Det där med kärlek...

Ja, nu kommer det ett till åsiktsinlägg! Gosh, vad ni måste tycka det är underbart med sådana inlägg. Nej men seriöst, jag satt nämligen och pratade med min pojkvän i telefon igår om vad han gått igenom på psykologin, nämligen Maslows   pyramid, en pyramid som består av alla de beståndsdelar som människan behöver för att ha en bra psykisk hälsa. En del som var med i Maslows pyramid var "Att hitta en partner" och vi hade en lång diskussion om detta. 

Om det vore så enkelt...


Jag har aldrig varit den som "letat" efter någon partner. När jag var singel trivdes jag som det helt enkelt, och skulle aldrig skriva upp mig på dating-sidor eller liknande. Min övertygelse är nämligen att om man går in för att hitta någon så hittar man för det mesta aldrig sann kärlek. Man inbillar sig för att man vill ha någon. Själva kärleken blir liksom inte viktig, utan det viktiga är att inte vara singel. För min del har jag aldrig någonsin blivit ihop med någon som jag inte haft känslor för från början. Jag själv skulle bli jättebesviken om jag fick veta att någon hade blivit ihop med mig för att den personen inte ville vara singel längre. Då blir jag ju inte utvald eller speciell, då är jag ju bara denne personens flickvän för att han inte ska vara ensam.

With just the touch of a button...

Men vem är det som sätter en sådan press på människor? Vem är det som påstår att man är en sämre människa för att man inte har någon vid sin sida? Folk som varit singlar länge börjar helt plötsligt få  panik för samhället tycker att man är konstig som inte har hittat någon. Och tar det slut mellan två människor så säger man oftast att de snart kommer hitta någon ny. Men vaddå hitta någon ny? Kan man inte bara vara singel? Måste man ha någon ny? Är det inte bättre att vänta tills man träffar någon man faktiskt tycker om istället för att konstant sträva efter att hitta en partner. Jag tror att om letar efter någon så tar man första bästa och då blir det inget bra i längden. 

Låt kärleken hitta er, istället för att ni försöker jaga kärleken!

Bilderna har jag förresten lånat från bloggen Niconica's Pinpricks, en blogg på engelska där bloggaren har skrivit ett liknande inlägg om det här med att hita kärleken. Läsvärt tycker jag absolut om man har åsikter om detta.

 


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hallelujah! Äntligen en som fattat poängen med kärlek haha. Nej men seriöst.. den här hetsen som på något sätt säger att du inte är tillräcklig om du inte har en partner? What's up with that`? Jag kan inte säga att jag varit olycklig som singel.. det hade sina klara fördelar och jag trivdes utmärkt. Jag har inte pojkvän för att jag känt press att ha det, jag har en för att han tillför mig något. Jag tycker det är trist att det blivit en så sjukt stor grej av att man MÅSTE hitta "den rätta". Inte konstigt att så många är olyckliga i sina relationer, det är ju ett öde värre än döden att vara singel... eller?



Svar: Mystik är väl alltid trevligt? Om alla frågor gick att besvara skulle vardagen se så mycket tråkigare ut enligt mig hehe.



Haha ja där är alla knep tillåtna!

2011-10-06 @ 23:50:52
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Det var riktigt gott, bättre än väntat till och med. Så jag är nöjd!



Jag håller med, jag blir nästan mörkrädd av vissa vänners desperation på att finna en partner. Jag insåg i veckan att killar är likadana dock när jag blev utbjuden av TVÅ killar från samma kompisgäng för att jag "flirtat" med dem.. definitionen av mitt såkallade flirtande var att jag varit glad & trevlig, skämtat lite då & då.. eh jo det betyder ju att jag vill gifta mig med den personen. Men tydligen är det så att du inte kan prata med någon av det andra könet på en fest utan att det betyder att du vill ha något mer än just en konversation på en fest.. där jag dessutom inte kände mer än EN människa innan haha.



Jag tror det är omöjligt att hitta rätt i djungeln av kärlek OM man letar, slappna av och låt det bli naturligt liksom. Jag ville inte ens ha kille när jag sprang på min i somras.. men vi har också låtit det växa, det har varit noll stress där och det är det bästa jag varit med om. Men det är ju PRECIS så det ska vara.. lyckan ska komma från att det är HAN man har inte för att det är NÅN man har.



Haha, busiga grannungar!! men ja som du säger, man behöver lite spänning i livet. Det blir så trist annars :)

2011-10-07 @ 10:09:26
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: louwia

sv; först och främst vill jag be om ursäkt för detta sena svar, har fått så otrligt många kommentarer så helt enkelt inte kunnat läsa alla. Men nu såg jag din kommentar och vill verkligen tacka för den! Och ja visste är det så.. unghästar och tålamod hör ju ihop, det går också väldigt bra för oss vill jag säga och han är en fanbtastisk häst, men som sagt dagarna gå inte alltid att planera med en unghäst så tålamodet får jag mest jobba med :)

2011-10-07 @ 11:56:36
URL: http://louwia.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Ja men visst, så tycker inte jag det är dock. Jag är bara en sådan människa som är social och försöker alltid vara trevlig.. men numera är man bara det om man "vill ha något". Och ja, som du säger.. gör man det inte är man en bitch. Finns ju inget mellanting.



Tycker detsamma, jag tror vi hade haft fler lyckliga relationer om folk bara hade släppt den där pressen. Det blir mer äkta om man inte jäktar & jagar med ljus och lykta. Då får man istället den där magiska kärleken som är fantastisk, inte bara tillfälliga kärleken. Det är väl skönt att vi har förhållanden vi trivs i och som ger oss energi och så mycket mer :) Det är så det ska vara!



Tack detsamma!

2011-10-08 @ 17:36:01
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: LIENE

sv: Hehe:D

Tack. Det gick helt okej med redovisningen.

2011-10-08 @ 17:48:22
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: KattaSTrofen

Håller med dig fullt ut Jenny! Kärlek är inget man ska jaga! Då rymmer den bara!

2011-10-10 @ 16:59:59
URL: http://hestia.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag har också märkt av människor i min närhet som är så desperata i jakten på kärlek att de förstör den snarare än hittar den. Jag kan nog till och med erkänna att jag själv varit sån en gång i tiden, men jag var ung och dum då och alla kompisarna hade pojkvänner. Nu så här efteråt så inser jag ju att mina dåvarande vänners förhållanden aldrig var baserade på äkta kärlek utan bara önskan om att ha någon.

2011-10-11 @ 12:53:28
Postat av: Jenny

Skönt att se att så många håller med mig och verkar ha en vettig inställning till kärleken.

Åsa: Ja, jag känner fler än du som var sådana när de var yngre, framförallt tonåren. Det var ett gäng grabbar och ett gäng tjejer som alla blev ihop med varandra samtidigt i stort sett och så vitt jag vet höll det längsta förhållandet i de grupperna ungefär ett halvår och inte mer.



Tror vi måste lära oss att det är bättre att var lyckliga ensamma än olyckliga med någon.

2011-10-11 @ 23:32:32
URL: http://paraworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...