Taco-lasagne!

Jag och min kusin diskuterade det där med tacos för ett tag sen. Visst är tacos gott, men jag personligen kan tröttna lite på vanliga hederliga tacos. Det finns ju så mycket annat gott man kan göra med tacofärs som inte behöver bli tråkigt. Tacotårta, tacosmakande köttfärssoppa, tacoköttfärs och makaroner, tacopaj eller en gryta. Mina favoriter är dock taco-potatisgratäng och tacolasagne. Tacopotatisgratäng brukar jag fuska med. Jag köper färdig potatisgratäng och blandar med tacoköttfärs, strör över lite ost och hackad jalapeño, och så in i ugnen! Så krämigt och gott!


Brukar ni läsare göra något annat spännande med tacofärs?


Efter önskemål från min kusin tänker jag även lägga upp ett recept på Tacolasagne som jag brukar gå efter. Eller ja, jag brukar höfta lite, fram och tillbaka tills jag är nöjd, men ungefär så här gör jag. Receptet hittade jag för länge sedan på bloggen En Sida med Mat, och det är även därifrån jag har lånat bilden. Men, tänk på att jag har gjort mina egna modifieringar. Jag har valt bort hennes champinjoner och istället tagit majs och paprika. :)  


Tacolasagne


Räcker till en stor form, ca 25x35cm så det blir mycket!! Antingen att bjuda på eller till matlådor, att frysa in eller leva på i flera dagar för den är jättegod! Man kan också halvera receptet. :)

Ingredienser: 

1 kg blandfärs
2 gula lökar hackade
2-3 påsar Tacokrydda (efter smak)
2 dl vatten
1 burk majs
1 stor, tärnad paprika
1 burk salsasås (gärna stark)
1 burk krossade tomater
3 dl creme fraiche
300 g philadelphiaost
1 stor pressad vitlöksklyfta (jag brukar ta minst 3 klyftor men jag är vitlöksfanatiker)
5-6 dl riven ost ( både mellan lagren och ovanpå)
1 pkt lasagneplattor


Gör så här:

1. Fräs köttfärs i en stor gryta tills den blir grynig.
2. Släng ner lök, paprika och majs och fräs någon minut till.
3. Häll på tacokryddorna och vatten och låt koka tills vattnet nästan försvunnit.
4. Rör ner salsasås och krossade tomater.
5. Pressa ner vitlök.
6. Rör ner creme fraiche och philadelphiaost så att den smälter ner i såsen.
7. Låt såsen koka ihop ett litet tag.
8. Smörj en ugnssäker form.
9. Börja med såsen i botten och varva sedan med lasagneplattor.
10. Varva sås och plattor och strö lite riven ost mellan varje lager.
11. Se till att sista lagret är sås och till sist riven ost ovanpå.
12. Dekorera lasagnen med exempelvis tomatskivor, skivad jalapeño eller vad man än kan komma på.
12. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 35-40 minuter.
13. Prova så att plattorna blivit mjuka med en potatissticka.
14. Servera med en krispig sallad och lite vanliga tacotillbehör!

Smaklig spis!


Kommentarer
Postat av: Jasmine

Jag håller med dig, det klassiska konceptet kan bli lite väl tjatigt. Och då kan man ju göra annat; som tacopaj exempelvis, det tycker jag är himla gott.

Kram

2012-02-26 @ 16:55:45
URL: http://rosanatt.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh vad gott!! Yum :)



Svar: Tack, helgen var grym. Vilket ös killarna bjöd på från DJ-båset i fredags. Blown away. De är riktigt duktiga.



Så många som har ångest över håret. Galet! Men det är ju ändå en stor del. Ja jag trivs verkligen som blondin, det är jag. Förstår det där och om du är sugen tycker jag du ska köra. Men ja.. jag är lika där velar alltid i evigheter haha.



Ja verkligen, är riktigt sommarsugen :) Absolut tiden går så otroligt fort att det finns inte.



