Det där med ex och vänner...

Jag känner på mig att ni bara längtat efter ett åsiktsinlägg efter så här lång tid, nu när jag varit kass på att blogga på ett tag. You know you love it!

Det här inlägget handlar inte om att vara vän med sitt ex, för jag vet att det kan fungera för vissa, och det kan fungera för andra, helt beroende på hur det tog slut och hur förhållandet var medan man var ihop. Jag tänkte diskutera hela grejen med att en vän börjar dejta ens ex. Det här brukar nämligen vara lite tabu. I vanliga fall säger man att det aldrig är okej att dejta en väns ex, men jag håller faktiskt inte med.

Min vän, vars förhållande tog slut för några månader sedan ringde mig idag och var jätteledsen för att en av hennes vänner hade börjat dejta hennes ex. Hon kände sig sviken av sin vän, och i det här fallet kan jag förstå varför. Det är nämligen så att exet i fråga betedde sig som ett svin mot min vän, och när hennes vän då bestämmer sig för att dejta honom så är det ett brutalt svek. Man dejtar inte någons ex om denna person betett sig illa. Min vän tyckte det kändes som att hennes vän sket fullständigt i att denna kille betett sig som ett svin.



Sen har vi scenariot med att en del fortfarande kan ha känslor kvar för sina ex. Då tycker jag det är oförlåtligt av en vän att ens tänka tanken på att dejta denna kille. Man skulle inte försöka sno sin väns pojkvän, då ska man inte sno åt sig exet heller om ens vän fortfarande har känslorna kvar. Även om man vet att exet inte känner likadant.

***

Så när är det okej då? Jo, enligt mig så är det helt okej om man är över sitt ex och om man skiljdes som vänner. Finns inga känslor kvar så borde man väl inte hindra en vän från att eventuellt utveckla ett bra förhållande med en kille man faktiskt vet är bra? Ibland kan ett förhållande helt enkelt inte fungera på grund av att man är för olika eller helt enkelt inte passar ihop. Ett förhållande behöver inte sluta dåligt och då anser jag att det egentligen inte finns anledningar att hindra en vän från att hitta kärleken om de nu skulle passa bättre ihop och man ändå inte vill ha killen själv?



Jag har själv varit i den sitsen. En vän till mig var ihop med en kille, men något hände så deras förhållande fungerade inte. Jag och min vän gled dessutom längre ifrån varandra, men när jag fick känslor för killen så frågade jag henne ändå vad hon skulle säga om jag blev tillsammans med killen. Hon sa att hon trodde att vi två skulle passa bättre ihop än vad de gjorde. Men det blev inte så. Han och jag var ihop i lite mindre än ett halvår, och skiljdes som vänner. Än idag är vi jättebra vänner och jag har dessutom en pojkvän sen 1 ½ år tillbaka som jag älskar innerligt. Varför skulle jag då komma och påstå att en vän till mig inte får bli ihop med mitt ex? Varför skulle jag ens ta illa upp? Jag vet ju vilken bra kille han är, jag vet vilken bra tjej min vän är och två underbara människor är väl värda varandra om de nu skulle få känslor för varandra? 

*******

Man kan inte alltid se allt i svart och vitt heller. Det bästa, om man nu skulle få känslor för en väns ex, är ju att fråga sin vän hur de ställer sig till det. Är de okej med det så kör hårt, men om de inte är bekväma med den tanken så är det hands off som gäller. 

Jag kanske inte har jättemycket att uttala mig om vad gäller detta. Jag har aldrig varit i sitsen där en vän vill dejta något av mina ex, framförallt då det inte finns så många av dem, haha. Jag kan kanske inte sätta mig i hur det känns om man väl hamnar i den situationen. Men så som jag känner nu skulle jag tycka det var helt okej om någon vän skulle vilja dejta något ex, förutom exsambon då eftersom han var ett rötägg, men där skulle det även handla om att jag ville skydda min kompis från honom. Men jag tycker annars att det är helt okej, bara min vän är öppen och ärlig om det och inte döljer det.

****

Men vad tycker ni? Har ni varit i en sån situation? Tycker ni det kan vara okej att dejta någons ex eller att en vän skulle dejta era ex? Vart drar ni gränsen för när det är svek eller för när ni skulle vara glada för deras skull? 


Kommentarer
Postat av: Haidi Jakobsson

SVAR: hihi okej :D taaaack!!

2011-11-18 @ 09:09:17
URL: http://haidisblog.se
Postat av: Sara

Håller helt med dig där, så länge det inte finns någon speciell orsak till varför vännen ej bör dejta exet så borde det vara helt lungt. Det är ju, som du säger, bättre att de två är lyckliga än att alla tre är olyckliga, liksom.

2011-11-18 @ 23:24:46
URL: http://saradronjak.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...