Om vi förstod varandra bättre...

"Om vi förstod varandra bättre skulle vi förstå hur ofta vi missförstår varandra." (Magnus von Platen) 


Detta citat är ett av de motton jag faktiskt försöker leva efter någorlunda och jag tycker det är tänkvärt, kanske framförallt om man är bloggare eller bloggläsare. Men jag tycker det är något som fler borde tänka på överlag.

Men iallafall, som bloggare och även bloggläsare så märker man ofta att bloggare blir missförstådda. Som bloggläsare är det kanske inte alltid så lätt att förstå om en bloggare skämtar, eller är sarkastisk. I skrift är det väldigt svårt att få fram om man är sarkastisk. Det kan även vara svårt ibland att få ner i skrift hur man tycker eller tänker. Samma sak kan det vara i det vardagliga livet. Man säger en sak och det tolkas annorlunda av den som lyssnar.


Det som kan störa mig då, är att folk i regel är väldigt snabba på att hoppa på och anklaga den som som yttrat sig lite klumpigt, snarare än att kanske fråga en extra gång hur personen menar. Vi människor är väldigt snabba på att döma och fördömma, trots att det i grund och botten är vi själva som väljer att tro det värsta om någon innan vi vet hela sanningen.


I engelska språket finns det underbara uttrycket "the benefit of a doubt", vilket innebär att man ger en person en extra chans att förklara sig innan man dömer. Att man är oskyldig tills motsatsen bevisats. Jag önskar att fler kunde tänka efter en extra gång innan de dömer någon för vad personen skrivit i en blogg. Det som står på en blogg är inte hugget i sten. Man ska inte behöva skriva ut inom paranteser vad man menar exakt för att slippa påhopp.





Hur tycker eller tänker ni? Blir ni ofta missförstådda?


Kommentarer
Postat av: Anna Terneborg

Jag håller med dig i det du skriver, det är väldigt lätt att ofta bli missförstådd. Speciellt då det kommer till det sktiftliga. Det känns nästan som att det enda sättet man kan vara riktigt säker på hur en person menar är när man pratar med varandra, face to face. Kan lätt bli så att man inte riktigt förstår varandra även när man talar i telefon, att se en människas beteende och ansiktsuttryck när man disskuterar något nog är det lättaste.



Svar: Ja, det är det verkligen. Haha, ja det är väl så.. Även om jag gillar originalet lika mycket som vilken Britney-låt som helst. Mycket alltså! ;)



Okej, på så vis. Har han varit där länge nu? Den borde väl ändå vara ganska lång den utbildningen? Men skönt att den snart är slut iaf! Kul det där med lägenheten med, men hoppas ni hittar en annan som blir perfekt för er två :)



Det tycker jag absolut att du ska göra! Även om den är från 90-talet så är det en riktig diamant ;) Okej, jag har faktiskt aldrig kollat in de serier du nämnar. Förutom True Blood som jag älskar! femte säsongen börjar om typ en och en halv månad, längtar så! Säsong fyra är typ den bästa, så där har du något att se fram emot :)

Det verkar inte riktigt som att ni skulle kolla på de andra serierna jag skulle tipsa er om ;) Men Revenge är bra! Sen är alla andra lite flickiga om man säger så, men tipsar gärna om du vill ändå ;)



Okej, vad var det du fick göra då? Var det så att ni gjorde papper eller vad gick det ut på?



Ha en bra onsdag! Kram

2012-04-25 @ 11:58:44
URL: http://anna.favs.se/
Postat av: Anna Terneborg

Svar: Ja, det var verkligen hur skönt som helst. Sov som en stock inatt och vaknade upp bredvid mina missar, himla mysigt :)



Okej, vad kul! Skönt att den inte är så jäkla lång också! Vissa utbildningar pågår ju flera år i sträck, ibland förstår jag inte hur folk orkar med det så länge. Iofs är det väl vad dem vill göra med resten av sitt liv :) Jag vet bara att jag var så himla skoltrött innan och efter gymnasiet att det inte fanns en enda tanke på att sätta mig bakom skolbänken igen, och det finns det fortfarande inte ;) Skulle jag komma på något jag vill göra så kanske, men just nu trivs jag där jag är :)

Men vad kul att han får så mycket på köpet, alltid kul att ha mer att luta sig tillbaka på :)



Det är ju knepigt det där, en lägenhet ska ju ändå vara ens hem och en plats där man ska trivas. Då gäller det att inte ta första bästa och verkligen hitta en man känner sig nöjd med :) Jag bor i en tvåa på 47 kvm, bor ute på Hisingen och trivs som fisken i vattnet :) Bor bland villor och barnfamiljer, så jag kan inte klaga på omgivningen.



Misstänkte det :) Men jag kollar ju på så himla mycket serier, kanske finns det någon han kan tycka om..? ;) Criminal Minds, Alias, Homeland, How I Met Your Mother, Cougar Town?, New Girl kanske.. :)



Haha, jasså det är dig man ska skylla på gällande det? Eller skulle skylla på. Jag som tackat nej till både reklam och räkningar ;)



Tack detsamma! Kram

2012-04-25 @ 14:30:35
URL: http://anna.favs.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...