Det där med pengar och att vara lycklig...

Idag hade jag och Jonnes familj en hel diskussion om det där med pengar och att de inte gör en lycklig, att man inte kan köpa sig lycka. Så jag bara måste dra upp det här i bloggen. Jag kan hålla med om att pengar inte behöver göra en lycklig, det finns alltid andra saker att vara lycklig och olycklig över.... MEN.... Klart som sjutton att man kan bli lyckligare än man är nu om man har mer pengar!!! Jag tror däremot inte att en miljonär är lyckligare än en som har pengar nog för att klara sig. Tror det handlar om hur utgångspunkten i livet är från början.

Tyvärr lever vi i dag i en värld där pengar är det viktigaste som finns, för man klarar sig helt enkelt inte utan dem. Har man inga pengar så blir hela livet mycket, mycket tuffare än om man har det och om man måste kämpa flera gånger mer för att få leva ett normalt liv så blir man nog olycklig.

Det syns inte på honom, men för Örjan var pengar det viktigaste i världen för honom, näst efter hans läckra solglasögon...

Men den där ensamstående mamman som är lycklig med sina barn och som har en drös goda vänner som hon gärna umgås med och flera hobbies hon gärna hänger sig åt, men som kämpar för att få lönen att gå ihop till alla räkningar och mat hela månaden? Om hon fick några få tusen mer i månaden så att hon aldrig skulle behöva oroa sig för att pengarna ska räcka, skulle inte hon vara lyckligare då?

Eller vad sägs om grabben som var arbetslös i ett halvår efter att han slutat plugga, men som nu hittat ett bra betalt jobb. Men nu får han utmätning på lönen för att han hamnade hos kronofogden under halvåret han var arbetslös. Tror ni inte han skulle må bättre av att vinna lite pengar på lotteri så att han kan betala av sin skuld och njuta till fullo av den lön han egentligen borde få?

Maj-Gun led av den ovanliga sjukdomen Berikus Dollarasus, vilket innebar att hon var tvungen att ta ett dagligt bad i exakt 26,4 miljoner dollar. En cent över eller under det så får hon eksem.

Det finns faktiskt de människor vars enda bekymmer i livet är just pengar, eller snarare brist på dem. Jag vet själv hur det känns, timanställd som jag är kan jag inte ens lita på att jag får jobba tillräckligt mycket från månad till månad. Jag kan bli oerhört ledsen när folk börjar prata om att de vill hitta på saker med mig, som t ex åka på en resa, gå på någon konsert eller bio, eller även åka utomlands för jag kan aldrig garantera att jag har råd. Får jag 14 000 en månad så kanske jag ändå måste lägga undan så att jag klarar mig de månader jag bara tjänar 4000. Jag kan säga en sak. Jag hade iallafall blivit lyckligare av pengar.

Nej, allt i livet hade inte blivit en dans på rosor. Det skulle fortfarande gå upp och ner och det skulle fortfarande finnas saker som skulle göra mig olycklig. Men om jag skulle slippa alla problem som beror på pengar skulle jag ju slippa mycket olycka också.

Så vad tycker ni? Håller ni med mig eller tycker ni att pengar aldrig är något att vara olycklig över?


Kommentarer
Postat av: Åsa

Tycker verkligen du har en poäng där. Självklart kan man bli lyckligare av att ha pengar. Jag tror det är först när man drabbas av att ha FÖR MYCKET pengar som man blir olycklig. Jag skulle också bli lyckligare om jag slapp räkna växelkassan i slutet av varje månad. Kramar!

2011-09-05 @ 15:43:00
Postat av: XOXO

Hej var med och tävla om dagens blogg där alla mina 100-120 läsare blir din här påhttp://laakinoiise.blogg.se/2011/september/dagens-blogg-mandag.html#comment

Följas på blogglovin?



Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer! :)

2011-09-05 @ 19:51:14
URL: http://laakinoiise.blogg.se/
Postat av: Jenny

Åsa: Kul att du håller med mig. :) Ja, man kan nog absolut bli olycklig av pengar också, likväl som man kan bli lycklig. Men har man pengar kan man alltid lösa många problem mycket lättare än om man är pank. Många gånger kostar det hutlösa summor pengar även för att lösa små problem och man blir ju inte direkt lyckligare av att ha problemen kvar.



XOXO: Jag har svarat på din blogg...

2011-09-06 @ 02:31:36
URL: http://paraworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...