Dag 8: Något om ett ställe jag vart på.

Jag älskar att resa, men har inte varit på så många platser som jag kanske skulle velat. Jag funderade först på att skriva om Turkiet där jag var i somras, eller kanske England som jag försöker åka till varje år. Men sen insåg jag att jag har skrivit om dessa platser i bloggen redan.

Istället tänkte jag berätta om Polen där jag var år 2008. För det har jag nämligen inte skrivit något om. Sen får ni lite bilder också. Bra va!

********************'
Resan började med att vi tog bilen till Ystad för att därifrån ta färjan till Świnoujście i nordvästra Polen. Därifrån skulle vi köra 36 mil till min dåvarande sambos mamma som bodde i ett hus utanför Dobromierz Gorny, ett litet samhälle ca 1 mil från Bydgoszcz. Vi spenderade två veckor i Polen då jag bland annat hjälpte till med mitt ex mammas hästar. Huset var jättefint och nybyggt. Det är tydligen många som bygger hus i Polen just nu. Exets mamma hade byggt ett med två extra lägenheter på övervåningen med egna badrum och så ett fint stall till.

Stall
Stallet var alldeles nybyggt när vi kom till Polen. Så jäkla fint!


De två veckorna i Polen var sköna med typiskt kontinentalt väder. 30 grader i skuggan men det kändes inte så farligt. Jag och grabbarna och exet stod och staplade ved i den värmen utan problem. Men vi satt inte bara vid huset ute på landet utan vi åkte även in till Bydgoszcz som är en väldigt vacker stad. Vi var även i Torun och i Szczecin (Stetin). Torun var jättefint med en stor medeltidsborg som en gång fallit i ett krig. Vi sköt pilbåge i ruinerna och sen tittade vi på annat medeltida hantverk som såldes runt om i staden.



Bydgoszcz


Rundvandring på fästningen i Torun.

Gamla slottet 
En modell som visade hur slottet sett ut tidigare.


Vid ett tillfälle for vi även till en djurpark utanför Bydgoszcz. Där var jag med om det mäktigaste någonsin. Vargarna var samlade längs stängslet på buren och när vi gick förbi började alla de 20-25 vargarna att yla! Vilken härlig känsla när man hörde dem. Burarna var dessutom lika stora som hela Skåne i stort sett!! Helt otroligt att vargarna var framme så som de var. Jag filmade alltihopa men har inte lyckats få filmen att fungera på min dator. :/

Vi såg även björnar, storkar och andra djur och jag fick chans att prova på hur en polsk ridskola fungerar. Istället för att, som i Sverige, rida samma dag varje vecka och betala för en hel termin så betalar man per gång och rider en timme när man kan och har råd. Jag fick rida en ljusbrun häst som hette Gold som var jättetrög att få igång. Jag lyckades till och med få muskelinflammation efter ansträngningen som jag utsattes för, det säger väl en del. 

Häst & Vagn
Man kunde även betala en liten summa och

åka med häst och vagn genom parken. 


Jag gillade faktiskt Polen och skulle kunna tänka mig att åka tillbaka dit. Fast då skulle jag nog vilja se Warszawa istället. Polen är ett härligt land som har mycket att erbjuda. Det är så stora kontraster mellan de fattigare och de rikare fortfarande, men ekonomin blir snabbt bättre i Polen och många bygger nya hus eller flyttar in till de bättre områdena.

 

 




Kommentarer
Postat av: Nathalie

Sv; Nej inte egentligen.. Ville gå bus eller godis, haha. Men min kusin ville inte.. "/ Själv då? =)

Kram

2011-11-08 @ 20:53:56
URL: http://nathalies.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...