Drömhund!

Jag och min älskling sitter ju och planerar lite numera. I planerna ingår bland annat hundar. Jag har ju haft hund förut men inte Jonne så vi sitter och tittar runt lite på olika hundar för tillfället och vi är överens om att första hunden ska vara en medelstor hund som är lätt att handskas med, och gärna med lång, mjuk och gosig päls. Så tanken är eventuellt samojed eller finsk lapphund. Det gör inget att hunden är aktiv ska jag säga. Har en pojkvän som är aktiv nog för en hel hundgård!

Men så kommer vi då till drömhunden, som vi hoppas kunna skaffa så småningom när Jonne fått lite mer erfarenhet av hur det är att ha hund. Nämligen dessa raser!

Sarloos Wolfhound    American wolfdog  wolfdog

Saarlos Wolfhound, American Wolfdog & Československý vlčiak (tjeckisk varghund)

Saarlos wolfhound som syns uppe till vänster är en hund som från början var en varghybrid och en ren korsning mellan varg och tamhund. Därför var den förbjuden i Sverige. Men nu har man avlat in mer hund och hunden har i stort sett blivit en tamhund med vargutseende. Och numera är den tillåten i Sverige. :)

American Wolfdog som syns uppe till höger avlades fram genom att korsa Alaskan Malamute med vargar. Senare korsade man in vit långhårig schäfer också men idag avlas de som egen ras.

Den tjeckiska varghunden, på bilden längst ner avlades fram genom att korsa schäferhundar med 4 karpatiska vargar, först som ett experiment under 1960-talet för att se hur vargarnas egenskaper nedärvdes, men har räknats som en homogen ras i tjeckien och slovakien sedan 1982.

*******

Alltså hur underbara är inte dessa hundar! Tänk er själva att gå på en promenad med en hund som ser exakt ut som en varg! Jag tycker vargar är något av det mest fascinerande djur som finns på den här planeten och både jag och Jonne blev överförtjusta när vi läste på om egenskaperna för dessa hundar. Framförallt American wolfdog.

*****

Men vad tycker ni? Tycker ni dessa hundar är fascinerande eller skrämmande?


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag tycker de är otroligt fina. Jag har träffat på en hel del sådana när jag varit uppe hos släkten i norr! De är så fruktansvärt fina men det är en krävande hund men om man uppfostrar dem rätt är de helt underbara :)



Nej jag är inte heller morgonmänniska, hade gått upp i taket typ haha. Ja man måste ju det ibland. Jag är alltid en galen bitch på morgonen innan jag fått mitt kaffe och fått min "lugna" stund på kontoret innan dagen sätter igång. Morgonmöten är rena döden :P



Ja men absolut, man kan skriva personliga texter och tankar men det är inte detsamma som att öppna upp sitt privatliv som en öppen bok. Nej men precis, det är inte ditt eller mitt val om vi ska lämna ut en annan människa. Det är deras val!



Nej jag är verkligen bara heltrött på det mesta just nu men det är bara att försöka hålla skenet uppe. Ja det ska bli skönt att komma iväg lite dte kan nog vara välbehövligt.



Jag tycker det dödar magin också om man går runt med lupp för att finna "true love" liksom. För mig finns halva charmen i att det är sådär oplanerat och fint. Många gånger tror jag att det är mer så att folk blir kära i sin egen reflektion i någon annans ögon, de är kära i kärleken i sig mer än i en person.. den bilden kan jag få rätt ofta i alla falöl!

2011-10-18 @ 16:36:19
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: FlizanLizan

sv: okej gör så :P

2011-10-18 @ 17:28:50
URL: http://flizanlizan.blogg.se/
Postat av: Elin :)

Jättefin blogg, och design.



Hoppas allting är bra med dej? :)

2011-10-18 @ 17:44:08
URL: http://juliflickan.blogg.se/
Postat av: Twins

=)

2011-10-18 @ 21:09:54
URL: http://beckaliza.blogg.se/
Postat av: sanna

har också hela livet velat ha en hund som ser ut som en varg. Underbara hundar ser det ut att vara

2012-03-31 @ 16:03:29
URL: http://ssannalindgren.devote.se
Postat av: Frida Nyberg

Ledsen att göra dig besviken, men den första bilden är på en grå varg (Timber wolf), den andra på en Mexikansk varg, och den tredje är, mycket riktigt, på en Ceskoslovensky vlcak.

Och så *host* kan det vara bra att veta vad raserna heter, det korrekta namnet är Saarloos Wolfhond (uppfödaren var Leendert Saarloo, och det är "hond" för det är en holländsk ras, precis som Kooikerhondje, Keeshond och Hollandse Herdershond). ;)

Menar inte att låta spydig, jag har en tendens att göra det ibland. Jag vill bara informera.

//Frida Nyberg

Svar: Tack för din kommentar och dina upplysningar. Jag hoppas att du kikar in igen så du får mitt svar. Jag har själv gjort lite mer efterforskningar om varghundar av alla de olika slag sen jag skrev det där inlägget, jag har bara inte gått tillbaka och fixat till det. Jag vet även att Saarloos wolfhond heter just det, på grund av att den är holländsk. Men för mig själv är det mer naturligt med hound då jag är engelsk, därför blir det så lite ibland när man skriver lite för fort för sitt eget bästa.
Du behöver inte oroa dig för att låta spydig, det är bra att informera om felaktigheter. Jag vill även säga att din hemsida var väldigt snygg och bra gjord och din hund är otroligt fin. Mvh/ Jenny
Jenny

2012-07-01 @ 11:38:00
URL: http://www.wix.com/zanizaila/frida

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...