Bloggandet som terapi?!

Jag fick idag veta en ganska kul sak genom en vän som läser en kurs om kommunikation via media. Hennes lärare hade hittat en tidning som publicerat en artikel om att det faktiskt är hälsosamt att blogga! Enligt en israelisk undersökning så ökar självkänslan och välbefinnandet om man driver en personlig blogg som är öppen och ärlig. Bloggen fungerar som ventilation för känslor som annars kan ligga och pyra och man brukar få ett fantastiskt stöd från sina läsare.


Studien går även in på att bloggandet är vår tids dagboksskrivande och daböcker har alltid använts som ett sätt att skriva av sig. Och enligt undersökningen så var majoriteten av responsen på deltagarnas bloggar positivt även om en del råkade ut för nätmobbing.


Men jag ställer mig väldigt frågande till detta också. För även om jag har fantastiska läsare och väldigt sällan råkar ut för otrevliga kommentarer så finns det väl de bloggare som får stå ut med att konstant hånas, hängas ut och mobbas, framförallt storbloggare. För att inte tala om den stress som många tjejer känner för att bli så stora som möjligt. Jag tror att bloggandet mycket väl kan fungera som någon form av terapi, och att man kan skriva av sig men då gäller det att nå ut till rätt personer, och att man beter sig rätt från början. Man måste nog starta bloggen med just målet att skriva av sig och inte för att bli stor.


Men jag tycker det är skönt att skriva av mig i bloggen ibland, även om jag håller det absolut mest privata utanför bloggen. Jag kan släppa bloggen för att göra annat om det behövs så jag upplever aldrig den stressen att konstant hålla den uppdaterad.

Hur känner ni läsare som har bloggar? Mår ni bättre av att blogga? Har bloggen medfört en positiv förändring i erat liv? Eller upplever ni stress ibland när ni inte hinner blogga eller när ni inte får så många besökare som ni vill? Please tell me!



Kommentarer
Postat av: Anna Terneborg

Intressant läsning. Tror att det kan stämma in på vissa, men sen är det som du säger att lika många säkert känner press inför det. För min del är det bara ett roligt intresse, just att driva bloggen. Att skriva långa personliga texter gör jag inte alltför ofta, men det är just bloggen i sig som för mig är det roliga. Att kunna kommunicera med andra lite mindre bloggare :)



Svar: Exakt. En person att se upp till ska ju faktiskt vara någon man själv kan vara, eller vilja sträva efter att vara precis som du skriver :)



Har alltid haft torra händer, när jag var yngre blev alltid händerna snustorra och röda om hösten/vintern. Feta krämer ska det vara!



Jag kommer ihåg att jag var precis likadan när jag var yngre, ville inte skada en endaste fluga och ville alltid rädda sniglar och dylikt från vägen. Kan ibland t o m avstå från att se en film ifall jag vet att det är djur med, eller ifall jag vet att något djur dör.



Tack detsamma! Kram

2012-03-14 @ 14:59:57
URL: http://anna.favs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...