Topp 10! Vampyrfilmer

Jag tänkte lägga upp en lista med alla mina favorit-skräckfilmer men insåg att jag har svårt att välja bara 10 så jag gör en serie med mina favoritfilmer baserade på tema istället! Först ut kommer vampyrer!
 
Vampyrer har väl alltid fascinerat oss och de har upplevt en otrolig revival efter Twilight-filmerna och Tru Blood. Det är något romantiskt över vampyrer, något drömskt och något så otroligt skräckinjagande med en varelse som kan hypnotisera en för att sen fullkomligt tömma en på blod!
 
Här är mina favoritvampyrfilmer!
 
 
1. En vampyrs bekännelse!
 
En av mina absoluta favoritfilmer överlag och en fantastisk historia! Baserad på boken av Anne Rice där en vampyr berättar sitt livs historia för en journalist. Anne Rice var själv med och skrev manuset till filmen vilket gör den trogen till boken och Anne Rice är dessutom drottningen av vampyr-litteratur! 
 
 
2. From dusk till dawn
 
Denna film kan vara aningen magstark för de som gillar glittrande Twilightvampyrer! Vampyrerna är allt annat än romantiska, snygga tonårsdrömmar och hela filmen har mycket blod, våld och sex överlag! Men vi har George Clooney och Quentin Tarantino i huvudrollen och väldigt många udda karaktärer. Bara deras slogan gör att jag älskar filmen: "Vampires. No interviews!"
 
 
 
3. Bram Stokers Dracula
 
Bram Stoker var författaren som skrev den första boken om Dracula, redan 1897 och Stoker räknas som fadern till vampyrlitteraturen. Bram Stokers bok gav upphov till dagens bild vi har av greve Dracula, baserad på den transsylvanske prinsen Vlad Tepes. Denna film från 1992 är inte den första filmatiseringen men det är den jag tycker är bäst. Den vann 3 Oscar och har en utökad historia som förklarar mer om hur Dracula kom till.
 
 
 
4. Van Helsing
 
Den här filmen har fått så otroligt dåliga betyg av kritiker överallt och det tycker jag är synd... Speciellt med tanke på att kritiker alltid måste fundera på saker som djup och mening istället för att aldrig kunna se en film för vad den är... ren underhållning. Van Helsing är inte djup på något sätt men den är underhållande med en lättsmält historia. Blanda äventyr med skämt och släng in Dracula tillsammans med Jekyll & Hyde, vampyrer och allt annat konstigt. Vad är det för fel på det?
 
 
5. Dark Shadows
 
Jag antar och hoppas att jag inte måste ge er fler anledningar att älska denna filmen än dessa tre: Johnny Depp, Tim Burton och Christopher Lee!
 
 
 
 6. Underworld
 
Dert är någonting med Kate Beckinsale och vampyrfilmer. Hon spelade in Van Helsing och Underworld direkt efter varandra! Det finns ju inte bara en Underworld-film heller utan hela 4 filmer om kriget mellan Vampyrer och Varulvar! Precis som Van Helsing fick den dålig kritik av "folk som kan film" men jag håller fast vid att de flesta är föråldrade gubbar som inte tycker om något som inte innehåller Clint Eastwood eller gjorts av någon som är påtänd på för mycket droger!
 
 
 
7. Blood: The Last Vampire
 
Den här filmen är en av få anime-filmer som jag har som favoriter. Jag älskar att läsa manga och tycker om anime-serier men väldigt få anime-filmer blir mina favoriter i slutändan. Studio Gibli har några fantastiska filmer men det räcker ändå inte hela vägen fram. men denna film får ändå komma högt upp på listan över vampyrfilmer. Den handlar om Saya och Japan år 1966. Saya är en del av en hemlig grupp som ska ta död på demoner och monster. Hon skickas undercover till en skola precis innan Halloween och upptäcker att vampyrer existerar i hemlighet mitt i samhället! Filmen har även blivit filmatiserad i Japan.
 
 
 
 
8. Buffy the Vampire Slayer
 
De flesta tänker väl på tv-serien med Sarah Michelle Geller som kom ut under slutet av 1990-talet när de hör namnet Buffy? men sanningen är att denna filmen kom före, redan 1992, och innan dess så var Buffy en tecknad serietidning! Filmen regisserades av Joss Whedon som även regisserade serien och den är så typiskt kitchigt tidigt 90-tal!! Om man vill se något som är som tv-serien ska man inte titta på denna film. Filmen är inte alls lika mörk.
 
 
9. The Lost Boys.
 
Jag var bara 5 år gammal när Lost Boys kom ut och fick nog inte se den då för mina föräldrar, men det stoppade mig inte senare. Såg den för första gången som 11-åring och tyckte den var lite löjlig då. Den var ju inte alls skrämmande! Jag har nog lärt mig uppskatta den senare och insett att det handlar om så mycket mer bara rädsla för vampyrer. Det handlar om rädslan för att förlora en familjemedlem och veta att deras val kan leda till värre konsekvenser! Ett vampyr-motorcykelgäng är minsann bara en anledning att titta på den! ;)
 
 
 
10. Queen of the damned
 
Denna film är en fortsättning på En vampyrs bekännelse och är baserad på både den andra och tredje boken i Anne Rice bokserie "Vampyrkrönikan". I denna film har Lestat sovit i sin kista i flera år och bestämmer sig för att bli rockstjärna. Men genom sin musik väcker han alla andra vampyrer, inklusive alla vampyrers moder Akasha som tillsammans med Lestat vill ta över världen. Dock utbryter krig mellan de vampyrer som vill ha världsherrevälde och de som väljer fred mellan vampyr och människa. Denna film låter riktigt dålig och har fått dålig kritik med men jag tycker personligen den är jättebra. Känns konstigt att see Aaliyah i huvudrollen då hon dog strax efter inspelningen var klar. Sen har ju filmen ett kanonsoundtrack med Korn som gör ledtemat! ;)
 
 
 ****************************************************************************
 
Har ni några favorit-vampyrfilmer och vilka i såfall? Har jag glömt någon eller är det någon ni inte alls håller med om? Jag har inte sett Twilight ifall ni undrar varför den inte är med... bland annat. :D
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja de gör jätte fina, skall skaffa till min lägenhet med :) Hade du kunnat på bloggträffen hade du kanske vunnit och då kunde du haft det som ursäkt :P


Jag trivs jätte bra på bloggplatsen, enkelt ställe och vara på :) För mig som är kass på design och inte vill lägga mkt tid på det när jag väl byter.

2012-10-30 @ 19:16:21
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Anna Katana

Jag lskar Van Helsing och drakshadows pga av de där läckerbitarna så´klart :D

Jobbigt att du inte hittar ett löshår som passar din färgton i håret. Har en vän som har svart hår och hon har hittat en perfekt på rapunzel.
Håret kostar ju en del också så man vill ju inte gärna bara slänga ut pengar i onödan.

Aaa Robert Gustafsson brukar ju leverera :D

2012-10-31 @ 12:28:23
URL: http://annakatana.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...