Plastic Fantastic?

Det var länge sen jag kände mig tillräckligt motiverad för att köra ett ordentligt åsiktsinlägg, men jag blev faktiskt inspirerad nu. Jag har läst fram och tillbaka om folks olika synvinklar och åsikter om plastikoperationer, ett ämne som ändå blir mer och mer aktuellt. Jag har t ex läst om folk som rasar mot att unga bloggare plastikopererar sig på löpande band, och det ska konstant diskuteras om kändisar och deras operationer. Har hon eller har hon inte?

Jag tycker  personligen att hela plastikindustrin fungerar väldigt dåligt och att det egentligen är där problemet ligger. Jag tycker inte det är något fel på att plastikoperera sig om man verkligen mår dåligt över något, men i dagens samhälle så kan en person fixa till minsta lilla så länge de har pengar till det. Och så är det ju när det finns privatkliniker som ser varje fall som ett extra klirr i kassan, snarare än en person, som det blir så fel!


Jag vet att en person oftast får gå på konsulterande möten om de bestämt sig för att göra en operation, men jag tycker att det krävs mer än så. Jag vet inte vad kirurgerna går efter när de bestämmer vem som är lämplig eller inte, men tittar man på de mest extrema fallen idag så kan man fundera på hur läkarna har tänkt när de godkänt att dessa personer ska få operera sig.






Jocelyn Wildenstein som syns på bilden ovanför är väl ett typexempel på när det har gått för långt. Jag skulle vilja veta vilken läkare som tycker att hon fortfarande är en lämplig kandidat för en plastikoperation? Någonstans har ju läkarna glömt bort vad som ska vara för en persons bästa och bara tänkt på hur mycket pengar de kommer få in på att göra dessa operationer.


Innan jag får den frågan så kan jag svara att ja, jag hade själv kunnat tänka mig att göra en operation om jag hade pengarna. Det finns en grej jag faktiskt mår ganska dåligt över på min kropp och det skulle jag rätta till. Men då skulle jag ju också vilja att läkarna faktiskt utgick från just det, att jag mår dåligt över något och att jag därför är en bra kandidat. Sen skulle jag vilja att de stoppade mig om jag ville fortsätta göra fler operationer, eftersom dessa operationer inte hade varit för att jag skulle må bättre, utan enbart skulle vara ytligt.






Man ska försöka vara så stolt över hur man ser ut som möjligt, men i vissa fall så är det faktiskt inte möjligt. Och när det då trillar ut kändisar och bloggare som opererar sig på löpande band så blir hela plastikindustrin en cirkus. Jag hade velat se att människor som bestämt vill operera sig får träffa både konsulter och även en kurator eller psykolog där man verkligen pratar igenom det, och där man verkligen kan bedömma om en person faktiskt mår dåligt av sitt utseende eller inte. Med tanke på vad som kan hända om en plastikoperation går fel så är det väl det minsta man kan göra?

*****************************************

Vad anser ni? Är all plastikoperation fel eller finns det undantag då man kan förstå det?

 

 


Kommentarer
Postat av: Rinki

Det där har jag också tänkt på fram och tillbaka, huruvida det är bra eller inte. Jag håller med dig om att det är hemskt när det går för långt och att det är konstigt att läkare inte sätter ned foten, men många av företagen är privata och det handlar endast om pengar. Sedan måste jag väl ändå säga att den bilden jag har av plastikkirurgin är väl väldigt skev, jag har hört och sett repotage om industrin i USA och det är väl där som de är mest pengakåta, men jag vet inte om de är riktigt lika farliga här i Sverige.



Absolut borde läkarna i USA skärpa sig och se till individens bästa, men det finns mycket sjukt med USA. När jag såg Sicko häromdagen så var det en kvinna som berättade att hon fick ökad lön beroende på hur många privatpersoner hon nekade pengar, någon form av lån för att kunna göra operationer. Tillslut så mådde hon så dåligt att hon gick upp i rätten för att få fram denna bild, något som sker i USA på fler ställen. Hemskt!



Jag håller sedan med dig, att om man mår riktigt dåligt över någonting så är det väl inte vidare "konstigt" eller så att man skulle kunna vända sig till plastikkirurgin, men som du skriver också så är det en tunn linje, har man börjat kan det nog vara svårt att sluta. Sedan har jag en vän till mig som här i Stockholm utbildar sig till allmänläkare och har varit med i en studie där hon ska studera fettvävnaden och då blev hon placerad på ett plastikkirurgiskt center i centrala Stockholm (Östermalm, som till hör en väldigt snobbig del) och hon blev så förvånad och förskräckt över unga 18-åringar som i present av föräldrarna har fått en bröstförstoring eller en fettsugning och hon berättade hur fina dem var redan från början!



Men du har nog rätt, konsultion och sådant borde man ju få innan man gör ett sådant typ av ingrepp, det folk glömmer är ju att det trots allt är ett kirurgiskt ingrepp som det tar tid att läka ifrån och det kan också vara smärtsamt. Men antar att det skulle ta för mycket tid, eller att det inte finns sådana typer av resurser.



