Dag 16: Något som var bättre förr

Med risk för att låta som en gammal, sur tant så kan jag ärligt säga att det var mycket som var bättre förr. Men det är också mycket som är bättre idag än förut. Jag älskar det faktum att vi numera kan sprida information och kunskap genom nätet och att jag slipper gå till banken för att betala mina räkningar. Jag uppskattar hela säkerheten med att ha mobil och att kunna skicka sms eller bara kunna ringa när man står mitt ute i skogen. Det kunde man inte när jag var liten. 




Men något som var bättre förr var att människor inte var lika beroende av tekniken. Ett exempel är t ex dagens föräldrar som blir livrädda så fort deras barn inte svarar i mobiltelefonen. När jag var liten sprang jag och mina vänner runt i skogen hela dagarna och våra föräldrar kunde inte ringa oss.  De var inte oroliga för det. Det var normalt. Jag tror barn idag blir väldigt hämmade av detta. När jag var yngre var man dessutom ute och lekte konstant! Man satt inte inne vid datorn eller tv-spelet. Man var ute i alla väder, alla dagar på året och klättrade i träd, byggde kojor, cyklade, åkte pulka eller spelade basket. Nuförtiden ser jag ungar som förvisso är ute och ”leker” men lekarna har ersatts av att ungarna står klungade runt någons mobil och tittar på roliga klipp på youtube. 

Jag tror att man lär sig så mycket mer av att leka. Man lär sig vara social, använda sin fantasi och att använda både hjärna och sina händer eller ben. Det har ju dessutom bevisats att barn idag har fler allergier än förr. Eftersom barnen inte utsätts för något. Ju mer smuts man utsätts för desto mer tål man. Lever man i en konstant skyddad miljö så är det klart kroppen får en chock när den väl utsätts för bakterier och virus.

Jag vill inte ta bort den IT-teknik som finns, den tycker jag är jättebra, men jag tycker föräldrar borde gå tillbaka till hur de själva växte upp. Inte låta sina barn sitta vid datorn hela dagarna. 

En annan sak som var klart mycket bättre förr var när man gick i högstadiet och kunde köpa en glasflaska cola för 4 kronor och en Piggelin för 5 kr. Då räckte barnbidraget länge! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...