit av alla filmer! Jag tycker den är något bättre än tvåan då den binder ihop allt på det mest fantastiska sätt. Även i denna film har dock Peter Jackson valt att klippa bort det riktiga slutet från boken och gjort om den till sitt eget och det är det enda som gör att denna film faller från förstaplatsen! Peter Jackson har däremot gjort ett bra jobb med kröningsscenen i filmen. I boken nämndes det lite snabbt och man får istället leta i böckernas appendixer eller i Silmarillion för att hitta t ex Aragorn och Arwens kärlekshistoria, vad som hände med Saruman och Grima och mycket annat. Peter Jackson förde in det i filmerna på ett kanonsätt!
 
 
 
  3. The Two Towers
 
Andra delen i Sagan om ringen-trilogin är min tredje favoritfilm. Anledningen till att den halkar ner lite är för att den saknar det uppbyggande historieberättandet från första filmen. Den har inte heller samma energi som tredje filmen har. Däremot har tvåan en berättarteknik som fyller på det vi redan vet lite om och den bibehåller den magiska stämningen igenom hela filmen! Mycket av andra filmen består dessutom av historier från Appendixerna som berättar saker som böckerna inte tog upp och det är det jag gillar! Sen är det ju Sagan om ringen, jag bör inte behöva säga mer än så. ;)
 
 
5. The Hobbit - An unexpected journey
 
Nu var det ju bara två dagar sen jag såg den för första gången och jag var lite orolig hela tiden att den inte skulle få platsa på listan men joho då! nej, den slår inte Sagan om ringen-trilogin, men Peter Jackson har verkligen fångat stämningen som jag hoppades skulle vara med. Filmen är inte helt i enlighet med boken men jag vill inte det heller. Jag vill ha mer, som vi fick i Sagan om Ringen. jag älskar att vi får veta mer om dvärgar och jag tycker verkligen om de små hintarna som ges hela tiden till oss som älskar Tolkien. Nu är det bara ett år kvar till nästa film. :/
 

5. Harry Potter-serien
 
Anledningen till att jag väljer att sätta alla Harry Potter-filmerna på en enda post när jag gav Sagan om Ringen tre egna poster är för att jag dels vill ha med mer än två serier på denna lista, plus att jag tycker att Harry Potter-filmerna gör sig bäst tillsammans. Jag gillar dem var för sig helt klart, men att välja den som är bäst är omöjligt. Böckerna och även filmerna är en resa och skildrar en uppväxt, ett liv. Jag älskar det udda och roliga i både böckerna och filmerna och jag tycker det finns en unik och... med risk för att nöta ut ordet, magisk stämning i filmerna som jag inte hittat någon annanstans. Det är som att se sin favoritfilm när man är liten, fast man är vuxen nog att uppskatta annat i filmerna.

Harry Potter Magic School
 
 
    6.Stardust
 
Stardust blev aldrig den hit som de kanske hoppades på men jag tycker den är otroligt charmig. Det är inte mycket som är unikt. Det är en typisk saga likt de gamla klassiska godnattsagorna. Filmen handlar nämligen om den unge Tristan som bor i en by som heter Wall, döpt efter den mur som man inte kan korsa för där bakom ligger en annan värld. Tristan lovar dock sin stora kärlek Victoria att han ska hämta en fallande stjärna bortom muren för att vinna hennes kärlek. Den fallande stjärnan som visar sig vara i människoskepnad heter egentligen Yvaine och hon går med på att följa Tristan tillbaka. På vägen möter de pirater, udda försäljare, 7 galna prinsar som vill åt en rubin som Yvaine innehar, onda häxor som vill åt stjärnans föryngrande krafter och till och med en enhörning! Så typiskt men i denna filmen är det berättat med viss sarkasm och charm och med en udda skruvning på det hela. Att se Robert De Niro som en fjollig piratkapten som dansar cancan i rosa balettkjol är egentligen bara en av anledningarna till varför jag gillar filmen så mycket! :D
 
 
 
7. Merlin
 
Det finns massor av filmer och även tv-serier om Merlin. Den version jag sett mest av och som jag älskar mest är dock denna från 1998. Den sändes först som en miniserie i 3 delar men nu kan man mest få tag på den som långfilm. Filmen handlar egentligen om King Arthur sett ur Merlins perspektiv och hur Merlin måste se till att Arthur hela tiden följer rätt väg genom livet för att inte kungariket ska falla i händerna på den onda Queen Mab och den makttörstande Morgan Le Fay. Samtidigt ska merlin försöka rädda sitt livs kärlek Nimue. Filmen är lite smårolig och har många bra skådisar som Sam O'Neill som Merlin, Helena Bonham Carter som Morgan Le Fay, Isabella Rosselini som Nimue och min favorit Miranda Richardson som Queen Mab. Effekterna är inte superbra men det är en charmig och lättsam film om Merlin och legenden om King Arthur.
 