Nej snyggokillar är inte min grej riktigt heller men sen har jag väl ändå hittat en snyggokillen i min pojkvän men i mina ögon är han mest töntsnygg men så får man höra från alla att han är "sååå snygg". roliga är att jag typ blir generad varje gång haha. Personligheten är dock det viktigaste, det är charm och humor som jag faller för! Och ja det där med energi är nog också viktigt, man dras ju till somliga helt enkelt :)



Det där vet jag hur det är, min kille bor i en håla också haha. Och där går sista bussen 21. Nu är det inte så att man inte kan gå men det är ju trist :P Låter galet kul! Hoppas du får en fantastisk helg. :)



sv: Jag får ångest av mitt hår! Ingen frisör kan klippa mig så som jag försöker förklara. xD Haha. Och just nu vet jag inte riktigt hur jag vill klippa mig heller så vi sitter nog i samma sits där. :/ Men du passar ju kanonbra i blont. Jag har ju visserligen inte sett någon bild på dig med något annat men jag tycker det är jättefint på dig och huvudsaken är ju att du trivs i den färgen. Egentligen passar jag väl bäst i blont men... jag är sååååååå sugen på svart!! :D Haha, jag kommer nog vela ett halvår till. :)



Kan tänka mig att man bara vill att månaderna ska gå ännu fortare så man kan få ha sommar redan nu. :) Men som du säger, det har redan gått två månader så det går nog fortare än man tror. :) Mycket som händer under våren med som gör att tiden går lite fortare. :)



Nej, jag är inte alls förtjust i "snyggokillar". Alla tjejer i min klass trånade efter Marcus Schenkenberg, Brad Pitt och andra riktiga "hunkar". Men hellre en härlig personlighet än utseende. :) Sen brukar jag förklara det med att jag faller för killar som har "det". Inte charm eller utseende, utan det är bara en viss energi som jag dras till. :)



Problemet med tåget och bussen är ju även att man alltid har en sista buss som man måste hinna med hem och eftersom jag bor i en liten håla så går dessa bussar inte ofta och sista bussen går vid 10 på kvällen. Är tåget försenat så kanske jag inte kommer hem alls. xD



Jag pratade faktiskt med min mamma om hur hon talade om för mig och min bror om främlingar. Hon hade visst aldrig sagt åt oss att man inte ska prata med främlingar. :/ Ändå har vi båda alltid förstått att man kan prata med främlingar, men man följer inte med dem någonstans. Sen var det ju inte alls vanligt med kidnappningar och pedofili då... När min mamma var ung så var det definitivt inte något tal om att vara rädd. Man liftade med främlingar och det var aldrig några problem. Så tiderna förändras och då blir föräldrar mer överbeskyddande. Men jag tror föräldrar måste lära barnen skillnad mellan att vara sociala och att utsätta sig för fara.



Nej inget är så lätt att det är svart eller vitt. Framförallt inte när det gäller att tillfriskna från ett beroende eftersom man är unik. Man reagerar ju och påverkas olika även om man har samma beroende. Min pojkvän läste precis om det skolan i sin psykologiklass, fast där pratade de om depression eller annan psykisk sjukdom. En person med en depression kan få tabletter som tar bort det värsta men det är inte det som "botar" dem från depressionen. Många deprimerade blir beroende av att må dåligt så pass att de inte vågar bli friska, nästan som att de finner tröst i att må dåligt. Lite så är det väl med olika former av beroenden också. Även om man mår dåligt är det bekvämt och tillförlitligt för vissa. Lite avvikande tanke kanske men människan fungerar ju så att man vill ha det man känner till, även om man skulle må bättre av förändring. Man måste veta att man säkert kommer att må bättre om man ska bestämma sig för att skapa denna förändring.



Nej, jag tänker nog inte ta ut någon hämnd på företaget. Känns lite som att det bästa man kan göra är att vända kinden till och vara den större personen. Och visa lite skadeglädje eftersom de fastanställda nu börjar protestera också. :)



Jag håller med. Jag reagerade på det nu under Alla hjärtans dag. Vissa av mina vänner som är singlar började tjata om att de var "forever alone" och hur jobbig den dagen var. Det är ju inte bara kärleken mellan kvinna och man som är viktig. Man är ju inte mer värd bara för att man är i ett förhållande. Om man måste ha ett förhållande för att känna sig värdefull så måste man nog jobba på sin egen självkänsla och självförtroende först. Internet tror jag förstör mer än det hjälper även om det finns solskenshistorier. Men man hör ju oftare om katastrof-dejter än om livslång kärlek när det gäller internetdejtande.



