Topp 10! Häxor

Häxor hör till Halloween och egentligen hela USA's historia. Jag hade svårt att komma på hela 10 häxfilmer som var skräckfilmer eller typiska Halloweenfilmer men jag tror jag lyckades bra till slut! Lite magi i livet vill vi väl alla ha?

 
1. Hocus Pocus
 
Den ultimata Halloween-filmen även om det inte är en skräckfilm i den bemärkelsen! Filmen som egentligen är en barnfilm utspelar sig under Halloween och har talande katter, förbannelser och häxor som största element. Bette Midler är hysteriskt rolig som häxan Winifred!
 
Hocus Pocus
 
 
2. The Craft
 
Denna film, som heter "Den onda cirkeln" på svenska, var en av de mest populära filmerna under högstadietiden och jag var 14 när den kom ut. Under den här tiden blev även Wicca-kulturen otroligt stor och många tjejer började plötsligt springa runt med pentagram och liknande. Jag själv tyckte det var fascinerande men inte mycket mer än så, men däremot älskade jag filmen som handlar om 4 tjejer som av en slump upptäcker att de har magiska krafter men snart börjar 3 av flickorna utnyttja den för svart magi!
 
 
3. Häxorna i Eastwick
 
Jag kommer ihåg att min mamma älskade denna film när jag var yngre, och att jag så småningom fick titta på den tillsammans med henne. Redan som liten var jag härdad och tyckte skräckfilmer var ganska tråkiga men jag tyckte om så mycket annat med denna filmen. Jack Nicholson som djävulen, voodoodockor och 3 häxor som spelas av Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon och Cher. Jag har aldrig riktigt klarat av körsbär efter jag såg denna film dock....
 
 
 
4. Skeleton Key
 
Handlar mer om Hoodoo-utövare än rena häxor, men det räknas! Skeleton key handlar om en behandlingsassistent som jobbar i ett gammalt plantagehus i Louisiana där hon upptäcker en massa mystiska hemligheter med huset och dess historia. Det jag älskar med filmen är att den hela tiden bygger upp spänningen och ger ett episkt slut, snarare än att köra en massa skrämmande inslag hela filmen igenom.
 
 

 5. Drag me to hell
 
Denna film kändes lite smått överdriven men i slutändan var det så mycket konstigheter i den att jag blev förtjust i filmen bara för den sakens skull. Filmen handlar om Christine, en lånehaj som får som uppdrag att vräka en gammal tant från sin lägenhet. Tanten visar sig besitta svart magi och kastar en förbannelse över Christine som nu måste hjälpa sin själ innan hon så förlorar förståndet helt! Filmen känns unik, inte tack vare storyn utan alla de konstiga saker som tanten gör mot Christine. En hel del vidriga saker pågår i denna film. Häxan surtant spelas förövrigt av en kille i filmen och det hade jag ingen aning om under filmens gång. :D
 
 
 
 6. The Withes
 
Baserad på Roald Dahls bok Häxor, en bok som jag älskade när jag var liten. Jag minns så väl att jag tjatade om att få se filmen när jag fyllde 11 för den skulle sändas på tv då och mina föräldrar var väl tveksamma men jag tjatade och sa att jag läst boken minst 100 ggr utan att drömma mardrömmar så jag fick se den, och älskade den!! Historian utspelar sig ur synvinkeln på pojken Luke som råkar snubbla in på ett häxmöte och blir förvandlad till en mus. Trots att han numera är ynklig och liten och inte kan prata så måste han komma på hur han ska stoppa häxorna. Filmen är en skräckkomedi Rowan Atkinson (Mr Bean) har en roll i filmen. Jim Henson som skapade Mupparna är med och gör utklädnader och smink och sen har vi den fantastiska Anjelica Huston i rollen som ledarhäxa! Wunderbar!
 
 
  
7. Silent Hill
 
Silent Hill spelade jag som tv-spel för många år sedan och spelet var ganska läskigt så jag hade höga förhoppningar på filmen. Filmen är något ändrad men jag tycker ändå den håller sig till huvudtemat. I filmen råkar Rose och hennes dotter Sharon ut för en olycka. Rose vaknar till vid utkanten av den övergivna staden Silent Hill, men Sharon är mystiskt försvunnen. Inne i Silent Hill hittar hon en kvinna som påstår att hennes dotter också är försvunnen och påstår att Sharon minsann är hennes dotter Alessa efter att ha sett ett foto på Sharon. Snart upptäcker Rose att staden är uppdelad i dimensioner och drivs av en fanatisk kult som utövar svart magi! Filmen är ganska blodig, lite långdragen men behåller en kuslig känsla rakt igenom och innehåller det jag tycker är äckligast, deformerade människoliknande varelser! Kanske inte häxor i den traditionell bemärkelsen men onda sjuksköterskor och en magisk kult räcker. :)
 
 
  
8. Season of the Witch
 
Jag tyckte nog den här filmen var mer äventyr än skräck men den var bättre än jag trodde. Jag brukar inte ha så höga förhoppningar på Nicolas Cage filmer numera även om han egentligen fortfarande är duktig. Filmen utspelar sig under 1300-talet och en kvinna har blivit anklagad för häxeri och att hennes krafter skulle vara ursprunget till pesten. Nicolas Cage spelar en riddare som får i uppdrag att tillsammans med fler riddare och en präst för att föra flickan till ett kloster där hon ska få genomgå en ritual för att få slut på pesten, men är flickan verkligen en häxa eller inte?
 
 
  
9. Satans school for girls
 
Det är inte världens bästa film direkt och har fått dålig kritik men den är lättsam och man får se den som ren underhållning. Jag tycker dock att den är bättre än det dåliga betyg den fått på t ex Imdb men det finns ju alltid grabbar som inte klarar av girlpower! ;) Filmen handlar om Beth som skriver in sig på ett collage, dock undercover för att undersöka sin lillasysters påstådda självmord. Väl där upptäcker hon att det finns en grupp med tjejer som utövar svart magi och dyrkar sata, kallat "The Five". När de upptäcker att Beth är en naturlig häxa vill de ha med henne i gruppen för att kunna ta över världen. Jag tycker det är lite roligt att Shannon Doherty spelade in denna samtidigt som hon spelade sin roll i Förhäxad!
 
 
 
10. Magiska systrar
 
Inte en skräckfilm på något vis men fortfarande en bra film om häxor och den har sina stunder då den försöker vara lite hemsk. Filmen handlar om de två systrarna Owens och deras galna mamma som växer upp med magiska krafter. De lever även med en hemsk förbannelse som innebär att alla män de förälskar sig dör i hemska olyckor. Tillsammans försöker systrarna att göra allt för att bryta förbannelsen, med risk för hela familjen Owens liv!
 
 
 
 ****************************************************************************
 
Vilka är era favorithäxor? Säg gärna till om jag har glömt någon uppenbar film!
 
 

Kommentarer
Postat av: Sarah

Ja har faktiskt ingen aning om vilka nån av dom där e (A)

2012-11-03 @ 01:40:27
URL: http://CheerSarah.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...