Frågor och svar om Nail Art

Jag fick en kommentar från en tjej som hade väldigt många bra frågor om just det här med Nail Art och eftersom hon inte lämnade några kontaktuppgifter och för att det kanske finns fler som undrar så tänkte jag besvara dem här på bloggen.

Vad behöver man för att börja med Nail Art?
Det beror ju helt och hållet på hur hårt man vill gå in för det. Jag rekommenderar att man skaffar in sig ett litet lager med nagellack i olika färger. Det behöver inte bli så jättedyrt om man håller koll på Depends sortiment eller H&M egna märken. De är billiga men bra. Något som är viktigt är att ha ett bra genomskinligt lack som du kan använda som bas och som topplack. Nagellack kan missfärga nageln så ett bra baslack med t ex vitaminer eller nagelförstärkande egenskaper är ett bra inköp. Att använda ett topplack över sin design skyddar även motivet så att det inte flagnar på bara några timmar.

Men man behöver inte ha alla färger i paletten om man inte vill. Köp några få basfärger så kan du blanda dessa på t ex en papperstallrik eller i en tom nagellacksflaska och skapa en egen färg, ett sk. Frankenpolish. Man behöver inte skaffa Art Liners som jag har utan man kan använda sina vanliga färger och skapa linjer eller mönster med antingen en vanlig tunn målarpensel eller en tandpetare.


Något som däremot är ett tips är att faktiskt köpa klistermärken eller att klippa ut små bilder ur tidningar eller skriva ut små bilder på vanligt papper. Allt går att klistra fast på nageln om man har tillräckligt bra topplack som håller fast det. På det här viset behöver man inte måla själv och det blir jättesnyggt, och då blir man motiverad att fortsätta.


Var hittar du all din inspiration?
Överallt!! Man kan inspireras av precis vad som helst, bara man har lite fantasi. Jag är ju nu med i en utmaning där jag har en lista med saker jag ska inspireras av varje vecka. Men man kan inspireras av ett fint tyg, ett mönster på en tapet, en film, en låt, blommor, en tavla, en bok eller vad sjutton som helst! Ett annat tips är att kolla bloggar och på Youtube efter tutorials.


Har du tips på några bra bloggar om Nail Art?

Det är tyvärr inte många bloggar jag tycker är bra. Söker man på bloggar om Nail Art så visar det sig ganska snart att det finns i stort sett bara 3 typer av bloggare inom den genren.

1. De som bara målar naglarna enfärgade och mer testar olika sorters nagellack och deras färger. Inte så värst jättekul när man söker inspiration för en rolig design. Jättebra om man vill ha tips på snygga färger och nagellack som håller dock. 

2. Professionella nagelteknologer som gör akryl- eller gelénaglar och är riktiga proffs med airbrush-verktyg, och akrylfärger, vilket gör att deras designer inte går att härma på något sätt om man är nybörjare. Man vill ju inte bli deprimerad för att man inte lyckas.

3. Tjejer som faktiskt gör Nail Art själva, för hand med vanliga nagellack på naturliga naglar. Det tråkiga med dessa bloggar är att man inser efter bara 3-4 bloggar att de flesta gör i stort sett samma designer. De läser samma bloggar och gör därför samma designer för att prova på. Cupcake-naglar, Hello Kitty-naglar och diverse fruktnaglar är vanliga inslag som alla har testat på (även jag). Sen är det förvånansvärt många som använder sig av Konad, ett slags verktyg för att stämpla olika mönster eller motiv med hjälp av plattor med utsirade designer. Dessa blir självklart galet snygga, men har man inte Konad så går det inte att komma i närheten av dessa designer. 

Men jag har hittat några bloggar jag gillar:

http://daily-nail.blogspot.com/ - En tjej som gör väldigt udda, ibland till och med lite groteska naglar, men tjejen är så otroligt duktig på Nail Art att man inte annat än kan älska hennes blogg! Och vissa nageldesigner är svåra, men hon har även lätta designer för de som vill börja enkelt.
http://freakynails.tumblr.com/ - Det här är tre tjejer från Tyskland som har en nagelblogg med en hel del unika och söta designer.
http://polishdept.tumblr.com/ - Svårförstådd design på sidan men tjejen är duktig och har också ett varierat utbud av designer som varierar från superenkelt till svårt. Hon gjorde en utmaning att hon skulle göra 100 nageldesigner på ett år. 

Har du något riktigt bra fusktips?
Haha, jag anser inte att det finns något fusk eftersom man trots allt ändå lägger ner energi på sina naglar, oavsett hur man gör. Men ja, att skriva ut sina egna dekaler på vanligt papper som jag skrev om ovan. Ta vilken bild som helst på internet och förminska den så att den passar nageln, skriv ut den med din vanliga skrivare, klipp ut den och sen klistra fast med vanligt genomskinligt nagellack. Busenkelt och blir snyggt som fasen!

Ett annat tips är krackelerande nagellack. Måla ett hjärta med ett krackelerande nagellack så får du ett ”brustet hjärta” eller ett hjärta som ”gått i tusen bitar”. 

Ytterligare ett tips är att ta en plastpåse och trä den över t ex en tunn bok och göra egna dekaler på det sättet. Sätt en bild i plastpåsen som du vill måla av. Se till att måla över med ett riktigt tjockt lager genomskinligt lack som får torka ordentligt. Sen kalkerar du bilden med en tunn pensel och valfritt nagellack, eller kanske en tuschpenna så har du tillverkat en egen dekal som du sen pillar av väldigt försiktigt med en pincett! Men man måste verkligen få till ett ordentligt tjockt lager klarlack för att detta ska fungera. 

Vilka nagellack tycker du är bäst?
O.P.I gör de absolut bästa nagellacken vad gäller kvalité och formula, men de kostar 150 kronor flaskan så det är inget alternativ om man vill bygga upp ett lager. China Glaze har jag inte personligen testat men hört mycket gott om och de ska kosta runt 70 kr flaskan. Depend är ett svenskt märke som är härligt billigt men nagellacken är kanonbra. Och jag gillar de små flaskorna, för om man som mig inte använder samma nagellack ofta så hinner nagellacket oftast torka ut. Det gör det inte med Depends nagellack. Isadora gör också underbara nagellack som inte heller är jättedyra. En gång hade jag en nageldesign med deras färg Vintage Mint och designen höll i 2 veckor! Riktigt bra kvalité för lågt pris.




 

Vart köper du helst nagellack?
Överallt! För mig spelar det ingen roll vart lacket kommer ifrån. Bäst utbud här i Värnamo har Åhlens, Lindex och H&M, men jag kollar även i matbutiken för ibland har de billiga nagellack, som kanske inte är jättebra men man kan hitta en udda färg som ingen annan har. Jag kollar mer efter udda färger jag inte har, eller riktigt billiga lack.

Hur många nagellack har du?
Just nu har jag ”bara” runt 65 stycken, men jag har slängt en massa som är uttorkade. Sen är det inte helt rättvist för jag har t ex 4 olika svarta, 4 olika topp/baslacker, 3 vita och 3 korallfärgade. En del dubbletter och sådant med andra ord. 

Finns det några nagellack du inte rekommenderar?
Det är egentligen svårt att säga för om ett nagellack är dåligt kan det bero helt på den specifika färgen snarare än märke. Vissa färger är helt enkelt svåra att få bra. Men jag personligen tycker inte om Mavalas nagellack. Flaskorna är små men kostar lika mycket som en stor flaska från Isadora. Och de färgerna jag har testat kräver att man målar väldigt många lager innan färgen blir heltäckande. Men jag tycker man själv ska testa sig fram.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...