Nej men precis, det är ju skillnad på att prata med folk man inte känner och att gå med dem någonstans. Och sen är det ju olika att prata med främlingar om man står på en station med typ massa folk runt sig eller om man är ensam ute i en skog :P Nej men du fattar. Jag tror också att föräldrar är lite mer överbeskyddande nu och visst kan jag förstå det tiderna har förändrats men man få inte gå över gränsen där heller.



Alla människor är olika och vi reagerar olika på allt. Nej tabletter dämpar bara och "slätar ut" men det är inte något som funkar långsiktigt. Men det tror jag också, jag vet att det som jag var mest rädd för efter min depression var egentligen att må bra eller bli lycklig. För jag visste inte hur man skulle hantera det och när jag mådde bra gjorde jag saker för att sabotera glädjen bara för att jag var mer hemma i att må dåligt än att må bra. Och vi människor är ju rädda för det okända, det är väl bara fakta.



Det tror jag med, jag tror du vinner på det i slutändan men förstår samtidigt att du känner frustration att de inte får betala för vad de håller på med. Men livet är tyvärr inte speciellt rättvist =/



Jag tycker alla hjärtans dag är sjukt överreklamerad. Min kille är romantikern nummer ett och tyckte det var givet att fira medan jag inte är för det alls. Sen tycker jag som du att om man är singel, då kan man fira annan kärlek. Kärlek till sina vänner eller sin familj. Den är minst lika fin den. Ja jag tror att det oftast blir katastrof för risken med internet är att det sker en hel del försköning av sig själv som person. Det märker man bara på facebook tycker jag hur en del höjer sig själv till skyarna.

2012-02-27 @ 13:18:44
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Anki

Tack!!! :D Ska testa nån dag! Låter verkligen superdupergott!!!!

Sv: Ja det går nog fint, har ju tränat lite smått med att flytta fram och bakdel, men det är svårt när man bara har korta grimskaft. Jag hoppas att mamma kan ta sig in i stallet och hämta mitt långa grimskaft och min repgrimma, men det är fullt med is och snö utanför dörren så det blir nog lite krångligt. Skulle visserligen kunna åka och köpa ett rep och ett spänne, för det är ju repet som är dyrast, repgrimmorna brukar ju vara rätt billiga att köpa.

Ja jag har sett liknade i jotex, men de är mycket dyrare. De flesta av dollarstores gardiner kostar ju bara runt 50 kr/förpackningen. Vissa saker är verkligen sjukt billiga på dollarstor, som deras enorma canvas-tavlor som nästan är högre än mig och bara kostar runt 400-500 kr!

Ja jag har tänkt på dom, har också hört att HM har fått in nått billigt nagellack. Men depend finns ju på typ ica maxi och liknande och brukar ju ha 3 för 50 eller vad det är, så det lutar ju mot nått sånt. Ska kanske tvinga med mig niclas till mora och köpa lite rep och nagellack! Haha, vilken blandning!!

Oki, ja jag tror absolut att du skulle passa toppen i det!

Jag tror jag har berlocken hos mamma, så jag ska ta kort så fort jag kommer dit nästa gång, men det blir nog inte än på ett tag tyvärr.. Det skulle vara jättebra om du ville göra det!

Ja precis! Och även om de har dålig päls en vinter så kan man ju bygga upp pälsen på dom så den blir bättre och bättre, dessutom ser ju inte alla ut som isbjörnar på vintern, men de kan ha en bra päls ändå. Men om man borstar för mycket kan man ju förstöra den också.. Många tror ju också att bara för att man själv fryser så måste hästen göra det också..

Ja jag undrar verkligen vad folk tänker när de tror att hästen skulle äta ihjäl sig. De kan ju äta mycket om de inte är vana vid fri tillgång, men inte för mycket. Och när de vant sig så äter de ju bara vad de behöver.

2012-02-27 @ 21:09:13
URL: http://baraanki.blogspot.com
Postat av: anniepiie

tack för receptet! :D låter och ser för himla gott ut!! :) SV: jajjamen, du måste se första filmen, riktigt bra! Jag skulle kolla om en mascara och en lampskärm som sedan fick följa med hem! :) hehe Kramis

2012-02-28 @ 14:45:54
URL: http://anniepiie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...