 
   
8. Narnia-serien
 
Som liten läste jag alla Narniaböckerna i sträck i skolan eftersom de ändå stod i skolans bibliotek. Jag kommer ihåg att jag slukade dem och tyckte de var fantastiska men när filmerna kom ut, så kom jag inte ihåg böckerna alls i stort sett och har inte heller fått chansen att läsa om dem. Men när jag såg första filmen kom jag ihåg hur en välbekant känslovåg kom över mig precis hela tiden under filmen och även i de andra två. Jag kan förstå inbitna fans som tyckte filmerna levde upp till deras förväntningar. Betyger sjunker lite enbart för att filmserien inte kommer att följa ordningen på böckerna och de kommer troligtvis inte ens göra film på alla böckerna. Synd...
 
 

9. Legend
 
Denna film från 1985 är så cheesy att det nästan blir löjligt men det är hälften av filmens charm. Filmen handlar om en demon helt enkelt kallad Darkness som spelas av fantastiska Tim Curry. Demonen vill skapa evig natt genom att utrota de sista enhörningarna och gifta sig med en älv-prinsessan Lili. Hjälten Jack (spelad av Tom Cruise) bildar en armé av alver och för att kämpa mot demonen och för att rädda Lili som han själv är förälskad i. Det skulle kunna vara vilken tecknad barnfilm som helst men den är så mycket mer än så. Regissören har själv tagit sin inspiration från sagor som Skönheten och odjuret, samt disneyklassikerna Snövit, Fantasia och Bambi. Så udda inspirationskällor att det blir bra! 
 
   

10.  Princess Bride
 
Princess Bride är så annorlunda i jämförelse med de andra filmerna på listan då det är en komedi som driver med sig själv och egentligen hela fantasygenren. Jag skulle ha gissat att det var en Mel Brooks-film i klass med Det våras för rymden eller Det våras för Frankenstein för det är ungefär samma stil. På svenska heter filmen till och med Bleka dödens minut! Men nu är det Rob Reiner som regisserar, känd för helt andra filmer som På heder och samvete och Lida, med andra ord helt olikt hans andra verk. Filmen innehållar dock allt klassiskt som en saga ska ha. En hjälpte, en kidnappad prinsessa, en snäll jätte och en hjälpsam småtjuv för att inte tala om gigantiska råttor! Hela filmen handlar egentligen om en liten sjuk pojke som tvingas ligga till sängs och att hans morfar/farfar läser en sagobok för honom medan den lille pojken protesterar mot allt pussande! Filmen har blivit en kult då det är knasig humor, dåliga effekter och fula kostymer!
 
 
 
 
 Honourable Mentions! 
 
* Avatar. Anledningen till att Avatar inte hamnar på listan är främst för att det inte är en renodlad fantasy-film utan snarare Sci-Fi. Sen tycker jag att en film helst ska ha sin egen story, vilket Avatar inte har. Storyn är på pricken samma som i Pocahontas, bara baserad på en annan planet. Men effekterna är underbara och jag älskade filmen så den får en honourable mention!
 
* Pans Labyrinth - Filmen är spansk och är lite smått skräckblandad fantasy. Filmen handlar om en liten flicka som försöker fly undan den fascistiska verkligheten i 40-talets Spanien genom att fantisera om sin egen värld där hon blir hämtad av en älva på nätterna som berättar att hon är en prinsessa men hon måste genomgå svåra prövningar för att bevisa att hon är kunglig och för att få träffa sin riktiga pappa, kungen. Stark och fint gjord film av en av mina favoriter, Guillermo del Toro.
 
* Labyrinth - En gammal klassiker om en ung kvinna som råkar önska bort sin lillebror och för att få tillbaka honom måste hon klara en tuff labyrint. Labyrintens härskare spelas av David Bowie och filmen är så otroligt udda och konstig och bjuder på låtar som sjungs av Bowie själv. En riktig kult-film!
 
*********************************************************************************
 
 Tittar ni på Fantasy? Vilken är eran favorit?
 
 

Kommentarer
Postat av: ZOOFIE

SV: Ja, det är hur mysigt som helst så jag hoppas det fortsätter vara mysigt ;) Universal Music är det många som är nyfiken på. Jag bara längtar tills jag får berätta vad det handlar om ;)

Ja, personliga tatueringar är roligast. Och som du säger så är det ju lättare att inte trötta på just såna tatueringar. :) Och så som jag levt skulle jag nog kunna fylla hela kroppen som det är redan ;) haha.

Jag har faktiskt ingen aning om hur det är att starta företag nu idag faktiskt. Ingen koll alls, jag är inte där än, så jag har inte kollat upp det ;)

Haha ja jag visste det där med att man läste bakifrån så jag hade inga såna problem ;) haha. Jag får se om jag kan kolla upp vad jag läste hette :)

GOD JUL TILL DIG MED!

2012-12-23 @ 20:57:09
URL: http://zoofie.se
Postat av: Katta

Bron till terabitia var bra men jag tror din lista är asmycket bättre. Har inte sett alla av dem. Ringer dig imorgon gumman! <3

2012-12-23 @ 21:11:41
URL: http://hestia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...