Jag tycker väl ändå att det finns en risk med att bloggerskor hit och dit förespråkar och genomgår plastikkirurgiska ingrepp som inte verkar ha något att göra med att de mår så himla dåligt över sin kropp innan, som Kissie till exempel. Att skaffa sådana stora boobs, då handlar det inte om ett komplex. Medan jag vet att bloggerskan Engla (även om jag inte gillar henne lika mycket då hon säger att en vanlig 36:a kan få på sig jeanshorts från barnavdelningen om hon tar den största storleken, okej om man har noll höfter och supertunna ben som hon men säg inte att en vanlig 36:a kan det, snälla!) har gjort en bröstförstoring, men hon har inte megatuttar nu och hon skrev i alla fall att hon gjorde det för att hon kände att brösten mer eller mindre försvann efter två graviditeter.



Ja, det är liten av en guilty-pleasure jag har, att spana in kändisbloggare sådär, mest för att vara med lite i svängarna.



Jag tycker att man ska försöka vara nöjd som du säger, men det kan ju vara svårt. Ibland, när jag är på det humöret så kan jag tänka på att det vore skönt att modellera om kroppen lite, suga bort lite fett här och där, göra en bröstförminskning. Men då känner jag mig också dum och lite lat, jag menar jag kan ju träna också om jag vill öka lite fettförbränning...brösten kan jag ju inte göra något åt, men de kanske jag skulle kunna tänka mig att förminska någon gång, samtidigt är jag rädd för sådana operationer, att något ska gå fel eller inte se bra ut efteråt. Får jag fråga vad det är du inte är nöjd med?



Sv: Jag ögat lever sitt egna lilla liv, det är fortfarande lite svullet nu, verkar bli lite svullet över natten, men jag tror i alla fall att det blir bättre. :) Idag är det molnigt men lite sol kommer ned mellan dem i alla fall, bättre än megaregnet som kom igår.



Hehe, ja det där med att öva med naglarna, jag får väl göra det :) tänkte faktiskt kolla någon nageltutorial idag, se ifall jag vågar mig på något av det, eller får inspiration...annars blir det väl bara något vanligt lack.



Jag får nog ta och kolla upp den där boken, den verkar ju onekligen intressant, men får ta och läsa den efter att kursen är slut, annars kanske jag blandar ihop saker och ting ;).

Ja, beardache är ungefär så, fan vad imponerad jag är över dig, eller stolt, du vet mycket du <3.



Åh, herregud! Den dagen alkohol börjar säljas privat och typ på Coop, då immigrerar jag eller något. Fy, jag tycker att det låter jätteläskigt!



Wow, det låter ju verkligen som den perfekta lägenheten! Vår kommer inte att ligga så himla nära centrum eller så, men det är inte en extrem skillnad från det vi har nu egentligen, kanske en extra 10 min. Men det låter ju jättefint och en 3a no less! Vad ska ni göra med det andra sovrummet då? ;) hehe nej, förlåt, jag kunde bara inte låta bli att hinta lite sådär. Förlåt. Egentligen skulle jag inte säga nej till en 3a om vi hade råd. Jag drömmer om att få göra ett "arbetsrum" där man kan ställa skrivbord och dator och skolgrejer, nu har vi allting i sovrummet (det enda rum vi har här) och det ger inte världens mest harmoniska stämning kan man ju säga. Men om vi nu gillar 2an så kommer vi försöka ställa ut sådant i en hörna av vardagsrummet.



Jag kan förstå vad du menar, när jag bodde tillsammans med mitt ex så var det väl också så att jag flyttade in hos honom mer. Visst efter ett tag så kände jag mig ju hemma där och så, men nu känns det mer som att det här kommer att vara min lägenhet också. Men ja, lite läskigt känns det väl, men mest skönt. Skönt att kunna få veta att det bara kommer att vara vi där, att vi får komma och gå som vi vill etc. Det är en hyresrätt, jag vill inte heller riktigt binda mig till en bostadsrätt eftersom vi ändå gärna vill flytta närmare stan senare.



Haha, bra att kaffe och bullar är det som kan locka Polisen ut dit ;) ni får sätta upp bullstånd och sådant därute så kanske de åker runt på turer och sådär. Synd att du inte fick någon åska, då är ju det dåliga vädret nästan värt det. Igår blåste det som satan här och jag hatar ljudet av vind när det blåser sådär kraftigt. Jag vet inte varför, måste sitta i sedan jag var jätteliten, för jag har nog alltid varit så.



Jag kan tänka mig att det blir så annorlunda nu när du bor med din mamma igen, men skönt att det verkar bra nu. Åh, då vill jag smaka din mat, jag älskar att laga mat, har du någon specialitet?



<3 åh vad fint av dig, vad roligt att du gillade artiklarna, jag blev jätteglad. Jag har väldigt många tankar och funderingar kring det här med adoption och jag har tänkt skriva en bok om det, som utgår från min egen adoption, men vi får se hur det blir det med ;). Det är svårt att bara beskriva saker dock, vet aldrig vart jag ska börja. Så om du har frågor får du fråga vad som helst, så svarar jag mer än gärna!



Puss och Kram!

2012-05-11 @ 10:37:16
URL: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...